Unutulmuş Anıları Yeniden Hatırlamak

Dr. Mahir E. Ocak
29/11/2017 - 09:00

Los Angeles’taki Kaliforniya Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı, anıların hafızada saklanması ile ilgili çok önemli sonuçlara ulaştı. Kısa süre önce eLife’ta yayımlanan sonuçlara göre Alzheimer sebebiyle hafıza sorunu yaşayan hastaların anılarını yeniden hatırlaması mümkün olabilir.

Geçmişte anıların sinir hücreleri arasındaki bağlantılarda (sinapslarda) saklandığı düşünülürdü. Ancak Dr. S. Chen ve arkadaşları tarafından yapılan bir araştırma, bu durumun değişmesine sebep olabilir. Araştırmacılar, Prof. D. L. Glanzman önderliğinde yaptıkları çalışmalar sırasında Aplysia olarak adlandırılan bir deniz yumuşakçası türünü incelemiş. Sonuçlar, bir anı ile ilgili sinapslar kaybolsa bile bu sinapsların daha sonra tekrar oluşabileceğini gösteriyor. Araştırmacılar, bu durumun anıların sinapslarda değil nöronlarda (sinir hücrelerinde) saklandığı anlamına geldiğini ve unutulmuş anıların tekrar hatırlanabilmesinin mümkün olduğunu söylüyor.

Alzheimer hastalığı sırasında önce sinapslar yok olmaya başlar, daha sonra ise sinir hücreleri ölür. Dolayısıyla eğer anıların sinapslarda değil nöronlarda saklandığı düşüncesi doğruysa, henüz sinir hücreleri ölmeye başlamamış Alzheimer hastalarının anılarını tekrar hatırlaması mümkün olabilir.

Çok acıktığınızı ve arkadaşlarınızla beraber en sevdiğiniz ev yapımı hamburgerciye gittiğinizi hayal edin. Büyük bir iştahla siparişinizi verdiniz. Ancak yan masada oturan kişi meyve suyunu höpürdeterek içiyor. Çok rahatsız oluyor ve hemen orayı terk ediyorsunuz.

Bazen zamanın nasıl geçtiğini anlayamayız. Akşam olmak üzeredir ancak biz hâlâ gün ortasındaymışız gibi hissederiz. Bunun tam tersine trafiğin çok yoğun olduğu bir yerde zaman bir türlü geçmek bilmez. Peki nasıl oluyor da beynimiz zamanı farklı biçimlerde algılayabiliyor?

Satranç köşesinde bu ay Haziran 2019 probleminin çözümüne ve Temmuz 2019 problemine yer veriyoruz.

Hiç elinizin ya da ayağınızın uyuşması nedeniyle art arda iğneler batıyormuş gibi hissettiğiniz oldu mu? Karıncalanma dediğimiz bu olay uzun süre alışılmadık pozisyonda durduğumuzda ortaya çıkar.

Satranç köşesinde bu ay Mayıs 2019 probleminin çözümüne ve Haziran 2019 problemine yer veriyoruz.

Uluslararası bir araştırma grubu, farelerin gözlerine nanoparçacıklar (boyutları metrenin milyarda biri ölçeğinde olan parçacıklar) enjekte ederek kızılötesi ışığı algılamalarını sağladı. Çalışma ile ilgili makale Dr. Yuqian Ma ve arkadaşları tarafından Cell’de yayımlandı.

Satranç köşesinde bu ay Nisan 2019 probleminin çözümüne ve Mayıs 2019 problemine yer veriyoruz.

Satranç köşesinde bu ay Mart 2019 probleminin çözümüne ve Nisan 2019 problemine yer veriyoruz.

Columbia Üniversitesi’nde çalışan bir grup mühendis, insan düşüncesini sese çeviren bir teknoloji geliştirdi. Beyin sinyallerini takip eden sistem, algıladığı kelimeleri anlaşılır bir biçimde telaffuz edebiliyor. Gelecekte, konuşma sorunları yaşayan insanların bu teknoloji sayesinde iletişim kurması mümkün olabilir.

Yeni bilgiler öğrenmek ya da yeni bir hobi edinmek konusunda uzman olan beynimizde bu süreçte birtakım değişiklikler meydana geldiğini biliyor muydunuz? Gelin, bu süreci daha yakından inceleyelim.