Çocuklar Büyüdükçe Daha Geç Uyumaya Başlıyor

Dr. Tuba Sarıgül
13/11/2014 - 17:08

9-10 ve 15-16 yaş aralıklarında yüze yakın katılımcıyla 2,5 yıl boyunca gerçekleştirilen araştırmada, çocukların büyüdükçe daha geç saatlerde uyumaya başladığı ve günlük ritimlerinin daha geç saatlere kaydığı anlaşıldı. Ancak farklı yaş gruplarındaki öğrencilerin derslerinin yaklaşık olarak aynı saatlerde başlaması, çocukların büyüdükçe günlük uyku sürelerinin azalmasına neden oluyor.

Araştırmada 9 yaşındaki bir çocuğun yaklaşık olarak 21:30’da uyuduğu ve 6:30’da kalktığı, ancak 10 yaşına geldiğinde sabahları aynı saatte uyanmasına rağmen akşamları yarım saat daha geç uyuduğu anlaşıldı. Bu durum çocuklar büyüdükçe özellikle hafta içi günlerde günlük uyku sürelerinin azaldığı anlamına geliyor. Araştırmada katılımcıların büyüdükçe uyumaya başlama sürelerinin daha geç saatlere kaydığı belirlendi.

Aslında günlük ritmin ve uykunun düzenlenmesinde önemli etkileri olan melatonin hormonunun seviyesindeki yükselmenin başladığı saat, yaştaki artışa bağlı olarak daha geç saatlere kayıyor. Ancak bu fark o yaş grubundaki katılımcıların uyumaya başlama zamanındaki gecikme kadar fazla değil. Yani ileriki yaşlarda çocukların uykuları gelse de uyumamak için direnç gösterdikleri söylenebilir.

Yetersiz uykunun okuldaki akademik başarıyı olumsuz yönde etkilemesi, depresyon ve obezite gibi sağlık sorunlarına yol açması nedeniyle çocukların uyku düzenlerindeki değişimlerin incelenmesi hayli önemli.

Finlandiya’daki Aalto Ünivesitesi’nden Dr. Matilda Backholm ve Almanya’daki Max Plank Enstitüsü’nden Dr. Oliver Baumchen, canlı hücrelerin ve mikroorganizmaların uyguladığı kuvvetleri ölçmek için bir yöntem geliştirdi.

Yediğimiz birçok meyvenin çekirdeği içindedir. Peki öyleyse çileği ikiye böldüğümüzde ortaya çıkması gereken çekirdek nerede?

Washington Üniversitesi’nden araştırmacılar havadaki kloroformu ve benzeni uzaklaştırabilen, genetiği değiştirilmiş bir ev bitkisi üretti.

Hayvanlar neden göç eder? Göçlerini bu kadar ilginç kılan nedir; hayvanların uzun mesafeler katetmesi mi yoksa sürüler halinde hareket etmesi mi?

Yerel adı Trakya gelengisi olan Avrupa yer sincabı (Spermophilus citellus), Türkiye’de bulunan üç yer sincabı türünden biri. Dünyada Kuzey Amerika, Asya ve Avrupa’da yaşayan Avrupa yer sincabı Türkiye’de de İç Anadolu, Trakya ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde görülür.

Günümüzde geleneksel sokak aydınlatmaları yerini yavaş yavaş LED lambaların kullanıldığı yeni sokak aydınlatma teknolojilerine bırakıyor. Bu değişimin doğaya etkisi ise araştırmacıların zihninde yeni soru işaretleri oluşturuyor.

Kışın gelmesiyle havalar soğur ve çevredeki besin kaynakları azalır. Bu yüzden kış gelince kimi hayvanlar sıcak yerlere göç eder, kimi kış için yuvalarında yiyecek depolar, kimi de kış uykusuna yatar.

Bazı kimyasal tepkimelerin sonucu ışık yayılır. Örneğin gündelik hayatta ateşten yayılan alev, yanma tepkimesi sonucu oluşan bir ışık yayılımıdır. Kimyada bu olaya “kimyasal ışıldama” ya da “kemilüminesans” denir. Bir canlı tarafından gerçekleştirilen kimyasal tepkime sonucu ışık yayılmasına ise “biyolüminesans” denir. Yani biyolüminesans da bir çeşit kimyasal ışıldamadır.

Bir grup araştırmacı tarafından geliştirilen bir program sayesinde artık herhangi birisinin DNA origamiyle herhangi bir şekilde yapılar üretmesi mümkün hale geldi.

Bir grup bilim insanı artan plastik kirliliğine karşı doğada çözünebilen biyolojik polimer üretmeyi başardı.