Mars’ta Minecraft

Dr. Tuba Sarıgül
15/11/2017 - 16:14

Bir grup araştırmacı Mars’ta yaşam arayışında kullanılacak teknolojileri yerin 1 km derininde test etti.

İnsanlar Güneş Sistemi’ndeki diğer gökcisimlerini keşfetmek için ilk adımı Ay’a giderek attı. Bir sonraki hedef ise Mars’a seyahat. Uzay ajanslarının Mars görevlerinin temel amacı, Güneş Sistemi’nin oluşumundan sonra geçirdiği değişimleri anlamak olsa da bazı şirketler Mars’ın insanların gelecekteki “yuvası” olabileceğini düşünüyor ve Mars’ta insan kolonileri kurmaya yönelik araştırmalar yapıyor.

Mars geçmişte belki de yaşamın sürdürülebilmesi için uygun koşullara sahip bir gezegendi. Bilim insanları Mars’ta yaşama ait kanıtlar bulabilmek için araştırmalar yapıyor. Ancak bunun için zorlu koşullarda, örneğin gezegenin derinliklerinde çalışmak gerekebilir.

Dünya genelinde farklı üniversitelerden ve araştırma merkezlerinden 30 bilim insanı 8-22 Ekim tarihleri arasında MINAR 2017 projesi kapsamında İngiltere’deki Boulby Madeni’nde, insanlı ve robotik uzay araştırmalarında kullanılacak teknolojiler üzerinde araştırmalar yapmak amacıyla bir araya geldi.

Araştırma kapsamında gelecekte Mars’ın derinliklerindeki yaşam araştırmalarında kullanılabilecek ekipmanlar -örneğin sondaj sistemleri, yüksek çözünürlükte görüntüleme yapabilen kameralar, sensörler test edildi. Araştırmada bilim insanları yüzeyin altında derin bölgelerin jeolojik özellikleri ve bu derinlikte yaşayabilecek canlı türleriyle ilgili de bilgi topladı. Örneğin bazı mikroorganizma türlerinin tuz oranı yüksek ortamlarda yaşayabildiği biliniyor.

1-1,5 km derinlikteki Boulby Madeni geniş tuz yataklarının bulunduğu bir maden. Yaklaşık 250 milyon önce oluştuğu tahmin edilen maden hem aktif olarak faaliyetine devam ediyor hem de bilimsel araştırmalar için yeraltı laboratuvarı görevi yapıyor.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA), Pangaea eğitim programı kapsamında Mars’ın jeolojik özelliklerine yönelik benzer araştırmaları gelecek ay İspanya’nın Lanzarote Adası’ndaki lav tünellerinde devam ettirmeyi planlıyor.

Fotoğrafta Lanzarote’deki Cueva de los Verdes lav tünellerinde eğitim programına katılan ESA astronotları görülüyor.

Lav tünelleri, volkanik faaliyetler sırasında yüzeyin katılaşmasına rağmen alttaki lav akışının devam etmesi sonucu oluşan yeraltındaki kanallardır. Bu tür yapıların, Güneş'ten gelen yüksek enerjili radyasyonun zararlı etkilerine karşı korunaklı bir yaşam alanı sunması ve Mars’ın yüzeyinin altında var olabileceği tahmin edilen su nedeniyle yaşam için uygun alanlar olabileceği tahmin ediliyor.

Astrobiyologlar, Güneş Sistemi’nin erken dönemlerinde Güneş günümüzdekinden daha soğuk olmasına rağmen Dünya’nın sıcak kalabilmesinin sebebinin atmosferdeki metan gazı olabileceğini belirledi.

Yaşama elverişli bölge ifadesi ötegezegen araştırmalarında sıklıkla kullanılan bir terimdir. Bir ötegezegende Dünya’dakine benzer yaşam biçimlerinin oluşabilmesi için gezegenin yörüngesinin tamamının yaşama elverişli bölgenin içinde kalması gerekir.

Günümüzde kullanılan uzay roketlerinin en güçlüsü olan SpaceX’e ait Falcon Heavy ilk deneme uçuşunu gerçekleştirmek üzere, 6 Şubat’ta Türkiye saati ile 23.45’te ABD’deki Kennedy Uzay Üssü’nden başarıyla fırlatıldı.

TÜBİTAK Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı tarafından organize edilen "2018 Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması", 20 – 23 Eylül 2018 tarihinde Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3) işbirliği ile İstanbul Grand Airport’a ait yerleşkede gerçekleştirilecek.

Bilimsel çalışmalar, Uluslararası Uzay İstasyonu’nda (ISS) çalışan astronotların vücut sıcaklığının normalin üzerine çıktığını gösteriyor.

1 Şubat’ta, dolunay evresinden yeni ayrılan Ay ve Aslan Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Regulus gökyüzünde birbirine yakın görünecek.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti.

Günümüzde Mars’a insanlı yolculuklar planlanıyor. Ancak yakın zamanlarda yapılan bir araştırmaya göre Mars’a seyahat edecek astronotlar muhtemelen pek bir şey hatırlamayacak.

NASA’nın Kepler uzay aracı yüzeyinde suyun sıvı halde bulunabileceği, Dünya’ya benzer gezegenler arıyor.

İnsanlar, evreni keşfetme hayallerini hayata geçirmeye başladıklarından beri, Dünya’nın dışında da izler bırakıyor.