Uzayda Güneş Tutulması

Dr. Mahir E. Ocak
31/10/2017 - 08:09

NASA

Güneş’ten Dünya’ya gelen enerjinin bir kısmı yeryüzüne ulaşır, bir kısmıysa uzaya geri yansır. Ayrıca Dünya’nın kendisi de uzaya enerji yayar. Yeryüzüne ulaşan ve Dünya’dan uzaya yayılan enerji arasındaki fark gezegendeki iklim değişikliklerini tahmin etmek için çok önemlidir. Dünya’nın etrafında dönen, NASA’ya ait, kısaca RAVAN olarak adlandırılan bir uydu, bu konuyla ilgili ölçümler yapıyor. Geçtiğimiz ağustos ayında yaşanan Güneş tutulmasına RAVAN uzaydan tanıklık etti.

Güneş tutulması, RAVAN’ın bulunduğu yörüngede tam olarak değil kısmen gözlemlendi. Ay, Güneş’in tamamını değil sadece %80’ini gölgeliyordu ve bu durum yapılan ölçümlerin duyarlılığını test etmek için araştırmacılara yeni bir fırsat verdi.

Birbirine dik biçimde konumlanmış nanotüplerden oluşan cihaz, esasen Dünya’dan uzaya yansıyan ve Dünya’dan uzaya yayılan enerji miktarını ölçmek için tasarlanmıştı. Ancak araştırmacılar tutulma sırasında RAVAN’ı Güneş’ten gelen enerji miktarını ölçmek için kullandılar. Sonuçlar RAVAN’ın Güneş’ten Dünya’ya gelen enerji miktarındaki değişimleri başarılı bir biçimde takip edebildiğini gösteriyor.

RAVAN, Güneş tutulmasından sonra yeniden Dünya’dan uzaya yayılan enerji miktarıyla ilgili ölçümler yapmaya başladı. Araştırmacılar elde edilen verileri kullanarak kuramsal modelleri test ediyor ve iyileştirmeye çalışıyorlar.

Columbia Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı ötegezegen keşfetmek için yaptıkları çalışmalar sırasında Kepler-1625b gezegeninin etrafında dolanan bir uydu keşfetti.

Hayabusa 2 uzay aracından ayrılan iki keşif aracının Ryugu asteroidinin yüzeyinden çektiği ilk fotoğraflar Dünya’ya ulaştı.

TÜBİTAK Uluslararası İnsansız Hava Araçları (İHA) yarışmasının üçüncüsü 20-23 Eylül tarihleri arasında TEKNOFEST kapsamında İstanbul Yeni Havalimanı’nda yapıldı.

İnsanlığın evreni anlama çabası da gökyüzünün kendisi kadar muhteşem değil mi? Üst üste konulan tuğlalarla yavaş yavaş yükselen bir yapı gibi kuşaklar boyunca oluşturulan bilgi birikimine hayran olmamak elde mi?

Oort Bulutu’nun iç sınırı ile dış sınırı arasındaki mesafe o kadar büyüktür ki NASA’nın günde 1,5 milyon kilometre kateden uzay aracı Voyager 1’in bu hızla Oort Bulutu’na ulaşması yaklaşık 1300 yılı, Oort Bulutu’ndan çıkması ise 30.000 yılı bulabilir.

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) önderliğinde düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül tarihleri arasında İstanbul Yeni Havalimanı’nda gerçekleştirildi.

Gökyüzü gözlemine ilgi duyuyorsanız mevsimler değişirken gökyüzündeki dönüşüme de tanık olmuşsunuzdur.

İnsanların en büyük hayallerinden biri belki de başka gezegenleri ve yıldız sistemlerini ziyaret etmek. Böylesi uzun bir yolculuk için çok hızlı hareket edebilen uzay araçlarına ihtiyacımız var.

Ekinoks olayı yılda iki kez gerçekleşir. İlkbahar ekinoksu (ilkbahar ılımı olarak da isimlendirilir) Kuzey Yarımküre’de ilkbaharın, sonbahar ekinoksu (sonbahar ılımı olarak da isimlendirilir) ise sonbaharın ilk günü olarak kabul edilir.

Model uydu yarışması CanSat Competition 2018’de Bülent Ecevit Üniversitesi grizu-263 takımı ikinci oldu.