Uluslararası Uzay İstasyonu

Dr. Mahir E. Ocak
23/09/2015 - 18:13

Ağırlıksız ortamlarda yapılan çalışmalar, pek çok bilimsel olguya ışık tutuyor. Ağırlıksız ortam deneylerinin yapıldığı yerlerin başında Uluslararası Uzay İstasyonu (ISS) geliyor. 1998 yılında kurulmaya başlanan istasyon beş uzay ajansının (ABD, Rusya, Japonya, Kanada ve Avrupa uzay ajansları) katkılarıyla 2011 yılında tamamlandı. Aşağıdaki videoda ISS’ye astronotları ve deney malzemelerini taşımak için kullanılan bir aracın Dünya’ya dönüşü ile ilgili bir canlandırma görüyorsunuz.

Yeryüzünün 350 kilometre yukarısında saatte 28.000 kilometre hızla dönen Uluslararası Uzay İstasyonu’nda çok çeşitli konularda önemli bilimsel çalışmalar yapılıyor. Bu konulardan bazıları şunlar:

• aşı geliştirilmesi,
  • kanser tedavisi,
  • akışkanların uzaydaki hareketleri,
  • beslenme,
  • bitkilerin ağırlıksız ortamdaki davranışları.

Model uydu yarışması CanSat Competition 2018’de Bülent Ecevit Üniversitesi grizu-263 takımı ikinci oldu.

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) tarafından düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül 2018 tarihlerinde, İstanbul Yeni Havalimanı Yerleşkesi'nde gerçekleştiriliyor.

TÜBİTAK 20-23 Eylül’de İstanbul Yeni Havaalanı’nda düzenlenen TEKNOFEST’te bilim ve teknoloji severler ile buluşuyor.

2009 yılında Beta Pictoris adlı yıldızın etrafında Jüpiter’den yedi kat daha büyük kütleli bir gezegen keşfedilmişti. 2018 yılının başında uzaya amacı bu sistemi gözlemek olan bir uydu fırlatıldı.

Astronomy & Astrophysics dergisinde yayımlanan araştırmaya göre  TRAPPIST-1 yıldızının yaşanabilir bölgesinin içinde yer alan üç gezegende suyun bulunması mümkün.

Ay ve Boğa Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Aldebaran 2 Eylül’ü 3 Eylül’e bağlayan gece birbirine çok yakın görünecek.

TÜBİTAK tarafından bu yıl üçüncüsü düzenlenen Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması 20-23 Eylül’de İstanbul 3. Havalimanı’nda gerçekleştirilecek. Yarışmaya yurt içinden 294, yurt dışından 18 takım başvurdu.

TÜBİTAK Uzay Teknolojileri Araştırma Enstitüsü’nde (TÜBİTAK UZAY) üretim ve test süreçleri devam eden Hall Etkili İtki Motoru Geliştirme Altyapı Projesi (HALE) projesi ürünü olan itki motorunun işlevsel ve performans testleri geçen ay gerçekleştirildi.

Avrupa Uzay Ajansı’na (ESA) ait Mars Express uzay aracı tarafından elde edilen veriler Mars’ın güney kutbunun derinlerinde sıvı halde su bulunduğuna işaret ediyor.

NASA, Güneş’i incelemek amacıyla yeni bir sondayı 12 Ağustos'ta uzaya gönderdi. Sondanın görevini başarıyla yerine getirebilmesi için aşırı yüksek sıcaklıklarla baş etmesi gerekecek.