Üç Boyutlu Yazıcıyla Kıkırdak Doku Üretildi

Dr. Mahir E. Ocak
08/05/2017 - 15:41

Bir grup araştırmacı, üç boyutlu yazıcıyla kök hücreleri yazdırarak kıkırdak doku üretmeyi başardı. Dr. Duong Nguyen ve arkadaşlarının Prof. Dr. Stina Simonsson önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları Scientific Reports’ta yayımlandı.

Kök hücreler başkalaşarak vücuttaki farklı tür hücrelere dönüşebilen hücrelerdir. Kök hücrelerin doğal ortamda başkalaşması görece basit bir süreç olsa da aynı şeyi laboratuvar ortamı için söylemek zor. Araştırmacılar üç boyutlu yazıcıyla kök hücrelerden kıkırdak doku üretmek için pek çok zorluğun üstesinden gelmiş. Öncelikle kök hücrelerin yazdırma sürecinden canlı çıkmasını sağlamak gerekiyor. Bu amaçla tüm kök hücreler tek tek nanoselüloz kapsüllerin içine yerleştirilmiş. İkinci zorluk, hücrelerin birbirleriyle iletişim kurmasını sağlamak. Araştırmacılar bu sorunun üstesinden gelmek içinse kök hücrelerin iletişim kurmasını sağlayan maddeleri başka hücrelerden toplayarak yazıcıda kullanmış. Böylece hücrelerin yalnız olmadıklarını anlamaları ve başkalaşmadan önce çoğalmaları sağlanmış.

Üç boyutlu yazıcıyla üretilen kıkırdak dokunun insan kıkırdak dokusuna çok benzediği belirtiliyor. Ancak şu an için bu yöntemi tedavi amaçlı kullanmak mümkün değil. Çünkü hücrelerin canlı kalmasını sağlamak için kullanılan selüloz insan vücuduyla uyumsuz. Üç boyutlu yazıcıyla üretilen kıkırdak dokuların hastaların tedavisinde kullanılması için öncelikle hem hücrelerin canlı kalmasını sağlayacak hem de insan vücuduyla uyumlu malzemelerin bulunması gerekiyor.