Kromozomların Sadece Yarısı DNA

Dr. Mahir E. Ocak
09/12/2016 - 16:41

1882 yılındaki keşiflerinden beri kromozomlar üzerinde çok sayıda çalışma yapıldı. Ancak aradan geçen zamanda yaşanan teknolojik gelişmelere rağmen yapıları hâlâ tam olarak anlaşılamadı.

Edinburgh Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı, geliştirdikleri yeni bir görüntüleme tekniğini kullanarak kromozomların yapısıyla ilgili en detaylı çalışmayı yaptı. Sonuçlar kromozomların sadece %53-70 kadarının DNA, geriye kalan %30-47 kadarlık kısmınsa genetik malzemeyi çevreleyen bir tür kılıf olduğunu gösteriyor. Dr. Daniel Booth ve arkadaşlarının yaptığı araştırmanın sonuçları Molecular Cell’de yayımlandı.

DNA’yı çevreleyen kılıf daha önceleri de biliniyordu ancak işlevi hâlâ tam olarak anlaşılabilmiş değil. Bazı araştırmacılara göre bu kılıf hücre bölünmesi sırasında kromozomların birbirlerinden ayrık kalmalarını sağlıyor ve böylece sürecin hatasız bir biçimde gerçekleşmesine katkıda bulunuyor.

Acı biberde yanma hissine neden olan kapsaisin adı verilen maddedir. Acı biber yanma ve sıcak hissine neden olsa da...

İnsanlar sarıdan kızıla, beyazdan siyaha farklı ten renklerine sahip olabiliyor. Ten rengini belirleyen ise deride bulunan melanin pigmentinin türü ve miktarı.

DNA, RNA, protein gibi biyolojik ürünlerin renkli mürekkepler yerine kimyasal maddeler içeren yazıcı benzeri bir cihazla sentezlenmesi üretim sürecini kolaylaştırıyor.

Her yıl yüzlerce deniz kaplumbağası sulardaki ya da sahillerdeki atıklara dolandıktan sonra ölüyor. Üstelik büyük çoğunluğu yumurtadan yeni çıkmış ya da çok genç kaplumbağalar. Gelecekte kirlenme artmaya devam ederse atıklara dolanarak ölen kaplumbağaların sayısının da artacağı öngörülüyor.

2017 yılında yaşanan önemli bilimsel olaylardan bir derleme...

Lampyridae ailesinde bulunan ve ışık yayan böceklere genel olarak ateşböceği adı verilir. Dişilerin hepsi, erkeklerinse büyük çoğunluğu ışık yayar.

Bazı kuş türleri günler, haftalar hatta aylarca yere inmeden havada kalabiliyor. Bu süreçte uyuyup uyumadıkları ise kesin olarak bilinmiyordu. Havadayken beyinlerinin bir yarısı uyku durumunda, diğer yarısı ise uyanık durumdayken uyku ihtiyaçlarını karşılayabildikleri düşünülüyordu.

Son yıllarda birçok hayvan türünün yok olduğunu ya da nesillerinin tükenmek üzere olduğunu biliyoruz.

Aslında bütün ağaçlar yapraklarını döker. Ağaçların yapraklarını dökme zamanları türlerine ve hava koşullarına bağlı olarak değişir.

Dünya üzerinde yaşayan en büyük hayvan mavi balinadır (Balaenoptera musculus).