Sensör İnşa Eden Bakteriler

Dr. Mahir E. Ocak
10/11/2017 - 10:06

Pek çok canlı, organik maddelerle inorganik maddeleri bir araya getirerek üstün özelliklere sahip malzemeler üretir. Örneğin yumuşakçalar kabuklarını kalsiyum karbonatı (CaCO3) bir miktar organik maddeyle karıştırarak büyütür. Ortaya çıkan yapı, sadece kalsiyum karbonatla üretilebilecek bir yapıdan üç kat daha sağlamdır. İnsanların kemikleri de hem organik hem inorganik maddeler içerir.

ABD’deki Duke Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı, bakterileri sentetik bir genle programladı. Genin kodladığı protein, bakteri kolonisine dağılıyor ve koloninin civardaki inorganik maddeleri toplamasını sağlıyor. Ortama altın nanoparçacıklar (boyutları metrenin milyarda biri olan parçacıklar) eklendiğinde bakteri kolonisinin etrafında altından bir kabuk oluşuyor. Üstelik ortam koşulları değiştirilerek kabuğun biçimi ve büyüklüğü kontrol edilebiliyor. Sonuçta ortaya çıkan yapı, basınç sensörü olarak kullanılabiliyor.

Geçmişte de çeşitli araştırma grupları bakterileri kullanarak çeşitli malzemeler üretmişti. Ancak hem bakteriler dışarıdan kontrol ediliyordu hem de üretilen malzemeler iki boyutluydu. Yeni çalışmadaysa hem bakteriler kendi kendilerine organize oluyorlar hem de ortaya çıkan yapılar üç boyutlu. Dr. Yangxiaolu Cao ve arkadaşlarının Prof. Dr. Lingchong You önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları Nature Biotechnology’de yayımlandı.

Acı biberde yanma hissine neden olan kapsaisin adı verilen maddedir. Acı biber yanma ve sıcak hissine neden olsa da...

İnsanlar sarıdan kızıla, beyazdan siyaha farklı ten renklerine sahip olabiliyor. Ten rengini belirleyen ise deride bulunan melanin pigmentinin türü ve miktarı.

DNA, RNA, protein gibi biyolojik ürünlerin renkli mürekkepler yerine kimyasal maddeler içeren yazıcı benzeri bir cihazla sentezlenmesi üretim sürecini kolaylaştırıyor.

Her yıl yüzlerce deniz kaplumbağası sulardaki ya da sahillerdeki atıklara dolandıktan sonra ölüyor. Üstelik büyük çoğunluğu yumurtadan yeni çıkmış ya da çok genç kaplumbağalar. Gelecekte kirlenme artmaya devam ederse atıklara dolanarak ölen kaplumbağaların sayısının da artacağı öngörülüyor.

2017 yılında yaşanan önemli bilimsel olaylardan bir derleme...

Lampyridae ailesinde bulunan ve ışık yayan böceklere genel olarak ateşböceği adı verilir. Dişilerin hepsi, erkeklerinse büyük çoğunluğu ışık yayar.

Bazı kuş türleri günler, haftalar hatta aylarca yere inmeden havada kalabiliyor. Bu süreçte uyuyup uyumadıkları ise kesin olarak bilinmiyordu. Havadayken beyinlerinin bir yarısı uyku durumunda, diğer yarısı ise uyanık durumdayken uyku ihtiyaçlarını karşılayabildikleri düşünülüyordu.

Son yıllarda birçok hayvan türünün yok olduğunu ya da nesillerinin tükenmek üzere olduğunu biliyoruz.

Aslında bütün ağaçlar yapraklarını döker. Ağaçların yapraklarını dökme zamanları türlerine ve hava koşullarına bağlı olarak değişir.

Dünya üzerinde yaşayan en büyük hayvan mavi balinadır (Balaenoptera musculus).