Satürn’ün Karanlık Bulutları

Dr. Tuba Sarıgül
16/10/2015 - 17:22

NASA/JPL-Cal tech/Space Science Institute

Satürn’ün bu görüntüsü Cassini uzay aracı tarafından 25 Mayıs tarihinde çekildi. Kızılötesi dalga boyundaki ışınları geçiren bir filtre kullanılarak çekilen fotoğraf Cassini’nin geniş açı kamerası tarafından kaydedildi.

Kızılötesi fotoğraflar bilim insanlarının Satürn’ün atmosferindeki bulutların yüksekliğini ve kalınlığını belirleyebilmesine imkân veriyor. Satürn’ün atmosferi büyük oranda hidrojen ve helyumdan oluşuyor ve aslında metan atmosferin ana bileşenlerinden biri değil. Ancak metan kızılötesi dalga boyundaki ışınları soğuruyor.

Görüntüdeki karanlık bölgeler kızılötesi ışınların metan tarafından güçlü bir şekilde soğurulduğu yerler. Karanlık bölgelerdeki bulutların atmosferin daha alt kısımlarında bulunduğu ve alt kısımlardaki metan miktarının fazla olduğu düşünülüyor. Aydınlık bölümler ise yüksek ve kalın bulutlardan oluşuyor. Bu görüntü Satürn’ün atmosferini oluşturan gazların dikey yöndeki hareketi hakkında bilim insanlarına önemli bilgiler veriyor.

Güneş Sistemi’ndeki uydular ile bu uyduların etrafında döndükleri gezegenlerin kütlelerinin oranlarına bakıldığında en yüksek oranın Ay-Dünya ikilisinde olduğu görülür. Başka bir deyişle Ay görece büyük bir uydudur. Bu durum Ay’ın yerküre üzerinde önemli etkilerinin olduğu anlamına gelir.

Astrobiyologlar, Güneş Sistemi’nin erken dönemlerinde Güneş günümüzdekinden daha soğuk olmasına rağmen Dünya’nın sıcak kalabilmesinin sebebinin atmosferdeki metan gazı olabileceğini belirledi.

Yaşama elverişli bölge ifadesi ötegezegen araştırmalarında sıklıkla kullanılan bir terimdir. Bir ötegezegende Dünya’dakine benzer yaşam biçimlerinin oluşabilmesi için gezegenin yörüngesinin tamamının yaşama elverişli bölgenin içinde kalması gerekir.

Günümüzde kullanılan uzay roketlerinin en güçlüsü olan SpaceX’e ait Falcon Heavy ilk deneme uçuşunu gerçekleştirmek üzere, 6 Şubat’ta Türkiye saati ile 23.45’te ABD’deki Kennedy Uzay Üssü’nden başarıyla fırlatıldı.

TÜBİTAK Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı tarafından organize edilen "2018 Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması", 20 – 23 Eylül 2018 tarihinde Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3) işbirliği ile İstanbul Grand Airport’a ait yerleşkede gerçekleştirilecek.

Bilimsel çalışmalar, Uluslararası Uzay İstasyonu’nda (ISS) çalışan astronotların vücut sıcaklığının normalin üzerine çıktığını gösteriyor.

1 Şubat’ta, dolunay evresinden yeni ayrılan Ay ve Aslan Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Regulus gökyüzünde birbirine yakın görünecek.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti.

Günümüzde Mars’a insanlı yolculuklar planlanıyor. Ancak yakın zamanlarda yapılan bir araştırmaya göre Mars’a seyahat edecek astronotlar muhtemelen pek bir şey hatırlamayacak.

NASA’nın Kepler uzay aracı yüzeyinde suyun sıvı halde bulunabileceği, Dünya’ya benzer gezegenler arıyor.