Karnım Ağrıyor, Yoksa Zehirlendim mi?

Bünyamin Yıldırım
31/12/2017 - 07:00

Dün gece bir şeyler yediniz ve bu sabah uyandığınızda karnınız dayanılmaz şekilde ağrımaya ve mideniz bulanmaya başladı. Peki, buna sebep olan şey gerçekten dün gece yedikleriniz mi?

ABD Hastalıklardan Koruma ve Kontrol Merkezi (CDC) her altı ABD’liden birinin tükettiği besinler nedeniyle hasta olduğunu belirtiyor. Hastalığa sebep olan bakteri ve virüsler besinlere üretim ya da hazırlık aşamasında geçiyor. Nasıl ki çevremizde grip olan biriyle el sıkıştığımızda ya da aynı havayı soluduğumuzda aynı gün hasta olmuyorsak besinlerdeki bakteri ve virüsler de belli bir süre geçtikten sonra hasta olmamıza yol açıyor.

CDC’ye göre besin zehirlenmesine en sık neden olan dört bakteri Nörovirus, Salmonella, Clostridium perfringens ve Campylobacter. Bizi en kısa sürede -6 saat ile 2 gün arasında- hasta eden bakteri ise Salmonella. Bu da demek oluyor ki eğer kusma veya ishal şikâyetlerinden yakınıyorsanız ve yediklerinizden dolayı zehirlendiğinizi düşünüyorsanız buna yol açan şey en son tükettiğiniz besin olmayabilir. Belki de rahatsızlığınızın sorumlusu iki gün önce yediğiniz bir yemektir. İyi haber ise CDC’ye göre ateşiniz 38,6oC’nin üzerine çıkmadıkça doktora görünmenize pek de gerek yok.

Peki, bu kabus gibi tabloyu yaşamamak için nelerden kaçınmalı ve nelere dikkat etmeliyiz? Ellerimizi yemek hazırlarken ve yemek yemeden önce yıkamak alacağımız ilk ve en kolay tedbir. Ayrıca yemeği hazırlayacağımız yüzeylerin temizliğine olabildiğince dikkat etmeli ve çiğ yiyecekler ile pişmiş yemekler arasındaki teması engellemeliyiz. Yemekleri uygun sıcaklıkta pişirmemiz ve yemekleri tekrar ısıtmadan önce soğuk bir şekilde saklamamız gerekiyor. Hastalık bulaştırma riski fazla olan çiğ kabuklu deniz ürünleri, kırmızı et, beyaz et, yumurta, sebze ve meyveleri tüketirken daha tedbirli olmalıyız. CDC tarafından yapılan bir çalışmaya göre ABD’deki besin zehirlenmelerinin neredeyse yarısı sebze kaynaklı. Bu nedenle ellerimiz gibi sebze ve meyvelerimizi de bol su ile yıkayalım, besinlerimizi uygun koşullarda saklayalım ve pişirelim. Sağlıcakla kalın!

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.

Uçmak insanların çoğuna büyük keyif verir. Ancak yerden yükselmek insan fizyolojisi üzerinde çeşitli etkilere yol açar. Dış kulak ile orta kulak arasında yer alan kulak zarı, uçuş sırasındaki  basınç değişikliklerinden etkilenen en önemli yapıdır.

Bir grup araştırmacının yaptığı çalışmalar plasentadan elde edilmiş, Cdx2 olarak adlandırılan kök hücrelerin kalp krizi geçirmiş farelerde yeniden sağlıklı kalp hücrelerine dönüşebildiğini gösterdi.

Yakın zamanda doktora gittiyseniz hastane duvarlarında şöyle bir uyarı ile karşılaşmış olabilirsiniz: “Doktorunuza antibiyotik yazması için ısrar etmeyin”. Peki, bu uyarı neden yapılıyor? Neden antibiyotik kullanıyoruz? Antibiyotikler tehlikeli mi? Gelin, bu soruların cevaplarına birlikte bakalım.

Rochester Teknoloji Enstitüsünde çalışan Nicholas Conn, Karl Schwarz ve David Borkholder, konjestif kalp yetmezliği hastaları için yararlı olacak bir klozet oturağı geliştirdi. Çeşitli ölçüm cihazlarıyla donatılmış oturak, henüz semptomlar ortaya çıkmadan hastanın sağlığındaki bozulmaları tespit edebiliyor.

Ergenlik dönemi bilişsel, fiziksel ve duygusal olarak çok hızlı değişimler geçirdiğimiz, kendine has özellikleri olan bir dönemdir. Peki, bu dönemde beslenme konusunda nelere dikkat etmek gerekiyor?

Prof. Dr. Ramazan Akdemir ile üç boyutlu yazıcıyla üretilen eriyebilen damar stenti projesi üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

“Her şeyin azı karar çoğu zarar” denir. Bu söz bağışıklık sistemimiz için de geçerli olabilir. Çünkü bağışıklık sisteminin aşırı aktif olması otoimmün hastalıklara (öz bağışıklık hastalıkları) sebep olabiliyor.

Sindirim sistemimizi yakından tanıyıp yiyeceklerin vücudumuza girdikten sonra hangi süreçlerden geçtiğini ve nasıl enerjiye dönüştüğünü öğrenmek i

Stanford Üniversitesi Tıp Fakültesinde çalışan bir grup araştırmacı, sağlıklı hücrelere zarar vermeden kanserli hücreleri öldürmeye imkân veren bir yöntem geliştirdi. Dr. Hokyung K. Chung ve arkadaşlarının Prof. Dr. Michael Z. Lin önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları Science’ta yayımlandı.