Skip to content Skip to navigation

Hatalara Odaklanmak... Ama Ne Kadar?

Dr. Tuba Sarıgül
16/05/2017 - 13:30

Hata yaptığınızda nasıl hissedersiniz? Hayal kırıklığına uğramış ya da utanmış... Veya “bir dahaki sefere düzeltirim” şeklinde düşünerek geçiştirir misiniz? Peki, hatalara karşı doğru yaklaşım tarzı aslında nasıl olmalı?

Yaptığımız hatalara odaklanmanın zaman kaybı olduğunu ya da hatalarımızı düzeltmeye imkân verdiğini savunan iki farklı görüş var. Bunun yanı sıra insanların başarısızlıklara ve hatalara karşı yaklaşım tarzları da birbirinden farklı olabiliyor. Bazı insanlar hata yaptıklarında o konuya dikkatlerini verip problemin nedenini anlamaya çalışırken, bazıları “bir dahaki sefere düzeltirim” şeklinde düşünüp problemi göz ardı etmeyi tercih eder.

Bazı uzmanlar, insanların hatalara yaklaşım tarzlarının zekâ kavramı hakkındaki kanaatleriyle ilişkili olduğunu düşünüyor. Zekânın geliştirilebilir bir özellik olduğunu düşünen insanlar hata yaptıklarında bu durumun sebebini yeterince çaba gösterememeye bağlarken, zekânın doğuştan gelen bir yetenek olduğunu ve geliştirilemeyeceğini düşünen insanlar bu durumun sebebinin yetenek eksikliği olduğunu kabul eder. Bu nedenle zekânın geliştirilebileceğini düşünen insanlar, zekânın geliştirilemeyeceğini düşünenlere göre, yaptıkları hatalara dönüp problemin nerede olduğunu bulmaya çalışma konusunda daha isteklidirler.

Örneğin geçmişte yapılan bir araştırmada katılımcılara genel kültüre dayalı bazı sorular soruldu. Her sorunun ardından cevaplarının doğru olup olmadığı söylendi. Daha sonra ise doğru cevabın ne olduğu açıklandı. Zekânın geliştirilebileceğini düşünen katılımcılar doğru cevabın ne olduğuna diğer katılımcılara göre daha fazla odaklandı.

Michigan Eyalet Üniversitesi ve Louisville Üniversitesi’nden bilim insanları ise okul çağındaki çocukların zekâ kavramına bakış açıları ile hatalarına odaklanma konusundaki ilişkiyi incelemek ve yapılan hataya odaklanmanın öğrenme süreçlerindeki etkisini belirlemek amacıyla beyin görüntüleme yöntemleri kullanarak bir araştırma yaptı. Araştırmanın sonuçları Developmental Cognitive Neuroscience dergisinde yayımlandı.

Sonuçta zekânın geliştirilebileceğini düşünen çocukların, yaptıkları hatalara odaklanmasalar da, sonraki denemelerde hatalarını düzeltme konusunda başarılı oldukları belirlendi. Araştırma sonucunda, ayrıca, yapılan hatalara daha fazla dikkat vermenin -çocukların zekânın geliştirilebilir bir özellik olduğunu düşünmelerinden bağımsız olarak- hata yaptıktan sonra hataları düzeltme konusunda belirgin bir olumlu etkisi olduğu tespit edildi. Yani zekânın geliştirilebilir bir özellik olmadığını düşünen çocukların da, yaptıkları hatalara odaklandıklarında, sonrasında aynı hatayı tekrar etme oranları azalıyor.

Bu sonuç zekâ kavramına yaklaşım ve hata yapmanın beyni nasıl etkilediği konularında okul çağındaki çocuklar ile yetişkinler arasında bir fark olduğunu gösteriyor.

Bilim ve Teknik dergisi nisan sayısında yayımlanan “Hata Yapınca Beynimiz Duruyor mu?” haberinde (bu içeriği Bilim ve Teknik dergisinin YouTube kanalındaki Sesli Bilim bölümünden dinleyebilirsiniz) yer verilen araştırmada, zamanla yarıştığımız durumlarda yaptığımız hatalara odaklanmanın dikkatimizi dağıtarak daha fazla yanlış yapmamıza neden olduğu belirlenmiş.

Yaptığımız hatalar üzerine düşünmek hatalarımızı düzeltmek için bir fırsat olabilir. Ancak bu durum hata yapmanın duygusal sorumluluğunun üzerine aşırı derecede odaklanmamıza neden olmamalı.

İlgili İçerikler

Sosyal Bilimler

TÜBİTAK Bilim ve Toplum Programları Müdürlüğü tarafından yürütülen TÜBİTAK 4004, 4005, 4006 ve  4007 başvuruları başladı.

Sosyal Bilimler

Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı “Çocuk Gözüyle Paylaşmak” konulu bir fotoğraf yarışması düzenliyor. Yarışmaya katılmak için profesyonel olmanıza gerek yok! Yaşınız 12-18 arasında ise ve fotoğrafa meraklıysanız yarışmaya başvurabilirsiniz.

Sosyal Bilimler

Eylül ayının #Saatler konulu en beğenilen fotoğrafı Rana Nur Alver’e ait Kitap Okuma Zamanı.

Sosyal Bilimler

Tam adı Ebû Nasr Muhammed bin Muhammed bin Turhan bin Uzluk el-Fârâbî el-Türkî olan ve Batı’da Alpharabius veya Avennasar olarak tanınan Fârâbî, 870 yılında Türkistan’ın Fârâb (Otrar) şehri yakınlarındaki Vesiç kasabasında doğmuştur. 

Sosyal Bilimler

826’da Harran’da doğmuştur. Bu şehrin çok sayıda bilgin yetiştiren seçkin bir ailesine mensuptur. Çocukluğu ve gençliği Harran’da geçmiştir.

Sosyal Bilimler

721 yılında, bilginler diyarı Horasan’ın Tûs şehrinde doğmuş, hayatının büyük kısmını Kûfe’de geçirmiştir. Eczacı olan babasından bitkileri ve bunların iyileştirici etkilerini hayli iyi öğrendiği kabul edilir.

Sosyal Bilimler

Tam adı Ebû Ca’fer Muhammed b. Mûsâ el-Hârezmî’dir. İsmi Batı kaynaklarında Alkarismi, Algoritmi, Algorismi veya Algorism şeklinde geçer.

Sosyal Bilimler

Tam adı Ebu’l Abbas Ahmed bin Muhammed bin Kesîr el-Fergânî’dir. Batı’da Alfraganus adı ile tanınır. Türkistan’ın, günümüzde Özbekistan sınırları içinde kalan Fergâna bölgesinin yetiştirdiği önemli bilginlerden biridir.

Sosyal Bilimler

Uzay gemisine benzeyen bu etkileyici görüntü bir buluta mı ait? ABD’nin Kolarado eyaletinde Sanford şehrinde çekilen bu fotoğraf az rastlanan bir fırtına türü olan süper hücreli fırtınayı gösteriyor.

Sosyal Bilimler

Bilim Genç Fotoğraflar köşesinde temmuz ayında objektiflerinizi yaşadığınız ya da daha önce ziyaret ettiğiniz şehirlere, ilçelere ya da köylere özgü değerlere odaklamanızı istemiştik.