Esnek Biyobozunur Elektronik Cihazlar

Dr. Mahir E. Ocak
10/05/2017 - 13:08

Atık elektronik cihazlar çevre için önemli bir sorun. Eğer toplanıp geri dönüştürülmezlerse canlı organizmalar tarafından ayrıştırılamadıkları için doğaya zarar veriyorlar. Stanford Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacının yakın zamanlarda ürettiği yeni nesil elektronik cihazlarsa bu sorunu tamamen ortadan kaldırabilir. Dr. Ting Lei ve arkadaşlarının Prof. Dr. Zhenan Bao önderliğinde yaptıkları araştırmaların sonucu olan cihazlar hem esnek hem de kolayca zararsız maddelere ayrışabiliyor. Konuyla ilgili bir makale yakın zamanlarda Proceedings of the National Academy of Sciences (USA)’da yayımlandı.

Prof. Bao hem iyi iletken olan hem de canlı organizmalarla uyumlu bir malzeme geliştirmenin çok zor olduğunu belirtiyor. Araştırmacılar uzun uğraşlar sonucunda bu özellikleri taşıyan ilk polimeri üretmeyi başarmış. Malzemedeki kimyasal bağlar hem elektriğin akışına imkân veriyor hem de asidik ortamlarda kolayca kırılıyor.

Araştırmacılar ayrıca yeni bir tür devre elemanı geliştirmiş ve devre elemanlarının üzerine tutunacağı çevre dostu katmanlar da üretmiş. Yeni devre elemanlarının bileşenleri demirin işlenmesiyle elde edilmiş. Demir hem insanlara zararsız hem de çevre dostu bir elementtir. Elektronik devre elemanlarının üzerine tutunacağı katmansa selülozdan imal edilmiş.

Geliştirilen iletken polimerden ve elektronik devre parçalarından çeşitli alanlarda yararlanılabileceği söyleniyor. Örneğin bu biyobozunur malzemeler, kan şekerini ve kan basıncını ölçen giyilebilir elektronik cihazlar için çok uygun. Ayrıca malzemeler biyouyumlu oldukları için vücut içerisinde kullanılabilecek teknolojilerde de yararlı olabilirler.

Silisyum ve kısaca CMOS olarak adlandırılan tamamlayıcı metal-oksit yarı iletkenler kullanılan mikroelektronik cihazlar sayesinde son 40 yılda bilgisayar, telefon ve kamera teknolojilerinde çok önemli gelişmeler yaşandı.

Avustralyalı ve Çinli bilim insanları nano incelikte hologramlar oluşturmayı başardı. Bu gelişme üç boyutlu hologramların akıllı telefon, tablet gibi elektronik cihazlarla birlikte kullanılmasına imkân sağlayabilir.

Kanatların şekli, büyüklüğü ve gövde üzerindeki konumu uçakların özelliklerini (örneğin hız, denge, kaldırma kuvveti, manevra kabiliyeti) belirgin şekilde etkiler.

ABD’deki Florida Institute for Human and Machine Cognition (IHMC), en hızlı kuş türü olan devekuşundan ilham alarak koşabilen robot geliştirdi.

Madrid Politeknik Üniversitesi ve Floransa Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı görünümü balığa benzeyen, yaklaşık 30 cm uzunluğunda bir robot geliştirdi.

Bir grup araştırmacı, üç boyutlu yazıcıyla kök hücreleri yazdırarak kıkırdak doku üretmeyi başardı. Dr. Duong Nguyen ve arkadaşlarının Prof. Dr. Stina Simonsson önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları Scientific Reports’ta yayımlandı.

TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. A. Arif Ergin, Bilim Genç Bilim Söyleşileri kapsamında 24 Nisan Pazartesi günü Ankara Fen Lisesi öğrencileri ile bir araya geldi.

Italian Volt tarafından üretilen elektrikli motosiklet Lacama’nın kullanıcıları sürüş tarzlarına göre motosikletlerini kişiselleştirebiliyor. Örneğin farklı tork ve motor freni ayarları seçebiliyorlar.

Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT) Sloan Yönetim Bilimleri Fakültesi’nden sekiz öğrenci, bakımevlerinde hayatlarını sürdüren yaşlıların dışarıdaki dünyayı görsel olarak keşfetmelerine imkân sağlayan bir sanal gerçeklik uygulaması geliştirdi.

Bilim söyleşileri ile alanında uzman bilim insanları gençlerle buluşmaya devam ediyor. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Mühendislik Fakültesi’nden Prof. Dr. Hasan Okuyucu, 24 Şubat 2017 tarihinde Kırşehir Fen Lisesi öğrencileri ile bir araya geldi.