Geleceğin Hava Aracı Tasarımı Yarışması FFD 2015

Bilim Genç
14/05/2015 - 17:51

Bu yıl üçüncüsü düzenlenen Geleceğin Hava Aracı Tasarımı Yarışması (Future Flight Design) 8-10 Mayıs tarihlerinde İstanbul’da gerçekleştirildi. İnsansız hava aracı teknolojisini geliştirmeyi hedefleyen yarışma ilk defa 2011 yılında Hava Harp Okulu tarafından düzenlenmişti. Bu yılki yarışma ise Hava Harp Okulu ve TÜBİTAK işbirliği ile düzenlendi. Yarışmaya Türkiye’deki üniversitelerden 33, yurt dışındaki üniversitelerden 14 takım olmak üzere toplam 47 takım katıldı ve bunlardan 9’u dereceye girebildi.

Takımlar yarışma boyunca ana ve küçük hava araçlarıyla üç farklı görevi tamamlamaya çalıştı. Birinci görevde ana hava araçlarının dört su şişesini taşıyarak belirlenen rotada üç tur atması gerekiyordu. İkinci görevde ana hava araçlarının üzerlerinde taşıdıkları küçük hava araçlarını bir tur içinde istenilen noktalarda serbest bıraktıktan sonra güvenli bir iniş yapması gerekiyordu. Son görevde ise ana hava araçlarının küçük hava araçlarını rotada belirli bölgede tek tek ve ardı sıra serbest bırakması ve güvenli iniş yapması gerekiyordu.

Yarışanın birincisi Çin Hava Harp Okulu’ndan AFEU isimli takım oldu. İkinciliği Anadolu Üniversitesi’nden Anatolia Aero Design isimli takım, üçüncülüğü Hindistan’dan VAYUPUTRAS isimli takım, dördüncülüğü ise Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nden ANATOLIAN CRAFT GUNNERS isimli takım elde etti.

Ay tutulması sırasında Güneş, Dünya ve Ay tam olarak aynı hizadayken Dünya, Güneş ile Ay’ın arasındadır. Bu durumda Dünya’nın gölgesi Ay’ın üzerine düşer. Ancak Ay tutulması sırasında Ay tamamen karanlıkta kalmaz.

Aslında Dünya da uzayın bir parçası. Ancak “uzay” ifadesi ile çoğunlukla uzayın Dünya...

Dünya’nın kütleçekimi sıvıların hareketini önemli ölçüde etkiler. Bu nedenle sıvılar Dünya’da ve ağırlıksız bir ortamda, örneğin Uluslararası Uzay İstasyonu’nda farklı şekillerde davranır.

2017 yılında yaşanan önemli bilimsel olaylardan bir derleme...

Özellikle NASA’nın ve SpaceX’in uzay seyahati alanındaki çalışmaları ile biliyoruz ki planlanan her şey istenildiği gibi giderse insanoğlu 2030’lu yıllarda başka bir gezegene ilk defa ayak basacak. 1965 yılında Mars’a ilk uydunun gönderilmesinden bu yana Mars’a insanlı uzay görevleri planlanıyor.

Çıplak gözle kolayca fark edilebilen gökcisimleri (örneğin Güneş, Ay, Güneş Sistemi’ndeki gezegenlerin bazıları, bazı yıldızlar) antik dönemlerden beri biliniyor. Bu gökcisimlerinin isimleri çoğunlukla Latince, Yunanca ve Arapça kökenli.

Dünya’ya çarpan göktaşları meteorit olarak isimlendiriliyor. Meteoritler çok değerli jeolojik örnekler. Çünkü insanlı ya da insansız uzay araçlarının henüz gitmediği gökcisimlerinin yapısı hakkında bilim insanlarına doğrudan bulgular sağlayabiliyor.

NASA’nın Juno uzay aracının Temmuz 2017’de Jüpiter’deki devasa fırtına olan Büyük Kırmızı Leke’nin üzerinden geçerken elde ettiği verilerden, fırtınanın gezegenin atmosferinin çok derinlerine kadar indiği anlaşıldı.

Ses bir mekanik dalgadır ve yayılmak için bir ortamın varlığına ihtiyaç duyar. Örneğin bir enstrümandan çıkan sesler havadaki...