Sensör İnşa Eden Bakteriler

Dr. Mahir E. Ocak
10/11/2017 - 10:06

Pek çok canlı, organik maddelerle inorganik maddeleri bir araya getirerek üstün özelliklere sahip malzemeler üretir. Örneğin yumuşakçalar kabuklarını kalsiyum karbonatı (CaCO3) bir miktar organik maddeyle karıştırarak büyütür. Ortaya çıkan yapı, sadece kalsiyum karbonatla üretilebilecek bir yapıdan üç kat daha sağlamdır. İnsanların kemikleri de hem organik hem inorganik maddeler içerir.

ABD’deki Duke Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı, bakterileri sentetik bir genle programladı. Genin kodladığı protein, bakteri kolonisine dağılıyor ve koloninin civardaki inorganik maddeleri toplamasını sağlıyor. Ortama altın nanoparçacıklar (boyutları metrenin milyarda biri olan parçacıklar) eklendiğinde bakteri kolonisinin etrafında altından bir kabuk oluşuyor. Üstelik ortam koşulları değiştirilerek kabuğun biçimi ve büyüklüğü kontrol edilebiliyor. Sonuçta ortaya çıkan yapı, basınç sensörü olarak kullanılabiliyor.

Geçmişte de çeşitli araştırma grupları bakterileri kullanarak çeşitli malzemeler üretmişti. Ancak hem bakteriler dışarıdan kontrol ediliyordu hem de üretilen malzemeler iki boyutluydu. Yeni çalışmadaysa hem bakteriler kendi kendilerine organize oluyorlar hem de ortaya çıkan yapılar üç boyutlu. Dr. Yangxiaolu Cao ve arkadaşlarının Prof. Dr. Lingchong You önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları Nature Biotechnology’de yayımlandı.

Yassı balıklar adlarını vücutlarının yassı olmasından dolayı alırlar. Deniz tabanında kum gibi yumuşak zeminli yerlerde yaşayan bu canlılar, vücut yapıları nedeniyle kum üzerinde fark edilmeden hayatlarını devam ettirebilirler. Yassı balıklar onları ilginç kılan bir özelliğe sahip: göz göçü.

Atmosferin ısınmasına sebep olan ve sera gazları olarak adlandırılan gazlardan biri de karbondioksit (CO2).

Mikro fotoğrafçılık yarışması Nikon Small World 2017’nin kazananları belli oldu.

Oxford Üniversitesi'nin Zooloji Bölümü’nde çalışan araştırmacılar, örümcek ağlarının, üzerlerindeki yapışkan maddelerin elektriksel özellikleri...

Oklu kirpiler, kemiriciler takımının üyeleri olup bilinen kirpilerden farklıdırlar. Otçul olarak beslenirler ve daha iridirler. Tarım alanlarına herhangi bir zarar vermezler ve tek başlarına...

Dünyanın en uzun ağacı Kaliforniya Sekoya Ulusal Parkı’nda bulunan 115,7 metre uzunluğunda, servigiller familyasının sahil sekoyası türünden bir ağaç olan Hyperion.

Bir grup araştırmacının yaptığı bilimsel çalışmalar Meksika Körfezi’nin derinliklerinde yaşayan bir tür solucanın en uzun ömürlü hayvanlardan biri olabileceğini gösteriyor.

Mumyalar, içinde bulundukları koşullar nedeniyle derileri ve organları çürümeyen ölülerdir.

Bitkiler kökleri vasıtasıyla suyu topraktan alır ve taşıma sisteminin bir parçası olan ksilem boruları ile suyu yukarıya doğru yani gövdelerinden yapraklarına kadar iletir.

Balıklar kemikli ve kıkırdaklı olmak üzere ikiye ayrılır. Köpekbalıkları ve vatozlar kıkırdaklı balıklardır. Bunların dışındakiler kemikli balıklardır.