Uzayda Güneş Tutulması

Dr. Mahir E. Ocak
31/10/2017 - 08:09

NASA

Güneş’ten Dünya’ya gelen enerjinin bir kısmı yeryüzüne ulaşır, bir kısmıysa uzaya geri yansır. Ayrıca Dünya’nın kendisi de uzaya enerji yayar. Yeryüzüne ulaşan ve Dünya’dan uzaya yayılan enerji arasındaki fark gezegendeki iklim değişikliklerini tahmin etmek için çok önemlidir. Dünya’nın etrafında dönen, NASA’ya ait, kısaca RAVAN olarak adlandırılan bir uydu, bu konuyla ilgili ölçümler yapıyor. Geçtiğimiz ağustos ayında yaşanan Güneş tutulmasına RAVAN uzaydan tanıklık etti.

Güneş tutulması, RAVAN’ın bulunduğu yörüngede tam olarak değil kısmen gözlemlendi. Ay, Güneş’in tamamını değil sadece %80’ini gölgeliyordu ve bu durum yapılan ölçümlerin duyarlılığını test etmek için araştırmacılara yeni bir fırsat verdi.

Birbirine dik biçimde konumlanmış nanotüplerden oluşan cihaz, esasen Dünya’dan uzaya yansıyan ve Dünya’dan uzaya yayılan enerji miktarını ölçmek için tasarlanmıştı. Ancak araştırmacılar tutulma sırasında RAVAN’ı Güneş’ten gelen enerji miktarını ölçmek için kullandılar. Sonuçlar RAVAN’ın Güneş’ten Dünya’ya gelen enerji miktarındaki değişimleri başarılı bir biçimde takip edebildiğini gösteriyor.

RAVAN, Güneş tutulmasından sonra yeniden Dünya’dan uzaya yayılan enerji miktarıyla ilgili ölçümler yapmaya başladı. Araştırmacılar elde edilen verileri kullanarak kuramsal modelleri test ediyor ve iyileştirmeye çalışıyorlar.

Astrobiyologlar, Güneş Sistemi’nin erken dönemlerinde Güneş günümüzdekinden daha soğuk olmasına rağmen Dünya’nın sıcak kalabilmesinin sebebinin atmosferdeki metan gazı olabileceğini belirledi.

Yaşama elverişli bölge ifadesi ötegezegen araştırmalarında sıklıkla kullanılan bir terimdir. Bir ötegezegende Dünya’dakine benzer yaşam biçimlerinin oluşabilmesi için gezegenin yörüngesinin tamamının yaşama elverişli bölgenin içinde kalması gerekir.

Günümüzde kullanılan uzay roketlerinin en güçlüsü olan SpaceX’e ait Falcon Heavy ilk deneme uçuşunu gerçekleştirmek üzere, 6 Şubat’ta Türkiye saati ile 23.45’te ABD’deki Kennedy Uzay Üssü’nden başarıyla fırlatıldı.

TÜBİTAK Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı tarafından organize edilen "2018 Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması", 20 – 23 Eylül 2018 tarihinde Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3) işbirliği ile İstanbul Grand Airport’a ait yerleşkede gerçekleştirilecek.

Bilimsel çalışmalar, Uluslararası Uzay İstasyonu’nda (ISS) çalışan astronotların vücut sıcaklığının normalin üzerine çıktığını gösteriyor.

1 Şubat’ta, dolunay evresinden yeni ayrılan Ay ve Aslan Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Regulus gökyüzünde birbirine yakın görünecek.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti.

Günümüzde Mars’a insanlı yolculuklar planlanıyor. Ancak yakın zamanlarda yapılan bir araştırmaya göre Mars’a seyahat edecek astronotlar muhtemelen pek bir şey hatırlamayacak.

NASA’nın Kepler uzay aracı yüzeyinde suyun sıvı halde bulunabileceği, Dünya’ya benzer gezegenler arıyor.

İnsanlar, evreni keşfetme hayallerini hayata geçirmeye başladıklarından beri, Dünya’nın dışında da izler bırakıyor.