Alzheimer ve Parkinson Hastalıklarına Karşı Enzim Tedavisi

Dr. Mahir E. Ocak
17/07/2017 - 10:57

Sinir dokusunun bozulması sonucunda ortaya çıkan Alzheimer ve Parkinson gibi hastalıkların temelinde amiloid olarak adlandırılan protein kümeleri yatar. Amino asitlerin art arda eklenmesiyle oluşan proteinler yanlış bir biçimde katlandığında suda çözünemeyen amiloidler oluşur. Dr. Jeremy D. Baker ve arkadaşları yakın zamanlarda PLoS Biology’de yayımladıkları bir makalede amiloidleri çözmenin bir yolunu bulduklarını açıkladı. Gelecekte Parkinson ve Alzheimer hastalıkları için yeni tedavi yöntemleri geliştirilebilir.

Amiloid oluşturan proteinlerin çoğunda prolin olarak adlandırılan bir amino asit yer alır. Bu amino asidin kendine özgü yapısı protein zincirlerinde bükülmelere sebep olur. Proteinlerdeki birbirine komşu bölgelerin istiflenmesiyle amiloidlerin oluşumunda bu bükülmelerin katkısı vardır.

Proteinler normal bir biçimde katlanırken CyP40 enzimleri prolin amino asitlerine bağlanarak sürece yardımcı olur. Ayrıca enzimlerin büyük çoğunluğu gibi CyP40 da iki yönlü çalışabildiği için katlanmış protein zincirinin açılmasına da yardımcı olabilirler. Bu düşünceden yola çıkan araştırmacılar fareler üzerinde yaptıkları deneylerde Cyp40 enziminin tau proteinlerinin oluşturduğu amiloidleri küçülttüğünü gözlemlemiş. Alzheimer hastalığının temelinde tau proteinlerinin kümelenmesi yatar. Dolayısıyla sonuçlar CyP40 enziminin Alzheimer tedavisinde yararlı olabileceğini gösteriyor. Parkinson hastalığı için de aynı durum söz konusu. Deneyler CyP40 enziminin Parkinson hastalığıyla ilişkilendirilen, alfa-sinüklein proteinlerinin oluşturduğu amiloidleri de küçülttüğünü gösteriyor.

Obezitenin ve beslemenin uyku sağlığı üzerine etkilerine gelin yakından bakalım.

Bacağı kırılan bir atın iyileşmesi mümkün olmadığı için vurulduğunu filmlerde görmüş olabilirsiniz. Atlardaki kemik kırıklarının iyileşmesi küçük boyuttaki hayvanlardakinden ve insanlardakinden çok daha zordur. Çünkü atlar çok ağır (kütleleri 1 tona yaklaşabilir) ve büyük hayvanlardır.

Dünya nüfusunun 2050’de 10 milyara ulaşması bekleniyor. Dolayısıyla besin olarak tükettiğimiz tarım ürünlerine olan ihtiyaç her geçen gün artıyor.

ABD ve Fransa’da çalışan bir grup bilim insanı sağlıklı insanlarla sağlıklı olmayan insanların tükettikleri besinleri karşılaştırıp sağlıklı beslenmeye dair sorulara cevap bulmaya çalıştı.

Gece yatarken, sabah uyanır uyanmaz, yolda yürürken veya ders çalışırken akıllı telefonunuzu sık sık kontrol ediyor musunuz? Günlük alışkanlıklarımızdan biri olduğu düşünülse de ekran bağımlılığı teknolojik gelişmelerin beraberinde getirdiği yeni bir hastalık olabilir.

Vücudumuzu mikroorganizma adı verilen gözle görülemeyecek kadar küçük trilyonlarca canlı ile paylaştığımızı biliyor muydunuz?

Yapılan bir araştırma ikizlerin toplumun genelinden daha uzun yaşadığını gösteriyor.

Bir sabah uyandınız. Ancak yataktan hiç çıkmak istemediniz. Boğaz ağrısı ve öksürük de cabası. Peki, ama neden? 1676 yılında Hollandalı mikrobiyolog Antonie van Leeuwenhoek göl suyunu kendi tasarımı olan mercekli mikroskopta incelerken farklı bir canlı türü keşfetti.

Dünya genelinde kanser, diyabet ya da bulaşıcı hastalıklar nedeniyle birçok kişi hayatını kaybediyor. Doktorların uyarıları, düzenli sağlık kontrolleri ve sağlıklı yaşam uygulamaları ile bu hastalıkların önüne geçilmeye çalışılıyor.

Cep telefonlarının ve klavyelerin klozet kapaklarından daha kirli olduğunu biliyor muydunuz?