Uluslararası Uzay İstasyonu’ndan Nil Nehri

Dr. Tuba Sarıgül
16/12/2015 - 11:28

NASA

Afrika kıtası boyunca kıvrılmış bir yol gibi uzanan Nil Nehri’nin bu görüntüsü Eylül ayında Uluslararası Uzay İstasyonu’nda görev yapan astronot Scott Kelly tarafından çekildi. Fotoğrafta parlak sarı ışıklar insanların yoğun olarak yaşadığı alanları gösterirken, uzayın karanlığında parlayan soluk renklerdeki halka Dünya’nın atmosferinden yayılan ışıklardan kaynaklanıyor.

Fotoğrafta Kızıldeniz’in ardında görülen Nil Nehri, Afrika kıtasının yaşam kaynaklarından biri. Nehrin etrafı boyunca yayılan parlak ışıklar Nil’in insan yerleşimlerini nasıl etkilediğini gösteriyor.

Fotoğrafı çeken astronot Scott Kelly bir yıllık görev için uzayda bulunuyor. 27 Mart’ta Uluslararası Uzay İstasyonu’na ulaşan Scott Kelly’nin 3 Mart 2016’da Dünya’ya dönmesi planlanıyor. 342 günlük uzay görevi, insan vücudunun uzun süreli uzay görevlerinde nasıl tepki vereceği konusunda bilim insanlarına önemli bilgiler sağlayabilir.

Ay tutulması sırasında Güneş, Dünya ve Ay tam olarak aynı hizadayken Dünya, Güneş ile Ay’ın arasındadır. Bu durumda Dünya’nın gölgesi Ay’ın üzerine düşer. Ancak Ay tutulması sırasında Ay tamamen karanlıkta kalmaz.

Aslında Dünya da uzayın bir parçası. Ancak “uzay” ifadesi ile çoğunlukla uzayın Dünya...

Dünya’nın kütleçekimi sıvıların hareketini önemli ölçüde etkiler. Bu nedenle sıvılar Dünya’da ve ağırlıksız bir ortamda, örneğin Uluslararası Uzay İstasyonu’nda farklı şekillerde davranır.

2017 yılında yaşanan önemli bilimsel olaylardan bir derleme...

Özellikle NASA’nın ve SpaceX’in uzay seyahati alanındaki çalışmaları ile biliyoruz ki planlanan her şey istenildiği gibi giderse insanoğlu 2030’lu yıllarda başka bir gezegene ilk defa ayak basacak. 1965 yılında Mars’a ilk uydunun gönderilmesinden bu yana Mars’a insanlı uzay görevleri planlanıyor.

Çıplak gözle kolayca fark edilebilen gökcisimleri (örneğin Güneş, Ay, Güneş Sistemi’ndeki gezegenlerin bazıları, bazı yıldızlar) antik dönemlerden beri biliniyor. Bu gökcisimlerinin isimleri çoğunlukla Latince, Yunanca ve Arapça kökenli.

Dünya’ya çarpan göktaşları meteorit olarak isimlendiriliyor. Meteoritler çok değerli jeolojik örnekler. Çünkü insanlı ya da insansız uzay araçlarının henüz gitmediği gökcisimlerinin yapısı hakkında bilim insanlarına doğrudan bulgular sağlayabiliyor.

NASA’nın Juno uzay aracının Temmuz 2017’de Jüpiter’deki devasa fırtına olan Büyük Kırmızı Leke’nin üzerinden geçerken elde ettiği verilerden, fırtınanın gezegenin atmosferinin çok derinlerine kadar indiği anlaşıldı.

Ses bir mekanik dalgadır ve yayılmak için bir ortamın varlığına ihtiyaç duyar. Örneğin bir enstrümandan çıkan sesler havadaki...