Jüpiter’de Auroralar

Dr. Mahir E. Ocak
21/07/2016 - 15:36

Görsel: NASA, ESA

Hubble Uzay Teleskobu’yla yapılan gözemler sırasında Jüpiter’deki auroralar gözlemlendi.

Yüksek enerjili parçacıklar bir gezegenin atmosferindeki atomlarla çarpıştığında aurora olarak adlandırılan fiziksel olaylar meydana gelir. Atmosferdeki gazlardan yayılan renk renk ışıklar görsel bir şölen sunar. Dünya’daki auroralara sebep olan yüksek enerjili parçacıkların ana kaynağı Güneş rüzgârıdır. Jüpiter’deki auroralarsa sadece Güneş rüzgârından değil çevresinden de besleniyor. Güneş Sistemi’nin en büyük gezegeninin devasa manyetik alanı çevresindeki yüklü parçacıkları da gezegene çekiyor.

Jüpiter’deki auroralar Dünya’dakilerden yüzlerce kat daha enerjik ve yeryüzünden çok daha büyük bir alana yayılıyorlar. Hubble Uzay Teleskobu, durmaksızın devam eden bu auroraları günlük olarak gözlemliyor ve meydana gelen değişiklikleri takip ediyor.

Güneş Sistemi’ndeki dev gezegenlerin arasında dolaşan çok sayıda büyük gökcismi vardır. Centaur’lar olarak adlandırılan bu gökcisimleri sıklıkla olmasa da zaman zaman Güneş Sistemi’nin içlerine doğru yönelir.

Columbia Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı ötegezegen keşfetmek için yaptıkları çalışmalar sırasında Kepler-1625b gezegeninin etrafında dolanan bir uydu keşfetti.

Hayabusa 2 uzay aracından ayrılan iki keşif aracının Ryugu asteroidinin yüzeyinden çektiği ilk fotoğraflar Dünya’ya ulaştı.

TÜBİTAK Uluslararası İnsansız Hava Araçları (İHA) yarışmasının üçüncüsü 20-23 Eylül tarihleri arasında TEKNOFEST kapsamında İstanbul Yeni Havalimanı’nda yapıldı.

İnsanlığın evreni anlama çabası da gökyüzünün kendisi kadar muhteşem değil mi? Üst üste konulan tuğlalarla yavaş yavaş yükselen bir yapı gibi kuşaklar boyunca oluşturulan bilgi birikimine hayran olmamak elde mi?

Oort Bulutu’nun iç sınırı ile dış sınırı arasındaki mesafe o kadar büyüktür ki NASA’nın günde 1,5 milyon kilometre kateden uzay aracı Voyager 1’in bu hızla Oort Bulutu’na ulaşması yaklaşık 1300 yılı, Oort Bulutu’ndan çıkması ise 30.000 yılı bulabilir.

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) önderliğinde düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül tarihleri arasında İstanbul Yeni Havalimanı’nda gerçekleştirildi.

Gökyüzü gözlemine ilgi duyuyorsanız mevsimler değişirken gökyüzündeki dönüşüme de tanık olmuşsunuzdur.

İnsanların en büyük hayallerinden biri belki de başka gezegenleri ve yıldız sistemlerini ziyaret etmek. Böylesi uzun bir yolculuk için çok hızlı hareket edebilen uzay araçlarına ihtiyacımız var.

Ekinoks olayı yılda iki kez gerçekleşir. İlkbahar ekinoksu (ilkbahar ılımı olarak da isimlendirilir) Kuzey Yarımküre’de ilkbaharın, sonbahar ekinoksu (sonbahar ılımı olarak da isimlendirilir) ise sonbaharın ilk günü olarak kabul edilir.