Küçük Dünyalara Yakından Bakış

Dr. Tuba Sarıgül
17/11/2017 - 10:13

Bram van den Broek, Andriy Volkov, Kees Jalink, Nicole Schwarz ve Reinhard Windoffer

Mikro fotoğrafçılık yarışması Nikon Small World 2017’nin kazananları belli oldu. Birinci olan fotoğraf bir deri hücresine ait. Hollanda Kanser Araştırma Merkezi’nden Dr. Bram van den Broek ve arkadaşları tarafından çekilen fotoğrafta yüksek miktarda keratin üreten bir deri hücresi görülüyor. Fotoğraftaki sarı renkli kısımlar keratin iplikçiklerini gösteriyor.

Araştırmacılar bu fotoğrafı deri hücrelerindeki keratin iplikçikleri üzerine araştırmalar yaparken floresans mikroskobu kullanarak kaydetti. Keratin, deri hücreleri için hayli önemli olan ipliksi yapıda bir proteindir. Hücreyi mekanik gerilimlere karşı korur. Ayrıca bazı hücre işlevlerini düzenler. Bilim insanları keratin proteinin yapısını ve geçirdiği değişimleri inceleyerek kanser ve başka bazı hastalıkların gelişimi hakkında bilgi sahibi olabiliyor.

Yarışmada ikinci olan fotoğraf ise hepimiz için hayli tanıdık. Dr. Havi Sarfaty tarafından çekilen fotoğrafta kanarya otunun tohumlarını taşıyan, rüzgârla etrafa dağılmaya hazır tüysü yapılar görülüyor.

Havi Sarfaty

Yarışmaya dünya genelinden birçok bilim insanı ve fotoğrafçı katıldı. Yarışmanın amacı mikroskoplar yardımıyla çekilen fotoğraflar sayesinde, çıplak gözle görülemeyen nesnelerin ve fark edilemeyen ayrıntıların küçük dünyasının kapılarını herkese açmak.

Fotomikrografi olarak isimlendirilen yöntem, bilimsel araştırmalarda ve endüstri alanlarında sıkça kullanılıyor.

1.

Keratin üreten bir deri hücresi - Dr. Bram van den Broek, Andriy Volkov, Dr. Kees Jalink, Dr. Reinhard Windoffer, Dr. Nicole Schwarz - Hollanda Kanser Araştırma Merkezi

2.

Kanarya otu (Senecio vulgaris) tohum başı - Dr. Havi Sarfaty - Eyecare Clinic

3.

Volvoks algi - Jean-Marc Babalian

4.

Bağırsak kurdu (Taenia solium) - Teresa Zgoda - Rochester Teknoloji Enstitüsü (RIT)

5.

Bir domates üzerindeki küf - Dean Lerman

6.

Zambak polenleri - Dr. David A. Johnston - Southampton Üniversitesi

7.

Bir tavuk embriyosunun silier ganglionundaki (göz sinir ağındaki bir sinir yumağı) aksonlar - Dr. Ryo Egawa - Nagoya Üniversitesi

8.

Yeni doğmuş bir farenin kokleasındaki (iç kulaktaki salyangoz şeklinde bir yapı) tüy hücreleri ve sinir hücreleri - Dr. Michael Perny - Bern Üniversitesi

9.

Kemik kök hücreleri kullanılarak laboratuvarda geliştirilen kıkırdak benzeri bir doku - Catarina Moura, Dr. Sumeet Mahajan, Dr. Richard Oreffo, Dr. Rahul Tare - Southampton Üniversitesi

10.

Phyllobius roboretanus - Dr. Csaba Pintér – Pannonia Üniversitesi

Acı biberde yanma hissine neden olan kapsaisin adı verilen maddedir. Acı biber yanma ve sıcak hissine neden olsa da...

İnsanlar sarıdan kızıla, beyazdan siyaha farklı ten renklerine sahip olabiliyor. Ten rengini belirleyen ise deride bulunan melanin pigmentinin türü ve miktarı.

DNA, RNA, protein gibi biyolojik ürünlerin renkli mürekkepler yerine kimyasal maddeler içeren yazıcı benzeri bir cihazla sentezlenmesi üretim sürecini kolaylaştırıyor.

Her yıl yüzlerce deniz kaplumbağası sulardaki ya da sahillerdeki atıklara dolandıktan sonra ölüyor. Üstelik büyük çoğunluğu yumurtadan yeni çıkmış ya da çok genç kaplumbağalar. Gelecekte kirlenme artmaya devam ederse atıklara dolanarak ölen kaplumbağaların sayısının da artacağı öngörülüyor.

2017 yılında yaşanan önemli bilimsel olaylardan bir derleme...

Lampyridae ailesinde bulunan ve ışık yayan böceklere genel olarak ateşböceği adı verilir. Dişilerin hepsi, erkeklerinse büyük çoğunluğu ışık yayar.

Bazı kuş türleri günler, haftalar hatta aylarca yere inmeden havada kalabiliyor. Bu süreçte uyuyup uyumadıkları ise kesin olarak bilinmiyordu. Havadayken beyinlerinin bir yarısı uyku durumunda, diğer yarısı ise uyanık durumdayken uyku ihtiyaçlarını karşılayabildikleri düşünülüyordu.

Son yıllarda birçok hayvan türünün yok olduğunu ya da nesillerinin tükenmek üzere olduğunu biliyoruz.

Aslında bütün ağaçlar yapraklarını döker. Ağaçların yapraklarını dökme zamanları türlerine ve hava koşullarına bağlı olarak değişir.

Dünya üzerinde yaşayan en büyük hayvan mavi balinadır (Balaenoptera musculus).