Nadir Özelliklere Sahip Bir Gezegen

Dr. Mahir E. Ocak
19/03/2015 - 10:38

Heidelberg Üniversitesi’nde çalışan iki ayrı araştırma grubu, birbirinden bağımsız olarak yeni bir gezegen keşfetti. Kepler-432b adı verilen gezegen çok nadir rastlanan özelliklere sahip. Dr. M. Ortiz ve arkadaşları ile Dr. S. Ciceri ve arkadaşları, Astronomy & Astrophysics’te keşif ile ilgili iki ayrı makale yayımladı.

Yeni keşfedilen gezegenin kütlesi Jüpiter’inkinin yaklaşık altı katı, ancak hacmi neredeyse Jüpiter’inki ile aynı. Yani Kepler-432b Jüpiter’den altı kat daha yoğun. Gezegen kırmızı dev türü bir yıldızın etrafında dönüyor ve yıldızın 200 milyon yıl içinde gezegeni yutacak kadar büyüyeceği tahmin ediliyor.

Kepler-432b’nin en ilginç özelliklerinden biri de yörüngesinin ayrıksılığının çok büyük olması. Yani gezegenin yıldızına en yakın ve en uzak olduğu mesafeler arasında çok büyük fark var. Bu durum gezegenin sıcaklığında mevsimsel olarak çok büyük değişiklikler yaşanmasına neden oluyor. Kışın gezegenin yüzeyindeki sıcaklık 400°C’ye kadar düşerken yazın 1000°C’ye kadar çıkıyor. Kepler-432b’nin yıldızının etrafında dönmesi sadece 52 gün sürüyor.

Model uydu yarışması CanSat Competition 2018’de Bülent Ecevit Üniversitesi grizu-263 takımı ikinci oldu.

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) tarafından düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül 2018 tarihlerinde, İstanbul Yeni Havalimanı Yerleşkesi'nde gerçekleştiriliyor.

TÜBİTAK 20-23 Eylül’de İstanbul Yeni Havaalanı’nda düzenlenen TEKNOFEST’te bilim ve teknoloji severler ile buluşuyor.

2009 yılında Beta Pictoris adlı yıldızın etrafında Jüpiter’den yedi kat daha büyük kütleli bir gezegen keşfedilmişti. 2018 yılının başında uzaya amacı bu sistemi gözlemek olan bir uydu fırlatıldı.

Astronomy & Astrophysics dergisinde yayımlanan araştırmaya göre  TRAPPIST-1 yıldızının yaşanabilir bölgesinin içinde yer alan üç gezegende suyun bulunması mümkün.

Ay ve Boğa Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Aldebaran 2 Eylül’ü 3 Eylül’e bağlayan gece birbirine çok yakın görünecek.

TÜBİTAK tarafından bu yıl üçüncüsü düzenlenen Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması 20-23 Eylül’de İstanbul 3. Havalimanı’nda gerçekleştirilecek. Yarışmaya yurt içinden 294, yurt dışından 18 takım başvurdu.

TÜBİTAK Uzay Teknolojileri Araştırma Enstitüsü’nde (TÜBİTAK UZAY) üretim ve test süreçleri devam eden Hall Etkili İtki Motoru Geliştirme Altyapı Projesi (HALE) projesi ürünü olan itki motorunun işlevsel ve performans testleri geçen ay gerçekleştirildi.

Avrupa Uzay Ajansı’na (ESA) ait Mars Express uzay aracı tarafından elde edilen veriler Mars’ın güney kutbunun derinlerinde sıvı halde su bulunduğuna işaret ediyor.

NASA, Güneş’i incelemek amacıyla yeni bir sondayı 12 Ağustos'ta uzaya gönderdi. Sondanın görevini başarıyla yerine getirebilmesi için aşırı yüksek sıcaklıklarla baş etmesi gerekecek.