Süperdünyalardaki Egzotik Maddeler

Dr. Mahir E. Ocak
01/02/2016 - 14:15

Süperdünyalar, kütlesi Dünya’nınkinin birkaç katı civarında olan gezegenlerdir. Güneş Sistemi’nde bir süperdünya yok. Ancak yakın zamanlarda yapılan ötegezegen araştırmaları, evrende çok sayıda süperdünya olduğunu gösteriyor.

Süperdünyaların kütleleri çok büyük olmadığı için yapıları Jüpiter ve Uranüs gibi gaz devlerine değil, Dünya ve Mars gibi kaya çekirdekli gezegenlere benziyor. Ancak Moskova Fizik ve Teknoloji Enstitüsü’nde çalışan bir grup araştırmacının Prof. Dr. Artem Oganov önderliğinde yaptığı çalışmalar bu gezegenlerde Dünya’da bulunmayan pek çok egzotik maddenin var olabileceğini gösteriyor.

Yerkabuğunda magnezyum, silisyum ve oksijen içeren bileşikler -örneğin MgO, SiO2 ve MgSiO3- bulunur. Araştırmacıların Scientific Reports’ta yayımladıkları sonuçlarsa Dünya’da bulunmayan ve klasik kimya yasalarıyla açıklanamayacak SiO, SiO3, MgO3, MgO2, Mg3O2, MgSiO12, MgSiO6 gibi bileşiklerin süperdünyalarda oluşabileceğini gösteriyor.

Süperdünyalarda oluşabilecek egzotik maddelerin çoğu -Dünya’daki magnezyum, silisyum ve oksijen içeren bileşiklerin aksine- iletken veya yarı iletken. Bu durum süperdünyaların çok güçlü manyetik alanlara sahip olabileceği anlamına geliyor. Manyetik alanlar, gezegenlerin zararlı ışınlardan koruyan bir kalkan görevi gördüğü için, süperdünyalar, Dünya benzeri gezegenlere göre yaşama daha elverişli koşullara sahip olabilir.

Model uydu yarışması CanSat Competition 2018’de Bülent Ecevit Üniversitesi grizu-263 takımı ikinci oldu.

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) tarafından düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül 2018 tarihlerinde, İstanbul Yeni Havalimanı Yerleşkesi'nde gerçekleştiriliyor.

TÜBİTAK 20-23 Eylül’de İstanbul Yeni Havaalanı’nda düzenlenen TEKNOFEST’te bilim ve teknoloji severler ile buluşuyor.

2009 yılında Beta Pictoris adlı yıldızın etrafında Jüpiter’den yedi kat daha büyük kütleli bir gezegen keşfedilmişti. 2018 yılının başında uzaya amacı bu sistemi gözlemek olan bir uydu fırlatıldı.

Astronomy & Astrophysics dergisinde yayımlanan araştırmaya göre  TRAPPIST-1 yıldızının yaşanabilir bölgesinin içinde yer alan üç gezegende suyun bulunması mümkün.

Ay ve Boğa Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Aldebaran 2 Eylül’ü 3 Eylül’e bağlayan gece birbirine çok yakın görünecek.

TÜBİTAK tarafından bu yıl üçüncüsü düzenlenen Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması 20-23 Eylül’de İstanbul 3. Havalimanı’nda gerçekleştirilecek. Yarışmaya yurt içinden 294, yurt dışından 18 takım başvurdu.

TÜBİTAK Uzay Teknolojileri Araştırma Enstitüsü’nde (TÜBİTAK UZAY) üretim ve test süreçleri devam eden Hall Etkili İtki Motoru Geliştirme Altyapı Projesi (HALE) projesi ürünü olan itki motorunun işlevsel ve performans testleri geçen ay gerçekleştirildi.

Avrupa Uzay Ajansı’na (ESA) ait Mars Express uzay aracı tarafından elde edilen veriler Mars’ın güney kutbunun derinlerinde sıvı halde su bulunduğuna işaret ediyor.

NASA, Güneş’i incelemek amacıyla yeni bir sondayı 12 Ağustos'ta uzaya gönderdi. Sondanın görevini başarıyla yerine getirebilmesi için aşırı yüksek sıcaklıklarla baş etmesi gerekecek.