Örümcek Ağları ve Elektrik

Dr. Mahir E. Ocak
16/11/2017 - 14:11

Oxford Üniversitesi'nin Zooloji Bölümü’nde çalışan araştırmacılar, örümcek ağlarının, üzerlerindeki yapışkan maddelerin elektriksel özellikleri sayesinde esneyebildiğini gösterdi. Örümcek ağları, yakınlarından elektrik yüklü bir cisim geçtiği zaman esniyor ve böylece avların yakalanması kolaylaşıyor.

Araştırma grubunun lideri Prof. Vollrath, neredeyse tüm uçan böceklerin elektriksel alandaki değişimleri algılayabildiğini belirtiyor. Bu hayvanların sahip olduğu antenler, bir duyu işlevi görüyor. Antenlerin uç kısımları elektrik yüklü ve antenler gövdeye yalıtkan malzemelerle bağlı olduğu için bu elektrik yükü vücudun diğer kısımlarındakinden farklı. Böcekler elektrik yüklü cisimlere yaklaştığı zaman antenler elektriksel kuvvetler nedeniyle hareket ediyor ve bu hareket böcekler tarafından algılanıyor. Böylece elektrik yüklü cisimler fark edilebiliyor. Araştırmacılar, antenleri sayesinde böceklerin örümcek ağlarını da algılayabileceğini belirtiyor. Ancak örümcek ağlarındaki elektrik yükü görece küçük olduğu için böcekler, ağları ancak ağlara birkaç milimetre mesafedeyken algılayabilir ki, bu mesafe böceklerin örümceklere yem olmaktan kurtulabilmesi için yeterli olmayabilir.

Örümcek ağlarına takılanlar sadece avlar değil. Hava ile taşınan pek çok madde de örümcek ağlarına takılıyor. Araştırmacılar bu durumun çevre kirliliği hakkında veri toplamak için kullanılabileceğini söylüyor. Çevre kirliliğine sebep olan bazı maddeler de hava ile taşınırken örümcek ağlarına yapışıyor. Teknoloji ürünü pahalı aletler kullanmak yerine örümcek ağlarına takılan maddeleri inceleyerek de çevre kirliliği hakkında bilgi toplanabilir.

Acı biberde yanma hissine neden olan kapsaisin adı verilen maddedir. Acı biber yanma ve sıcak hissine neden olsa da...

İnsanlar sarıdan kızıla, beyazdan siyaha farklı ten renklerine sahip olabiliyor. Ten rengini belirleyen ise deride bulunan melanin pigmentinin türü ve miktarı.

DNA, RNA, protein gibi biyolojik ürünlerin renkli mürekkepler yerine kimyasal maddeler içeren yazıcı benzeri bir cihazla sentezlenmesi üretim sürecini kolaylaştırıyor.

Her yıl yüzlerce deniz kaplumbağası sulardaki ya da sahillerdeki atıklara dolandıktan sonra ölüyor. Üstelik büyük çoğunluğu yumurtadan yeni çıkmış ya da çok genç kaplumbağalar. Gelecekte kirlenme artmaya devam ederse atıklara dolanarak ölen kaplumbağaların sayısının da artacağı öngörülüyor.

2017 yılında yaşanan önemli bilimsel olaylardan bir derleme...

Lampyridae ailesinde bulunan ve ışık yayan böceklere genel olarak ateşböceği adı verilir. Dişilerin hepsi, erkeklerinse büyük çoğunluğu ışık yayar.

Bazı kuş türleri günler, haftalar hatta aylarca yere inmeden havada kalabiliyor. Bu süreçte uyuyup uyumadıkları ise kesin olarak bilinmiyordu. Havadayken beyinlerinin bir yarısı uyku durumunda, diğer yarısı ise uyanık durumdayken uyku ihtiyaçlarını karşılayabildikleri düşünülüyordu.

Son yıllarda birçok hayvan türünün yok olduğunu ya da nesillerinin tükenmek üzere olduğunu biliyoruz.

Aslında bütün ağaçlar yapraklarını döker. Ağaçların yapraklarını dökme zamanları türlerine ve hava koşullarına bağlı olarak değişir.

Dünya üzerinde yaşayan en büyük hayvan mavi balinadır (Balaenoptera musculus).