Süpernova Patlaması Görüntülendi

Dr. Mahir E. Ocak
29/03/2016 - 16:40

Uluslararası bir araştırma grubu iki ayrı süpernovayı patlama sırasında görüntülemeyi başardı.

Kütlesi Güneş’inkinin 10 ila 20 katı olan yıldızlar, ömürlerinin sonlarına doğru şişerek süperdevlere dönüşür. Bu sırada o kadar büyürler ki çapları Dünya’nın yörüngesinin ortalama çapından bile daha büyük olur. Süperdevler yakıtlarını tükettikten sonra kütleçekimi etkisiyle çökmeye başlarlar ve süreç bir süpernova patlamasıyla sonuçlanabilir.

Evrenin hangi bölgesinde ne zaman bir süpernova patlaması yaşanacağı önceden tahmin edilemediği için, süpernova patlamalarını keşfetmeye çalışan gökbilimciler uzayın farklı bölgelerini sürekli gözlemler.

Kepler Uzay Teleskobu’nu kullanarak çalışmalar yapan bir grup gökbilimci 2011 yılında iki ayrı süpernovayı patlama gerçekleşirken gözlemlemeyi başardı. Patlayan yıldızların biri Güneş’in 300 katı büyüklükte ve 700 milyon ışık yılı uzaklıkta, diğeriyse Güneş’in 500 katı büyüklükte ve 1,2 milyar ışık yılı uzaklıktaydı. Araştırmacılar gözlemledikleri süpernova patlamalarıyla ilgili detaylı çalışmalarını yakın zamanlarda arXiv’de yayımladı.

ABD’de düzenlenen ve dünya genelinden 99 üniversite takımının katıldığı model uydu yarışması CanSat Competition 2018’de Bülent Ecevit Üniversitesi grizu-263 takımı ikinci oldu.

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) tarafından düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül 2018 tarihlerinde, İstanbul Yeni Havalimanı Yerleşkesi'nde gerçekleştiriliyor.

TÜBİTAK 20-23 Eylül’de İstanbul Yeni Havaalanı’nda düzenlenen TEKNOFEST’te bilim ve teknoloji severler ile buluşuyor.

2009 yılında Beta Pictoris adlı yıldızın etrafında Jüpiter’den yedi kat daha büyük kütleli bir gezegen keşfedilmişti. 2018 yılının başında uzaya amacı bu sistemi gözlemek olan bir uydu fırlatıldı.

Astronomy & Astrophysics dergisinde yayımlanan araştırmaya göre  TRAPPIST-1 yıldızının yaşanabilir bölgesinin içinde yer alan üç gezegende suyun bulunması mümkün.

Ay ve Boğa Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Aldebaran 2 Eylül’ü 3 Eylül’e bağlayan gece birbirine çok yakın görünecek.

TÜBİTAK tarafından bu yıl üçüncüsü düzenlenen Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması 20-23 Eylül’de İstanbul 3. Havalimanı’nda gerçekleştirilecek. Yarışmaya yurt içinden 294, yurt dışından 18 takım başvurdu.

TÜBİTAK Uzay Teknolojileri Araştırma Enstitüsü’nde (TÜBİTAK UZAY) üretim ve test süreçleri devam eden Hall Etkili İtki Motoru Geliştirme Altyapı Projesi (HALE) projesi ürünü olan itki motorunun işlevsel ve performans testleri geçen ay gerçekleştirildi.

Avrupa Uzay Ajansı’na (ESA) ait Mars Express uzay aracı tarafından elde edilen veriler Mars’ın güney kutbunun derinlerinde sıvı halde su bulunduğuna işaret ediyor.

NASA, Güneş’i incelemek amacıyla yeni bir sondayı 12 Ağustos'ta uzaya gönderdi. Sondanın görevini başarıyla yerine getirebilmesi için aşırı yüksek sıcaklıklarla baş etmesi gerekecek.