Üç Yüz Yıl Yaşayan Solucan

Dr. Mahir E. Ocak
12/09/2017 - 17:18

Bir grup araştırmacının yaptığı bilimsel çalışmalar Meksika Körfezi’nin derinliklerinde yaşayan bir tür solucanın en uzun ömürlü hayvanlardan biri olabileceğini gösteriyor. Tahminlere göre bilimsel adı Escarpia laminata olan canlılar ortalama 100-200 yıl yaşıyor. Hatta bazılarının ömrü 300 seneye kadar yaklaşıyor. Allana Durkin, Charles R. Fisher ve Erik E. Cordes tarafından yapılan araştırmanın sonuçları The Science of Nature’da yayımlandı.

Araştırmacılar ilk olarak Meksika Körfezi’nin çeşitli bölgelerinden 356 solucan toplamış ve bu canlıların bir yıl içindeki gelişimlerini takip etmiş. Elde edilen veriler kullanılarak yapılan tahminler, 50 santimetre uzunluğundaki bir solucanın yaklaşık 200 yaşında olması gerektiğini gösteriyor. Daha büyük solucanların bazılarının yaşıysa 250’nin üzerinde. Araştırma ekibinin üyelerinden Alanna Durkin, sonuçların uzun ömür kuramını desteklediğini söylüyor. Bu kurama göre doğal seçilim yavaş yaşlanan ve yaşlılığında da üremeye devam edebilen canlıları seçer. Escarpia laminata türü solucanların uzun ömürlü olması da bu sebeplere bağlanıyor.

Kayıtlara geçmiş hayvanlar arasında en uzun ömürlü kara omurgalısı, 177 yaşında ölen bir Galapagos dev kaplumbağasıydı. En uzun süre yaşamış memeli hayvansa 211 yaşında ölen bir kutup balinasıydı. Koloni halinde yaşamayan hayvanların en uzun ömürlüsüyse bir tür deniz midyesi. Arctica islandica türü midyelerin 507 yıl yaşadığı tahmin ediliyor.

Acı biberde yanma hissine neden olan kapsaisin adı verilen maddedir. Acı biber yanma ve sıcak hissine neden olsa da...

İnsanlar sarıdan kızıla, beyazdan siyaha farklı ten renklerine sahip olabiliyor. Ten rengini belirleyen ise deride bulunan melanin pigmentinin türü ve miktarı.

DNA, RNA, protein gibi biyolojik ürünlerin renkli mürekkepler yerine kimyasal maddeler içeren yazıcı benzeri bir cihazla sentezlenmesi üretim sürecini kolaylaştırıyor.

Her yıl yüzlerce deniz kaplumbağası sulardaki ya da sahillerdeki atıklara dolandıktan sonra ölüyor. Üstelik büyük çoğunluğu yumurtadan yeni çıkmış ya da çok genç kaplumbağalar. Gelecekte kirlenme artmaya devam ederse atıklara dolanarak ölen kaplumbağaların sayısının da artacağı öngörülüyor.

2017 yılında yaşanan önemli bilimsel olaylardan bir derleme...

Lampyridae ailesinde bulunan ve ışık yayan böceklere genel olarak ateşböceği adı verilir. Dişilerin hepsi, erkeklerinse büyük çoğunluğu ışık yayar.

Bazı kuş türleri günler, haftalar hatta aylarca yere inmeden havada kalabiliyor. Bu süreçte uyuyup uyumadıkları ise kesin olarak bilinmiyordu. Havadayken beyinlerinin bir yarısı uyku durumunda, diğer yarısı ise uyanık durumdayken uyku ihtiyaçlarını karşılayabildikleri düşünülüyordu.

Son yıllarda birçok hayvan türünün yok olduğunu ya da nesillerinin tükenmek üzere olduğunu biliyoruz.

Aslında bütün ağaçlar yapraklarını döker. Ağaçların yapraklarını dökme zamanları türlerine ve hava koşullarına bağlı olarak değişir.

Dünya üzerinde yaşayan en büyük hayvan mavi balinadır (Balaenoptera musculus).