Küçük Dünyalara Yakından Bakış

Dr. Tuba Sarıgül
17/11/2017 - 10:13

Bram van den Broek, Andriy Volkov, Kees Jalink, Nicole Schwarz ve Reinhard Windoffer

Mikro fotoğrafçılık yarışması Nikon Small World 2017’nin kazananları belli oldu. Birinci olan fotoğraf bir deri hücresine ait. Hollanda Kanser Araştırma Merkezi’nden Dr. Bram van den Broek ve arkadaşları tarafından çekilen fotoğrafta yüksek miktarda keratin üreten bir deri hücresi görülüyor. Fotoğraftaki sarı renkli kısımlar keratin iplikçiklerini gösteriyor.

Araştırmacılar bu fotoğrafı deri hücrelerindeki keratin iplikçikleri üzerine araştırmalar yaparken floresans mikroskobu kullanarak kaydetti. Keratin, deri hücreleri için hayli önemli olan ipliksi yapıda bir proteindir. Hücreyi mekanik gerilimlere karşı korur. Ayrıca bazı hücre işlevlerini düzenler. Bilim insanları keratin proteinin yapısını ve geçirdiği değişimleri inceleyerek kanser ve başka bazı hastalıkların gelişimi hakkında bilgi sahibi olabiliyor.

Yarışmada ikinci olan fotoğraf ise hepimiz için hayli tanıdık. Dr. Havi Sarfaty tarafından çekilen fotoğrafta kanarya otunun tohumlarını taşıyan, rüzgârla etrafa dağılmaya hazır tüysü yapılar görülüyor.

Havi Sarfaty

Yarışmaya dünya genelinden birçok bilim insanı ve fotoğrafçı katıldı. Yarışmanın amacı mikroskoplar yardımıyla çekilen fotoğraflar sayesinde, çıplak gözle görülemeyen nesnelerin ve fark edilemeyen ayrıntıların küçük dünyasının kapılarını herkese açmak.

Fotomikrografi olarak isimlendirilen yöntem, bilimsel araştırmalarda ve endüstri alanlarında sıkça kullanılıyor.

1.

Keratin üreten bir deri hücresi - Dr. Bram van den Broek, Andriy Volkov, Dr. Kees Jalink, Dr. Reinhard Windoffer, Dr. Nicole Schwarz - Hollanda Kanser Araştırma Merkezi

2.

Kanarya otu (Senecio vulgaris) tohum başı - Dr. Havi Sarfaty - Eyecare Clinic

3.

Volvoks algi - Jean-Marc Babalian

4.

Bağırsak kurdu (Taenia solium) - Teresa Zgoda - Rochester Teknoloji Enstitüsü (RIT)

5.

Bir domates üzerindeki küf - Dean Lerman

6.

Zambak polenleri - Dr. David A. Johnston - Southampton Üniversitesi

7.

Bir tavuk embriyosunun silier ganglionundaki (göz sinir ağındaki bir sinir yumağı) aksonlar - Dr. Ryo Egawa - Nagoya Üniversitesi

8.

Yeni doğmuş bir farenin kokleasındaki (iç kulaktaki salyangoz şeklinde bir yapı) tüy hücreleri ve sinir hücreleri - Dr. Michael Perny - Bern Üniversitesi

9.

Kemik kök hücreleri kullanılarak laboratuvarda geliştirilen kıkırdak benzeri bir doku - Catarina Moura, Dr. Sumeet Mahajan, Dr. Richard Oreffo, Dr. Rahul Tare - Southampton Üniversitesi

10.

Phyllobius roboretanus - Dr. Csaba Pintér – Pannonia Üniversitesi

Son yıllarda birçok hayvan türünün yok olduğunu ya da nesillerinin tükenmek üzere olduğunu biliyoruz.

Aslında bütün ağaçlar yapraklarını döker. Ağaçların yapraklarını dökme zamanları türlerine ve hava koşullarına bağlı olarak değişir.

Dünya üzerinde yaşayan en büyük hayvan mavi balinadır (Balaenoptera musculus).

Yassı balıklar adlarını vücutlarının yassı olmasından dolayı alırlar. Deniz tabanında kum gibi yumuşak zeminli yerlerde yaşayan bu canlılar, vücut yapıları nedeniyle kum üzerinde fark edilmeden hayatlarını devam ettirebilirler. Yassı balıklar onları ilginç kılan bir özelliğe sahip: göz göçü.

Atmosferin ısınmasına sebep olan ve sera gazları olarak adlandırılan gazlardan biri de karbondioksit (CO2).

Oxford Üniversitesi'nin Zooloji Bölümü’nde çalışan araştırmacılar, örümcek ağlarının, üzerlerindeki yapışkan maddelerin elektriksel özellikleri...

ABD’deki Duke Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı, bakterileri sentetik bir genle programladı. Genin kodladığı protein, bakteri kolonisine dağılıyor ve koloninin civardaki inorganik maddeleri toplamasını sağlıyor.

Oklu kirpiler, kemiriciler takımının üyeleri olup bilinen kirpilerden farklıdırlar. Otçul olarak beslenirler ve daha iridirler. Tarım alanlarına herhangi bir zarar vermezler ve tek başlarına...

Dünyanın en uzun ağacı Kaliforniya Sekoya Ulusal Parkı’nda bulunan 115,7 metre uzunluğunda, servigiller familyasının sahil sekoyası türünden bir ağaç olan Hyperion.

Bir grup araştırmacının yaptığı bilimsel çalışmalar Meksika Körfezi’nin derinliklerinde yaşayan bir tür solucanın en uzun ömürlü hayvanlardan biri olabileceğini gösteriyor.