Kuyrukluyıldız ve Asteroit Arasında Ne Fark Var?

Dr. Tuba Sarıgül
13/10/2017 - 12:06

Güneş Sistemi’nin en küçük üyelerinden olan kuyrukluyıldızlar ve asteroitler birbirine benzeyen ancak birbirinden farklı özellikleri olan gökcisimleri. Kuyrukluyıldızlar da asteroitler de Güneş Sistemi’nin oluşumundan arta kalan maddelerden oluşuyor. Aralarındaki en büyük fark yapılarındaki maddeler.

Kuyrukluyıldızlar büyük oranda buz, kayaç yapısındaki parçacıklar ve organik maddelerden oluşur. Bu nedenle zaman zaman kirli kartopları olarak da isimlendirilirler. Asteroitler ise kayaçlardan ve metallerden oluşan gökcisimleridir.

Kuyrukluyıldızlar ve asteroitler Güneş’in etrafında hareket eder. Ancak kuyrukluyıldızların ve asteroitlerin yörüngelerinin ayrıksılığı (tam olarak dairesel şekilden ne kadar uzak olduğu) gezegenlerinkinden çok daha yüksektir. Asteroitlerinkine kıyasla kuyrukluyıldızların yörüngeleri daha düzensizdir ve dairesellikten daha uzaktır. Yani yörüngelerindeki hareketleri sırasında Güneş’e en yakın ve Güneş’ten en uzak oldukları mesafe birbirinden çok farklıdır. Güneş ve diğer gökcisimlerinin kütleçekim etkileri kuyrukluyıldızların ve asteroitlerin yörüngelerini değiştirebilir.

Kuyrukluyıldızlar çoğunlukla Neptün’ün ötesindeki Kuiper Kuşağı’nda ve onun da ötesindeki Oort Bulutu’nda bulunur. Kuiper Kuşağı’ndaki kuyrukluyıldızların Güneş etrafındaki yörüngelerini tamamlama süreleri, Oort Bulutu’ndaki kuyrukluyıldızlarınkinden daha kısadır. Asteroitler ise çoğunlukla Mars ve Jüpiter arasındaki Asteroit Kuşağı’nda hareket eder. Asteroitlerin ve kuyrukluyıldızların oluştuğu bölgelerin Güneş’e olan uzaklığının bileşimlerini etkilediği düşünülüyor.

Kuyrukluyıldızlar yörüngelerindeki hareketleri sırasında Güneş’in yakınlarından geçerken yapılarındaki maddelerin bazıları buharlaşır. Güneş rüzgârları gaz haldeki bu maddelerin ve toz parçacıklarının kuyrukluyıldızdan uzaklaşmasına neden olur. Bu parlak kuyruğun uzunluğu yüz binlerce kilometreye ulaşabilir.

Kuyrukluyıldızlar ve asteroitler küresel bir şekle sahip olacak kadar büyük değildir. Kuyrukluyıldızların çapları birkaç kilometreyken, asteroitlerinki 10 metre ile 530 km arasında değişebilir.

Halley Multicolor Camera Team, Giotto Project, ESA

NASA/JPL-Caltech/UCAL/MPS/DLR/IDA

17 Ağustos 2017’de ABD’deki LIGO ve İtalya’daki Virgo dedektörleri kütleçekimsel dalga sinyalleri tespit etti. Kütleçekimsel dalgalardan yaklaşık 2 saniye sonra NASA’nın Fermi Gama Işını Uzay Teleskobu aynı doğrultuda kısa süreli gama ışını patlaması gözlemledi.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti.

Ekim ayının ilk günlerinde şafak vaktinde Mars ve Venüs gökyüzünde bir arada. Ayın ilk günlerinde Venüs’e göre ufka daha yakın olan Mars günler ilerledikçe yükselirken, Venüs ufka yaklaşıyor.

Bir grup gökbilimcinin yaptığı deneysel ve kuramsal çalışmalar TRAPPIST-1 sistemindeki bazı gezegenlerin yüzeyinde sıvı su bulunabileceğini gösteriyor.

Higgs bozonu, parçacık fiziğinin standart modelinde yer alan temel parçacıklardan biridir. İlk kez 1960’larda var olduğu öne sürülen bu parçacığın gerçekten var olup olmadığı parçacık fiziğinin en temel sorusu olarak görülüyordu.

Monthly Notices of the Royal Astronomical Society dergisinde yayımlanan araştırmaya göre Samanyolu gibi büyük gökadalar sahip oldukları atomların yaklaşık yarısını, gökadalar arası madde transferi yoluyla, başka gökadalardan alıyor.

Dev gezegenlerin içindeki koşulların oluşturulduğu deneylerde ilk kez “elmas yağmurları” gözlemlendi. Dr. D. Kraus ve arkadaşlarının yaptığı araştırmanın sonuçları Nature Astronomy’de yayımlandı.

Bazı takımyıldızlar mevsim değişimlerinin habercisidir. Örneğin kasım ayında doğu yönünde ortaya çıkmaya başlayan Avcı (Orion) Takımyıldızı kışın geldiğini gösterir.

Geceleri gökyüzünün karanlık olması ilk bakışta güneş ışığının Dünya’nın karanlıkta kalan kısmına ulaşamamasına bağlanabilir.

Eğer bilim kurgu filmlerini seviyorsanız ya da gökbilime ilginiz varsa karadelik ifadesini ...