NASA’dan Guinness Rekoru

Dr. Mahir E. Ocak
08/11/2016 - 16:29

NASA tarafından yürütülen ve kısa adı MMS olan Dünya’nın manyetik atmosferiyle ilgili bir proje sırasında Guinness Rekoru kırıldı. Dünya’nın etrafında dönen MMS uyduları, yeryüzünün yaklaşık 70.000 kilometre üzerinde en yüksekte GPS sinyali kullanma rekoru kırdı.

MMS görevinde yer alan dört uydu bir piramidin köşelerinde yer alıyor. Yeryüzüne en yakın konumdayken saatte yaklaşık 35.000 kilometre hızla hareket eden uydular, Güneş’in ve Dünya’nın manyetik alanları arasındaki etkileşim hakkında araştırmalar yapıyor. Uyduların hareketleri sırasında birbirlerine göre konumlarını koruması GPS yardımıyla mümkün oluyor.

Önümüzdeki bahar aylarında MMS görevinde yeni bir aşamaya geçilecek. Dünya’nın manyetik atmosferinin başka bir bölgesini incelemeleri için daha yüksek irtifalara çıkarılması planlanan uyduların rekoru geliştirmesi bekleniyor.

Ay tutulması sırasında Güneş, Dünya ve Ay tam olarak aynı hizadayken Dünya, Güneş ile Ay’ın arasındadır. Bu durumda Dünya’nın gölgesi Ay’ın üzerine düşer. Ancak Ay tutulması sırasında Ay tamamen karanlıkta kalmaz.

Aslında Dünya da uzayın bir parçası. Ancak “uzay” ifadesi ile çoğunlukla uzayın Dünya...

Dünya’nın kütleçekimi sıvıların hareketini önemli ölçüde etkiler. Bu nedenle sıvılar Dünya’da ve ağırlıksız bir ortamda, örneğin Uluslararası Uzay İstasyonu’nda farklı şekillerde davranır.

2017 yılında yaşanan önemli bilimsel olaylardan bir derleme...

Özellikle NASA’nın ve SpaceX’in uzay seyahati alanındaki çalışmaları ile biliyoruz ki planlanan her şey istenildiği gibi giderse insanoğlu 2030’lu yıllarda başka bir gezegene ilk defa ayak basacak. 1965 yılında Mars’a ilk uydunun gönderilmesinden bu yana Mars’a insanlı uzay görevleri planlanıyor.

Çıplak gözle kolayca fark edilebilen gökcisimleri (örneğin Güneş, Ay, Güneş Sistemi’ndeki gezegenlerin bazıları, bazı yıldızlar) antik dönemlerden beri biliniyor. Bu gökcisimlerinin isimleri çoğunlukla Latince, Yunanca ve Arapça kökenli.

Dünya’ya çarpan göktaşları meteorit olarak isimlendiriliyor. Meteoritler çok değerli jeolojik örnekler. Çünkü insanlı ya da insansız uzay araçlarının henüz gitmediği gökcisimlerinin yapısı hakkında bilim insanlarına doğrudan bulgular sağlayabiliyor.

NASA’nın Juno uzay aracının Temmuz 2017’de Jüpiter’deki devasa fırtına olan Büyük Kırmızı Leke’nin üzerinden geçerken elde ettiği verilerden, fırtınanın gezegenin atmosferinin çok derinlerine kadar indiği anlaşıldı.

Ses bir mekanik dalgadır ve yayılmak için bir ortamın varlığına ihtiyaç duyar. Örneğin bir enstrümandan çıkan sesler havadaki...