Uluslararası Uzay İstasyonu

Dr. Mahir E. Ocak
23/09/2015 - 18:13

Ağırlıksız ortamlarda yapılan çalışmalar, pek çok bilimsel olguya ışık tutuyor. Ağırlıksız ortam deneylerinin yapıldığı yerlerin başında Uluslararası Uzay İstasyonu (ISS) geliyor. 1998 yılında kurulmaya başlanan istasyon beş uzay ajansının (ABD, Rusya, Japonya, Kanada ve Avrupa uzay ajansları) katkılarıyla 2011 yılında tamamlandı. Aşağıdaki videoda ISS’ye astronotları ve deney malzemelerini taşımak için kullanılan bir aracın Dünya’ya dönüşü ile ilgili bir canlandırma görüyorsunuz.

Yeryüzünün 350 kilometre yukarısında saatte 28.000 kilometre hızla dönen Uluslararası Uzay İstasyonu’nda çok çeşitli konularda önemli bilimsel çalışmalar yapılıyor. Bu konulardan bazıları şunlar:

• aşı geliştirilmesi,
  • kanser tedavisi,
  • akışkanların uzaydaki hareketleri,
  • beslenme,
  • bitkilerin ağırlıksız ortamdaki davranışları.

Ay tutulması sırasında Güneş, Dünya ve Ay tam olarak aynı hizadayken Dünya, Güneş ile Ay’ın arasındadır. Bu durumda Dünya’nın gölgesi Ay’ın üzerine düşer. Ancak Ay tutulması sırasında Ay tamamen karanlıkta kalmaz.

Aslında Dünya da uzayın bir parçası. Ancak “uzay” ifadesi ile çoğunlukla uzayın Dünya...

Dünya’nın kütleçekimi sıvıların hareketini önemli ölçüde etkiler. Bu nedenle sıvılar Dünya’da ve ağırlıksız bir ortamda, örneğin Uluslararası Uzay İstasyonu’nda farklı şekillerde davranır.

2017 yılında yaşanan önemli bilimsel olaylardan bir derleme...

Özellikle NASA’nın ve SpaceX’in uzay seyahati alanındaki çalışmaları ile biliyoruz ki planlanan her şey istenildiği gibi giderse insanoğlu 2030’lu yıllarda başka bir gezegene ilk defa ayak basacak. 1965 yılında Mars’a ilk uydunun gönderilmesinden bu yana Mars’a insanlı uzay görevleri planlanıyor.

Çıplak gözle kolayca fark edilebilen gökcisimleri (örneğin Güneş, Ay, Güneş Sistemi’ndeki gezegenlerin bazıları, bazı yıldızlar) antik dönemlerden beri biliniyor. Bu gökcisimlerinin isimleri çoğunlukla Latince, Yunanca ve Arapça kökenli.

Dünya’ya çarpan göktaşları meteorit olarak isimlendiriliyor. Meteoritler çok değerli jeolojik örnekler. Çünkü insanlı ya da insansız uzay araçlarının henüz gitmediği gökcisimlerinin yapısı hakkında bilim insanlarına doğrudan bulgular sağlayabiliyor.

NASA’nın Juno uzay aracının Temmuz 2017’de Jüpiter’deki devasa fırtına olan Büyük Kırmızı Leke’nin üzerinden geçerken elde ettiği verilerden, fırtınanın gezegenin atmosferinin çok derinlerine kadar indiği anlaşıldı.

Ses bir mekanik dalgadır ve yayılmak için bir ortamın varlığına ihtiyaç duyar. Örneğin bir enstrümandan çıkan sesler havadaki...