Skip to content Skip to navigation

Deniz Ulaşımının Hızlı ve Konforlu Araçları

Dr. Zeynep Bilgici
26/11/2015 - 14:27

Ülkelerin kültürel, ekonomik ve sosyal gelişimine büyük katkı sağlayan deniz ulaşımında ilk aklımıza gelen gemiler olsa da günümüzde tekne ve yat sektörü de hayli ilerlemiş durumda. Öyle ki bu sektörde günlük gezi teknelerinden boyları 30 m’yi aşan mega yatlara, balıkçı teknelerinden modern yarış teknelerine kadar farklı çeşitte pek çok ürüne rastlamak mümkün. Yüksek katma değer sağlayan bu sektör birçok ülkede sanayinin gelişmesinde hükümetlerin öncelik verdiği alanlardan biri arasında yer alıyor. Uluslararası Denizcilik Endüstrisi Dernekleri Konseyi (ICOMIA) tarafından yayınlanan yat ve tekne sanayii verileri, 8333 km’lik kıyı şeridine sahip ülkemizin denizlerini etkin olarak kullanamadığını ve denizcilikten ekonomik olarak tam anlamıyla yararlanamadığını  gösterse de son dönemde bu alanda ülkemizde olumlu gelişmeler yaşanıyor. Bu gelişmelere bağlı olarak İtalya, ABD, Hollanda gibi sektörün önde gelen isimlerinin yanında artık Türkiye de yer alıyor.

Ülkemizde üretilen yatların ve teknelerin teknolojik özellikleri iyileşirken tasarımları ve konforları talebe göre şekillenebiliyor. Sayıları da hızla artan bu modellere yakın zamanda eklenenlerden biri de İstanbul Tuzla’da üretilen Alen 68. Bir Türk firması olan Alen Yacth tarafından satışa sunulan bu modelin üretimi yaklaşık 1,5 yılda tamamlandı. 20,32 m uzunluğa ve 6,30 m genişliğe sahip yat 1550 beygirlik motoruyla 45 knot (1 deniz mili/saat) sürate ulaşabiliyor. Seyir hızı ise 41 knot olarak kaydediliyor. Güvertede daha fazla dolaşım alanı ve faaliyet alanıyla benzer teknelerden %20 daha hacimli olan bu yat, iç tasarımıyla da ilgi çekiyor. Açık bir deniz teknesiyken yan kapakları ve sürgülü kapağı sayesinde tamamen kapatılabilen yat, kış aylarında kullanım için de uygun hale getirilebiliyor.

İlgili İçerikler

Teknoloji

TÜBİTAK Alternatif Enerjili Araç Yarışları elektromobil ve hidromobil kategorilerindeki final yarışları ile sona erdi.

Teknoloji

Etkinliğin ikinci gününde otonom araç kategorisi yarışları gerçekleştirildi. Yıldız Teknik Üniversitesi'nden AESK takımı "Electra" isimli aracıyla birinci oldu. 

Teknoloji

Alternatif Enerjili Araç Yarışları'nda ilk gün elektromobil ve hidromobil kategorisinde birinci final yarışları gerçekleştirildi.

Teknoloji

Alternatif Enerjili Araç Yarışları 6-12 Ağustos 2018 tarihleri arasında İzmit Körfez Yarış Pisti’nde gerçekleştirilecek.

Teknoloji

Kaliforniya Teknoloji Enstitüsü ve Zürih Federal Teknoloji Enstitüsü’nde çalışan bir grup araştırmacı herhangi bir motor ya da güç kaynağı olmadan yol alabilen bir mini denizaltı geliştirdi. Robotik cihaz, sudaki sıcaklık değişimlerinden yararlanarak kürek çekiyor.

Teknoloji

Massachussetts Teknoloji Enstitüsü’nde (MIT) çalışan bir grup mühendis, bir tür robot planör tasarladı.

Teknoloji

ABD’deki Carnegie Mellon Üniversitesi’nden bilim insanları düşük maliyetli bir biyoyazıcı sistemi geliştirdi.

Teknoloji

Sürücüsüz araçlar konusunda önemli gelişmeler kaydedildi. Ancak bu araçların yolculuk etme konusundaki yetilerinin, insanlarla karşılaştırıldığında, hâlâ çok zayıf olduğu söylenebilir. Bilmedikleri bir yere yolculuk ederken araç kullanan insanlar yolculuğun büyük kısmında sadece yola bakar, yanlış yollara sapmamak için ara sıra haritalardan yardım alırlar.

Teknoloji

Yıldırım bir uçağa çarptığında hiç zarar vermeyebileceği gibi ciddi hasarlara da yol açabilir. Yıldırımların sebep olduğu son kaza 1988 yılında meydana geldi. Sonraki yıllarda ise yıldırımların uçaklar üzerinde etkilerinin belirlenmesi sayesinde etkin koruma teknikleri geliştirildi.

Teknoloji

Birleşik Krallık’taki Lancaster Üniversitesi’nden mühendisler yolların yüzeyine gömülecek ve geçen taşıtlardan kaynaklanan titreşimleri elektrik enerjisine dönüştürecek akıllı malzemeler, piezoelektrik özellikli seramikler üzerinde çalışıyor.