Defalarca Patlayan Yıldız

Dr. Mahir E. Ocak
06/12/2017 - 10:18

Bugüne kadar binlerce kez gözlemlenen süpernova patlamalarının tamamı yıldızların ölümüyle sonuçlanmıştı. Ancak Las Cumbres Gözlemevi’nde çalışan bir grup gökbilimci yakın zamanlarda Nature’da yayımladıkları bir makalede son 65 yıl içinde birkaç kez patlayan bir yıldız keşfettiklerini açıkladı.

Bilimsel yazında iPTF14hls olarak adlandırılan süpernova patlaması, Eylül 2014’te gözlemlenmiş. Her ne kadar başlangıçta sıradan bir süpernova patlamasında olduğu gibi gözlemlenen parlaklık yavaş yavaş azalsa da, aradan birkaç ay geçtikten sonra gözlemlenen parlaklığın yeniden artmaya başladığı görülmüş. Araştırmacılar, geçmişte yaşanan süpernova patlamalarının kayıtlarını incelediklerinde aynı bölgede 1954 yılında da bir süpernova patlaması gözlemlendiğini fark etmiş.

Araştırmacılar, iPTF14hls’nin evrenin ilk zamanlarda sık yaşanan ancak bugün çok nadir gerçekleşen bir tür süpernova olduğunu söylüyor. Kuramsal tahminlere göre çok büyük kütleli ve çok sıcak yıldızların merkezinde oluşan antimadde, yıldızın kararsız hale gelmesine neden oluyor ve yıllar içinde art arda patlamalar meydana geliyor. Yıldız son bir patlamayla karadeliğe dönüşene kadar on yıllar geçebiliyor.

Columbia Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı ötegezegen keşfetmek için yaptıkları çalışmalar sırasında Kepler-1625b gezegeninin etrafında dolanan bir uydu keşfetti.

Hayabusa 2 uzay aracından ayrılan iki keşif aracının Ryugu asteroidinin yüzeyinden çektiği ilk fotoğraflar Dünya’ya ulaştı.

TÜBİTAK Uluslararası İnsansız Hava Araçları (İHA) yarışmasının üçüncüsü 20-23 Eylül tarihleri arasında TEKNOFEST kapsamında İstanbul Yeni Havalimanı’nda yapıldı.

İnsanlığın evreni anlama çabası da gökyüzünün kendisi kadar muhteşem değil mi? Üst üste konulan tuğlalarla yavaş yavaş yükselen bir yapı gibi kuşaklar boyunca oluşturulan bilgi birikimine hayran olmamak elde mi?

Oort Bulutu’nun iç sınırı ile dış sınırı arasındaki mesafe o kadar büyüktür ki NASA’nın günde 1,5 milyon kilometre kateden uzay aracı Voyager 1’in bu hızla Oort Bulutu’na ulaşması yaklaşık 1300 yılı, Oort Bulutu’ndan çıkması ise 30.000 yılı bulabilir.

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) önderliğinde düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül tarihleri arasında İstanbul Yeni Havalimanı’nda gerçekleştirildi.

Gökyüzü gözlemine ilgi duyuyorsanız mevsimler değişirken gökyüzündeki dönüşüme de tanık olmuşsunuzdur.

İnsanların en büyük hayallerinden biri belki de başka gezegenleri ve yıldız sistemlerini ziyaret etmek. Böylesi uzun bir yolculuk için çok hızlı hareket edebilen uzay araçlarına ihtiyacımız var.

Ekinoks olayı yılda iki kez gerçekleşir. İlkbahar ekinoksu (ilkbahar ılımı olarak da isimlendirilir) Kuzey Yarımküre’de ilkbaharın, sonbahar ekinoksu (sonbahar ılımı olarak da isimlendirilir) ise sonbaharın ilk günü olarak kabul edilir.

Model uydu yarışması CanSat Competition 2018’de Bülent Ecevit Üniversitesi grizu-263 takımı ikinci oldu.