Örümcek Ağları ve Elektrik

Dr. Mahir E. Ocak
16/11/2017 - 14:11

Oxford Üniversitesi'nin Zooloji Bölümü’nde çalışan araştırmacılar, örümcek ağlarının, üzerlerindeki yapışkan maddelerin elektriksel özellikleri sayesinde esneyebildiğini gösterdi. Örümcek ağları, yakınlarından elektrik yüklü bir cisim geçtiği zaman esniyor ve böylece avların yakalanması kolaylaşıyor.

Araştırma grubunun lideri Prof. Vollrath, neredeyse tüm uçan böceklerin elektriksel alandaki değişimleri algılayabildiğini belirtiyor. Bu hayvanların sahip olduğu antenler, bir duyu işlevi görüyor. Antenlerin uç kısımları elektrik yüklü ve antenler gövdeye yalıtkan malzemelerle bağlı olduğu için bu elektrik yükü vücudun diğer kısımlarındakinden farklı. Böcekler elektrik yüklü cisimlere yaklaştığı zaman antenler elektriksel kuvvetler nedeniyle hareket ediyor ve bu hareket böcekler tarafından algılanıyor. Böylece elektrik yüklü cisimler fark edilebiliyor. Araştırmacılar, antenleri sayesinde böceklerin örümcek ağlarını da algılayabileceğini belirtiyor. Ancak örümcek ağlarındaki elektrik yükü görece küçük olduğu için böcekler, ağları ancak ağlara birkaç milimetre mesafedeyken algılayabilir ki, bu mesafe böceklerin örümceklere yem olmaktan kurtulabilmesi için yeterli olmayabilir.

Örümcek ağlarına takılanlar sadece avlar değil. Hava ile taşınan pek çok madde de örümcek ağlarına takılıyor. Araştırmacılar bu durumun çevre kirliliği hakkında veri toplamak için kullanılabileceğini söylüyor. Çevre kirliliğine sebep olan bazı maddeler de hava ile taşınırken örümcek ağlarına yapışıyor. Teknoloji ürünü pahalı aletler kullanmak yerine örümcek ağlarına takılan maddeleri inceleyerek de çevre kirliliği hakkında bilgi toplanabilir.

Son yıllarda birçok hayvan türünün yok olduğunu ya da nesillerinin tükenmek üzere olduğunu biliyoruz.

Aslında bütün ağaçlar yapraklarını döker. Ağaçların yapraklarını dökme zamanları türlerine ve hava koşullarına bağlı olarak değişir.

Dünya üzerinde yaşayan en büyük hayvan mavi balinadır (Balaenoptera musculus).

Yassı balıklar adlarını vücutlarının yassı olmasından dolayı alırlar. Deniz tabanında kum gibi yumuşak zeminli yerlerde yaşayan bu canlılar, vücut yapıları nedeniyle kum üzerinde fark edilmeden hayatlarını devam ettirebilirler. Yassı balıklar onları ilginç kılan bir özelliğe sahip: göz göçü.

Atmosferin ısınmasına sebep olan ve sera gazları olarak adlandırılan gazlardan biri de karbondioksit (CO2).

Mikro fotoğrafçılık yarışması Nikon Small World 2017’nin kazananları belli oldu.

ABD’deki Duke Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı, bakterileri sentetik bir genle programladı. Genin kodladığı protein, bakteri kolonisine dağılıyor ve koloninin civardaki inorganik maddeleri toplamasını sağlıyor.

Oklu kirpiler, kemiriciler takımının üyeleri olup bilinen kirpilerden farklıdırlar. Otçul olarak beslenirler ve daha iridirler. Tarım alanlarına herhangi bir zarar vermezler ve tek başlarına...

Dünyanın en uzun ağacı Kaliforniya Sekoya Ulusal Parkı’nda bulunan 115,7 metre uzunluğunda, servigiller familyasının sahil sekoyası türünden bir ağaç olan Hyperion.

Bir grup araştırmacının yaptığı bilimsel çalışmalar Meksika Körfezi’nin derinliklerinde yaşayan bir tür solucanın en uzun ömürlü hayvanlardan biri olabileceğini gösteriyor.