Çocuklar Büyüdükçe Daha Geç Uyumaya Başlıyor

Dr. Tuba Sarıgül
13/11/2014 - 17:08

9-10 ve 15-16 yaş aralıklarında yüze yakın katılımcıyla 2,5 yıl boyunca gerçekleştirilen araştırmada, çocukların büyüdükçe daha geç saatlerde uyumaya başladığı ve günlük ritimlerinin daha geç saatlere kaydığı anlaşıldı. Ancak farklı yaş gruplarındaki öğrencilerin derslerinin yaklaşık olarak aynı saatlerde başlaması, çocukların büyüdükçe günlük uyku sürelerinin azalmasına neden oluyor.

Araştırmada 9 yaşındaki bir çocuğun yaklaşık olarak 21:30’da uyuduğu ve 6:30’da kalktığı, ancak 10 yaşına geldiğinde sabahları aynı saatte uyanmasına rağmen akşamları yarım saat daha geç uyuduğu anlaşıldı. Bu durum çocuklar büyüdükçe özellikle hafta içi günlerde günlük uyku sürelerinin azaldığı anlamına geliyor. Araştırmada katılımcıların büyüdükçe uyumaya başlama sürelerinin daha geç saatlere kaydığı belirlendi.

Aslında günlük ritmin ve uykunun düzenlenmesinde önemli etkileri olan melatonin hormonunun seviyesindeki yükselmenin başladığı saat, yaştaki artışa bağlı olarak daha geç saatlere kayıyor. Ancak bu fark o yaş grubundaki katılımcıların uyumaya başlama zamanındaki gecikme kadar fazla değil. Yani ileriki yaşlarda çocukların uykuları gelse de uyumamak için direnç gösterdikleri söylenebilir.

Yetersiz uykunun okuldaki akademik başarıyı olumsuz yönde etkilemesi, depresyon ve obezite gibi sağlık sorunlarına yol açması nedeniyle çocukların uyku düzenlerindeki değişimlerin incelenmesi hayli önemli.

Oxford Üniversitesinden bilim insanları, şempanzelerin yüzlerini tanımak ve onları doğal yaşam ortamlarında izlemek için yeni bir yapay zekâ teknolojisi geliştirdi. Araştırmanın sonuçları Science Advances dergisinde yayımlandı.

Fosfat, şeker ve azot içeren baz (adenin, guanin, sitozin ve timin) gruplarının bir araya gelmesiyle oluşan DNA hücrelerimizde kalıtsal bilgiyi taşıyan moleküldür. DNA birbirine sarmal şekilde bağlanmış iki zincirden meydana gelir. Her bir zincir nükleotid olarak isimlendirilen molekül birimlerinin bir araya gelmesiyle oluşur.

Adli tıp araştırmalarında olay yerinden alınan DNA örneklerinden suçluların belirlenmeye çalışıldığına polisiye dizilerde ya da filmlerde tanık olmuşsunuzdur. DNA dizisindeki kişiye özgü sıralamaları analiz ederek bir DNA örneğinin kime ait olduğunu belirlemeye yarayan yöntem DNA parmak izi olarak isimlendiriliyor. Peki, bu yöntem nasıl çalışıyor?

Belki sizi şaşırtabilir ama Türkiye’de bir zamanlar çita, aslan, Hazar kaplanı, pars gibi büyük kediler yaşıyordu. Bunlardan çita en son 13. yüzyılda, aslan 19. yüzyılın başlarında, pars ve Hazar kaplanı ise 1970’li yıllarda ülkemizde görülmüş. Günümüzdeyse kedi ailesinden vaşaklar, yaban kedileri, saz kedisi ve karakulak gibi türler, soyları tehdit altında olsa da, hâlen Türkiye’de yaşıyor.

Güney Amerika’daki sularda yaşayan 250’den fazla türde balığın yön bulmak ve birbirleriyle iletişim kurmak için elektrik ürettiği biliniyor. Ayrıca görünüşleri yılana benzediği için elektrikli yılan balığı olarak adlandırılan türler avlanmak ve kendilerini savunmak için de elektrik kullanıyor.

Doğada bazı hayvan türlerinin sayısı kıtlık, aşırı avlanma, iklim değişikliği ya da yaşam alanlarının daralması sonucu azalır. Hatta bu durum soylarının tamamen tükenmesine kadar gidebilir. Fakat bazen soyu tükendi diye düşündüğümüz türler uzun bir aradan sonra tekrar ortaya çıkar. Türkiye’deki bu türlerden biri de balık baykuşudur.

Daha önce arıların sıfırı kavrayabildiği ve bu yüzden soyut matematikle ilgili kavramları anlamlandırabildiği üzerine gerçekleştirilen araştırmayı yürüten ekip arılar üzerinde çalışmaya devam etti ve arıların sembolleri sayılarla eşleştirebildiğini keşfetti.