Süpernova Patlaması Görüntülendi

Dr. Mahir E. Ocak
29/03/2016 - 16:40

Uluslararası bir araştırma grubu iki ayrı süpernovayı patlama sırasında görüntülemeyi başardı.

Kütlesi Güneş’inkinin 10 ila 20 katı olan yıldızlar, ömürlerinin sonlarına doğru şişerek süperdevlere dönüşür. Bu sırada o kadar büyürler ki çapları Dünya’nın yörüngesinin ortalama çapından bile daha büyük olur. Süperdevler yakıtlarını tükettikten sonra kütleçekimi etkisiyle çökmeye başlarlar ve süreç bir süpernova patlamasıyla sonuçlanabilir.

Evrenin hangi bölgesinde ne zaman bir süpernova patlaması yaşanacağı önceden tahmin edilemediği için, süpernova patlamalarını keşfetmeye çalışan gökbilimciler uzayın farklı bölgelerini sürekli gözlemler.

Kepler Uzay Teleskobu’nu kullanarak çalışmalar yapan bir grup gökbilimci 2011 yılında iki ayrı süpernovayı patlama gerçekleşirken gözlemlemeyi başardı. Patlayan yıldızların biri Güneş’in 300 katı büyüklükte ve 700 milyon ışık yılı uzaklıkta, diğeriyse Güneş’in 500 katı büyüklükte ve 1,2 milyar ışık yılı uzaklıktaydı. Araştırmacılar gözlemledikleri süpernova patlamalarıyla ilgili detaylı çalışmalarını yakın zamanlarda arXiv’de yayımladı.

17 Ağustos 2017’de ABD’deki LIGO ve İtalya’daki Virgo dedektörleri kütleçekimsel dalga sinyalleri tespit etti. Kütleçekimsel dalgalardan yaklaşık 2 saniye sonra NASA’nın Fermi Gama Işını Uzay Teleskobu aynı doğrultuda kısa süreli gama ışını patlaması gözlemledi.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti.

Güneş Sistemi’nin en küçük üyelerinden olan kuyrukluyıldızlar ve asteroitler birbirine benzeyen ancak birbirinden farklı özellikleri olan gökcisimleri. Kuyrukluyıldızlar da asteroitler de Güneş Sistemi’nin oluşumundan arta kalan maddelerden oluşuyor.

Ekim ayının ilk günlerinde şafak vaktinde Mars ve Venüs gökyüzünde bir arada. Ayın ilk günlerinde Venüs’e göre ufka daha yakın olan Mars günler ilerledikçe yükselirken, Venüs ufka yaklaşıyor.

Bir grup gökbilimcinin yaptığı deneysel ve kuramsal çalışmalar TRAPPIST-1 sistemindeki bazı gezegenlerin yüzeyinde sıvı su bulunabileceğini gösteriyor.

Higgs bozonu, parçacık fiziğinin standart modelinde yer alan temel parçacıklardan biridir. İlk kez 1960’larda var olduğu öne sürülen bu parçacığın gerçekten var olup olmadığı parçacık fiziğinin en temel sorusu olarak görülüyordu.

Monthly Notices of the Royal Astronomical Society dergisinde yayımlanan araştırmaya göre Samanyolu gibi büyük gökadalar sahip oldukları atomların yaklaşık yarısını, gökadalar arası madde transferi yoluyla, başka gökadalardan alıyor.

Dev gezegenlerin içindeki koşulların oluşturulduğu deneylerde ilk kez “elmas yağmurları” gözlemlendi. Dr. D. Kraus ve arkadaşlarının yaptığı araştırmanın sonuçları Nature Astronomy’de yayımlandı.

Bazı takımyıldızlar mevsim değişimlerinin habercisidir. Örneğin kasım ayında doğu yönünde ortaya çıkmaya başlayan Avcı (Orion) Takımyıldızı kışın geldiğini gösterir.

Geceleri gökyüzünün karanlık olması ilk bakışta güneş ışığının Dünya’nın karanlıkta kalan kısmına ulaşamamasına bağlanabilir.