Güneş Sistemi’nin Bilinen En Uzak Üyesi Keşfedildi

Dr. Mahir E. Ocak
07/01/2019 - 16:31

Carnegie Institution for Science

Bir grup gökbilimci bugüne kadar Güneş Sistemi’nde gözlemlenmiş en uzak gökcismini keşfetti. 2018 VG18 adı verilen gökcisminin Güneş’e uzaklığı Dünya’nınkinin yaklaşık 120 katı.

Scott S. Sheppard, David Tholen ve Chad Trujillo’dan oluşan araştırma ekibi 2018 VG18’i ilk olarak Hawaii’deki Mauna Kea Dağı’nda bulunan sekiz metrelik Subaru Teleskobu’yla gözlemlemiş. Daha sonra başka teleskoplarla yapılan gözlemlerle keşif doğrulanmış.

Görseli büyütmek için üzerine tıklayın.

Gözlemler sonucu elde edilen ilk veriler gökcisminin yaklaşık 500 kilometre çapında bir cüce gezegen olduğunu gösteriyor. Renginin pembemsi olmasıysa buz bakımından zengin olduğuna işaret ediyor. Cüce gezegenin yörüngesi ile ilgili detaylar henüz tam olarak bilinmiyor. Hem çok uzak olduğu hem de çok yavaş hareket ettiği için 2018 VG18’in Güneş’in etrafında takip ettiği rotayı belirlemek birkaç yıl sürecek.

Dünya ile Güneş arasındaki yaklaşık 150 milyon kilometrelik ortalama mesafe astronomi birimi (AB) olarak adlandırılır. Daha önceleri Güneş Sistemi’nin en uzak üyesi olarak bilinen gökcismi olan Eris Güneş’e 96 AB uzaklıkta. Plüton cüce gezegeninin Güneş’e şu anki uzaklığıysa yaklaşık 34 AB. Bu durum Güneş’e yaklaşık 120 AB mesafede keşfedilen 2018 VG18’in en bilinen cüce gezegen Plüton’dan bile üç buçuk kat daha uzak olduğu anlamına geliyor.

Scott S. Sheppard, David Jewitt ve Jan Kleyna, Hawaii’deki Mauna Kea Dağı’ndaki Subaru Teleskobu’yla yaptıkları gözemler sonucunda Satürn’ün 20 yeni uydusunu keşfetti. Böylece Satürn’ün bilinen uydularının sayısı 82’ye çıktı.

NASA Space Apps Challenge’ın (NASA Uluslararası Uzay Uygulamaları Yarışması) Türkiye ayağı bu yıl Ankara, Elazığ ve Şanlıurfa’da düzenleniyor. Ankara’daki organizasyona 19-20 Ekim tarihlerinde ODTÜ Genç Girişimciler Topluluğu ev sahipliği yapıyor.