Unutulmuş Anıları Yeniden Hatırlamak

Dr. Mahir E. Ocak
29/11/2017 - 09:00

Los Angeles’taki Kaliforniya Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı, anıların hafızada saklanması ile ilgili çok önemli sonuçlara ulaştı. Kısa süre önce eLife’ta yayımlanan sonuçlara göre Alzheimer sebebiyle hafıza sorunu yaşayan hastaların anılarını yeniden hatırlaması mümkün olabilir.

Geçmişte anıların sinir hücreleri arasındaki bağlantılarda (sinapslarda) saklandığı düşünülürdü. Ancak Dr. S. Chen ve arkadaşları tarafından yapılan bir araştırma, bu durumun değişmesine sebep olabilir. Araştırmacılar, Prof. D. L. Glanzman önderliğinde yaptıkları çalışmalar sırasında Aplysia olarak adlandırılan bir deniz yumuşakçası türünü incelemiş. Sonuçlar, bir anı ile ilgili sinapslar kaybolsa bile bu sinapsların daha sonra tekrar oluşabileceğini gösteriyor. Araştırmacılar, bu durumun anıların sinapslarda değil nöronlarda (sinir hücrelerinde) saklandığı anlamına geldiğini ve unutulmuş anıların tekrar hatırlanabilmesinin mümkün olduğunu söylüyor.

Alzheimer hastalığı sırasında önce sinapslar yok olmaya başlar, daha sonra ise sinir hücreleri ölür. Dolayısıyla eğer anıların sinapslarda değil nöronlarda saklandığı düşüncesi doğruysa, henüz sinir hücreleri ölmeye başlamamış Alzheimer hastalarının anılarını tekrar hatırlaması mümkün olabilir.

İtalya’da düzenlenen turnuvada büyük usta (GM) olma yolundaki son basamağı da tamamlayarak 12 yıl 10 ay 13 günlükken profesyonel satranç tarihinde bu unvanı alan en genç ikinci kişi oldu.

Satranç köşesinde bu ay Haziran 2018 probleminin çözümüne ve Temmuz 2018 problemine yer veriyoruz.

Kanada’daki McGill Üniversitesi’nde yapılan bir çalışmada araştırmacılar insanların beyninin ön kısmına sadece birkaç dakikalık manyetik uyarı vererek müzik beğenilerini değiştirebildiklerini keşfetti.

Alzheimer hastalığına yakalanma ihtimali yüksek olan kişilerin beyinlerindeki değişimleri hastalığa teşhis konmadan on yıl önce tespit edebilen yapay zekâya dayalı bir teknik geliştirildi. Teknik, beyinden alınan manyetik rezonans (MR) görüntülerini kullanarak beynin farklı bölgelerinin ne şekilde bağlantılandığının belirlenmesini sağlıyor.

Atların sosyal zekâya sahip olduğu bilinir. Geçmişte yapılan çalışmalar, atların insanların yüz ifadelerini anlayabildiğini göstermişti. Yakın zamanlarda Sussex ve Portsmouth üniversitelerinde çalışan bir grup araştırmacının yaptığı deneyler ve gözlemler, atların aynı zamanda duygusal hafızaya sahibi olduğunu, geçmişte gördükleri insanların duygusal hallerini hatırlayabildiklerini gösteriyor.

Satranç köşesinde bu ay Mayıs 2018 probleminin çözümüne ve Haziran 2018 problemine yer veriyoruz.

Yapılan bir araştırmada iştahı tetikleyen bir hormon olan grelinin yeni beyin hücrelerinin oluşumunu desteklediği ve onları yaşlanmanın etkilerinden koruduğu yönünde kanıtlar elde edildi. Açlık hormonu olarak da bilinen grelini mide boş olduğunda üretiyor. Birkaç saatliğine bir şeyler yemeyecek olsak grelinin kanımızdaki değeri yükseliyor.

Güney Kaliforniya Üniversitesi’nden ve Wake Forest Baptist Tıp Merkezi’nden bilim insanları, beyin sinyallerini algılayan elektrotlar sayesinde kısa ve uzun süreli hafızayı güçlendirmeyi başardı.

Sonuçları Hippocampus dergisinde yayımlanan araştırmaya göre yetersiz ışık beynin yapısını değiştirip hatırlama ve öğrenme güçlüklerine neden olabilir.

Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden (MIT) araştırmacılar, geliştirdikleri yapay zekâ uygulaması ve kafaya takılan kulaklığa benzer bir cihaz yardımıyla iç konuşmalarımızı yazıya dönüştürmeyi başardı.