Sivrisinekler Neden İnsanları Isırır?

Dr. Mahir E. Ocak
20/10/2016 - 11:25

Sıtmanın yayılma hızı, sivrisineklerin daha çok insanları ya da hayvanları ısırmayı tercih etmesine bağlı olarak değişir. Davis’teki Kaliforniya Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacının yaptığı çalışmalar, sivrisineklerin bu tercihlerini etkileyen genlere sahip olduğunu düşündürüyor. Dr. Bradley J. Main ve arkadaşlarının yaptığı araştırmanın sonuçları PLoS Genetics’te yayımlandı.

Çalışmalar sırasında Anopheles arabiensis türü sivrisineklere odaklanılmış. İnsanları ısıran 23 ve sığırları ısıran 25 sivrisineğin genleri üzerinde yapılan çalışmalar, sivrisineklerin ısıracakları canlıyı tercih etmelerini sağlayan genlere sahip olduğuna işaret ediyor. Kromozomlarında özel bir dizilim olan sivrisinekler insanlardan daha çok sığırları ısırıyor. Böylece sıtma paraziti insanlar arasında daha az yayılıyor.

DNA, RNA, protein gibi biyolojik ürünlerin renkli mürekkepler yerine kimyasal maddeler içeren yazıcı benzeri bir cihazla sentezlenmesi üretim sürecini kolaylaştırıyor.

Her yıl yüzlerce deniz kaplumbağası sulardaki ya da sahillerdeki atıklara dolandıktan sonra ölüyor. Üstelik büyük çoğunluğu yumurtadan yeni çıkmış ya da çok genç kaplumbağalar. Gelecekte kirlenme artmaya devam ederse atıklara dolanarak ölen kaplumbağaların sayısının da artacağı öngörülüyor.

2017 yılında yaşanan önemli bilimsel olaylardan bir derleme...

Lampyridae ailesinde bulunan ve ışık yayan böceklere genel olarak ateşböceği adı verilir. Dişilerin hepsi, erkeklerinse büyük çoğunluğu ışık yayar.

Bazı kuş türleri günler, haftalar hatta aylarca yere inmeden havada kalabiliyor. Bu süreçte uyuyup uyumadıkları ise kesin olarak bilinmiyordu. Havadayken beyinlerinin bir yarısı uyku durumunda, diğer yarısı ise uyanık durumdayken uyku ihtiyaçlarını karşılayabildikleri düşünülüyordu.

Son yıllarda birçok hayvan türünün yok olduğunu ya da nesillerinin tükenmek üzere olduğunu biliyoruz.

Aslında bütün ağaçlar yapraklarını döker. Ağaçların yapraklarını dökme zamanları türlerine ve hava koşullarına bağlı olarak değişir.

Dünya üzerinde yaşayan en büyük hayvan mavi balinadır (Balaenoptera musculus).

Yassı balıklar adlarını vücutlarının yassı olmasından dolayı alırlar. Deniz tabanında kum gibi yumuşak zeminli yerlerde yaşayan bu canlılar, vücut yapıları nedeniyle kum üzerinde fark edilmeden hayatlarını devam ettirebilirler. Yassı balıklar onları ilginç kılan bir özelliğe sahip: göz göçü.

Atmosferin ısınmasına sebep olan ve sera gazları olarak adlandırılan gazlardan biri de karbondioksit (CO2).