Üçlü Yıldız Sistemindeki Ötegezegen

Dr. Mahir E. Ocak
18/05/2016 - 13:31

Notre Dame Üniversitesi’nde çalışan bir grup gökbilimci “sıcak Jüpiter” olarak sınıflandırılan yeni bir ötegezegen keşfetti. KELT-4Ab adı verilen gezegen, bir üçlü yıldız sisteminin üyesi. Dr. Jason D. Eastman ve arkadaşlarının Dr. Justin R. Crepp önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları The Astrophysical Journal’da yayımlandı.

KELT Teleskobu kullanılarak yapılan gözlemlerle keşfedilen ötegezegen Dünya’dan 685 ışık yılı uzaklıkta. Büyüklüğü Jüpiter’in yarısı kadar olan gezegenin kendi güneşinin etrafında dönmesi yaklaşık 3 gün sürüyor. Gözlemler bu sistemin yakınında iki yıldız daha olduğunu gösteriyor. Yaklaşık her 30 yılda bir birbirinin etrafından dönen bu iki yıldız aynı zamanda her 4000 yılda bir KELT-4Ab’nin güneşinin etrafında da dönüyor.

1990’ların ortalarına kadar Jüpiter benzeri gaz devlerinin yörüngelerinin güneşlerinden çok uzakta olacağı düşünülürdü. Fakat 1995 yılında keşfedilen ilk sıcak Jüpiter bu düşüncenin yanlış olduğunu gösterdi. Bugün sıcak Jüpiterlerin yıldızlarına uzak bölgelerde oluştuğu ancak zamanla yıldızlarına yaklaştıkları düşünülüyor.

1772 yılında Wittenberg Üniversitesi’nden Johann Daniel Titius gezegenlerin Güneş’e olan ortalama uzaklıkları arasında bir ilişki olduğunu keşfetti.

Gezegenler genç yıldızların etrafında dönen gaz ve toz bulutlarının içinde doğar. Bir araya gelen toz zerreleri giderek büyür; çakıl taşı, kaya ve dağ büyüklüğünde parçalar oluştururlar.

Boğa Takımyıldızı’ndaki Ülker (Pleiades) ve Boğa (Hyades) yıldız kümeleri kasım ayında Güneş’in batışından sonra doğu ufkunun üzerinden yükseliyor.

Enerji kaynağı olarak güneş panellerinin kullanıldığı Vanguard 1 uydusunun fırlatılmasından bugüne güneş panelleri sayesinde uydular uzun yıllar görev yapabildi. Peki, uzay araçlarında kullanılan güneş panelleri uzaydaki zorlayıcı koşullara nasıl dayanabiliyor?

Bilim Genç sesli yayınının yeni bölümünde Prof. Dr. Levent Kurnaz Güneş’te meydana gelen değişimlerin Dünya’nın iklimini nasıl etkilediğini anlatıyor.

2007-2017 yılları arasında on civarında hızlı radyo dalgası patlaması gözlemlenmişti. Batı Avustralya’daki bir grup araştırmacıysa CSIRO Radyo Teleskobu’nu kullanarak sadece son bir yıl içinde yirmi yeni patlama tespit etti.

Tuz Gölü, TÜBİTAK Uzay Teknolojileri Araştırma Enstitüsü’nün (TÜBİTAK UZAY) girişimleriyle uydular için Dünya üzerindeki sekiz kalibrasyon sahasından biri olarak seçilmişti.  Tuz Gölü’ndeki çalışmalar, ulusal ve uluslararası projeler kapsamında 2009 yılından bu yana devam ediyor.

Aralarında Sabancı Üniversitesi'nden Dr. Ünal Ertan ve Dr. Şirin Çalışkan’ın da olduğu uluslararası bir araştırma ekibi RX J0806.4-4123 nötron yıldızından yayılan olağandışı bir kızılötesi ışıma tespit etti. Dr. Ünal Ertan ve Dr. Şirin Çalışkan ile bu önemli çalışma üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

Güneş Sistemi’ndeki dev gezegenlerin arasında dolaşan çok sayıda büyük gökcismi vardır. Centaur’lar olarak adlandırılan bu gökcisimleri sıklıkla olmasa da zaman zaman Güneş Sistemi’nin içlerine doğru yönelir.

Columbia Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı ötegezegen keşfetmek için yaptıkları çalışmalar sırasında Kepler-1625b gezegeninin etrafında dolanan bir uydu keşfetti.