Eylül Ayında Gökyüzünde Neler Var?

Dr. Tuba Sarıgül
03/09/2017 - 14:19

Bazı takımyıldızlar mevsim değişimlerinin habercisidir. Örneğin kasım ayında doğu yönünde ortaya çıkmaya başlayan Avcı (Orion) Takımyıldızı kışın geldiğini gösterir.

Kartal Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Altair, Kuğu Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Deneb ve Lir Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Vega’dan oluşan Yaz Üçgeni yaz mevsiminin gökyüzündeki işaretidir. Yaz Üçgeni mayıs ayından itibaren doğu ufkunun üzerinde ortaya çıkmaya başlar, yaz aylarında gökyüzünde başucu noktasına ulaşır ve kasım ayına kadar gözlenebilir. Siz de gözlem için en uygun zamanların sonuna yaklaştığımız bu ayda Yaz Üçgeni’ni gözlemleme fırsatını kaçırmayın.

Yaz Üçgeni’nin üç parlak yıldızı

Neptün

5 Eylül’de Neptün karşı konumda olacak. Bu konumda Güneş, Dünya ve Neptün aynı hizadadır ve Dünya, Güneş ile Neptün’ün arasında bulunur. Karşı konumdayken aynı zamanda Dünya ile Neptün birbirine en yakın mesafede olacak. Gözlem için çok uygun bir konumda olacak Neptün, güneşin batışından yaklaşık iki saat sonra güneydoğu ufkunun üzerinde ortaya çıkacak ve gece yarısından kısa süre sonra güney ufkunun üzerinde en yüksek noktaya ulaşacak.

Güneş Sistemi’nin en uzak gezegeni Neptün ile Güneş arasındaki mesafe, Dünya ile Güneş arasındaki mesafenin yaklaşık 30 katı.

6 Eylül’de Neptün ile Ay gökyüzünde birbirine yakın görünecek. Her iki gökcismi güneşin batışından sonra doğu ufkunun üzerinde ortaya çıkacak ve gün doğumundan kısa süre önce batı ufkundan batacak. Dolunay evresindeki Ay’ı ve Neptün’ü Kova Takımyıldızı’nın yakınlarında görebilirsiniz.

Ay

Ay 13 Eylül’de yerberi, 27 Eylül’de yeröte konumunda. Bu konumlardayken Ay ile Dünya arasındaki mesafe sırasıyla 369.900 km ve 404.300 km.

Merkür

12 Eylül’de Merkür en büyük batı uzanımı konumunda. Merkür Güneş’e en yakın gezegen olduğundan gözlemlenmesi hayli zordur. Güneş ile aralarındaki açısal mesafenin en fazla olduğu en büyük doğu ve batı uzanımı konumlarında olduğu tarihler Merkür gözlemi için en uygun dönemlerdir. Merkür’ü güneşin doğuşundan önce doğu ufkunun üzerinde gözlemleyebilirsiniz.

Venüs

18 Eylül’de Venüs ve Ay gökyüzünde birbirine yakın görünecek. Bu tarihte Ay ve Venüs güneşin doğuşundan yaklaşık iki buçuk saat önce doğu ufkunun üzerinde ortaya çıkacak. Yeniay evresine yaklaştığından hilal şeklindeki Ay’ı ve Venüs’ü şafak vaktinin alacakaranlığında ortadan kalkıncaya kadar gözlemleyebilirsiniz.

Havanın hâlâ karanlık olduğu saatlerde Dünya tarafından yansıtılan güneş ışınlarının Ay’ın karanlıkta kalan kısımlarını nasıl aydınlattığını gözlemleyebilirsiniz.

Satürn

27 Eylül’de Satürn ve Ay gökyüzünde bir araya geliyor. Her iki gökcismi güneşin batışıyla birlikte güney ufkunun üzerinde ortaya çıkacak ve yaklaşık dört saat sonra batacak. Satürn ve Ay’ı Yılancı Takımyıldızı’nın yakınlarında gözlemleyebilirsiniz.

22 Eylül sonbahar ılımı yani gece ve gündüz sürelerinin eşit olduğu tarih.

17 Ağustos 2017’de ABD’deki LIGO ve İtalya’daki Virgo dedektörleri kütleçekimsel dalga sinyalleri tespit etti. Kütleçekimsel dalgalardan yaklaşık 2 saniye sonra NASA’nın Fermi Gama Işını Uzay Teleskobu aynı doğrultuda kısa süreli gama ışını patlaması gözlemledi.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti.

Güneş Sistemi’nin en küçük üyelerinden olan kuyrukluyıldızlar ve asteroitler birbirine benzeyen ancak birbirinden farklı özellikleri olan gökcisimleri. Kuyrukluyıldızlar da asteroitler de Güneş Sistemi’nin oluşumundan arta kalan maddelerden oluşuyor.

Ekim ayının ilk günlerinde şafak vaktinde Mars ve Venüs gökyüzünde bir arada. Ayın ilk günlerinde Venüs’e göre ufka daha yakın olan Mars günler ilerledikçe yükselirken, Venüs ufka yaklaşıyor.

Bir grup gökbilimcinin yaptığı deneysel ve kuramsal çalışmalar TRAPPIST-1 sistemindeki bazı gezegenlerin yüzeyinde sıvı su bulunabileceğini gösteriyor.

Higgs bozonu, parçacık fiziğinin standart modelinde yer alan temel parçacıklardan biridir. İlk kez 1960’larda var olduğu öne sürülen bu parçacığın gerçekten var olup olmadığı parçacık fiziğinin en temel sorusu olarak görülüyordu.

Monthly Notices of the Royal Astronomical Society dergisinde yayımlanan araştırmaya göre Samanyolu gibi büyük gökadalar sahip oldukları atomların yaklaşık yarısını, gökadalar arası madde transferi yoluyla, başka gökadalardan alıyor.

Dev gezegenlerin içindeki koşulların oluşturulduğu deneylerde ilk kez “elmas yağmurları” gözlemlendi. Dr. D. Kraus ve arkadaşlarının yaptığı araştırmanın sonuçları Nature Astronomy’de yayımlandı.

Geceleri gökyüzünün karanlık olması ilk bakışta güneş ışığının Dünya’nın karanlıkta kalan kısmına ulaşamamasına bağlanabilir.

Eğer bilim kurgu filmlerini seviyorsanız ya da gökbilime ilginiz varsa karadelik ifadesini ...