Skip to content Skip to navigation

Vantablack: Daha Siyahı Yok

İbrahim Özay Semerci
28/10/2014 - 09:43

İngiltere’de bir firma şu ana kadar bilinen en siyah malzemeyi laboratuvar ortamında üretti. Vantablack ismi verilen malzeme, üzerine düşen görünür ışığın %99,965’ini soğuruyor. Vantablack ile kaplı bir malzeme ne kadar kırışık veya engebeli olursa olsun üzerine düşen ışığın neredeyse tamamı soğurulduğu için bu fark edilemiyor. Şu an üzerinizde vantablack ile kaplanmış bir giysi olsaydı, insanlar giysiniz üzerinde herhangi bir kırışıklık olduğunu hatta giysinizin üç boyutlu olduğunu dahi fark edemeyeceklerdi. Kısacası giysinizi göremeyeceklerdi!

Ürünün ismindeki vanta ifadesi dikey hizalanmış nanotüp dizileri (vertically aligned nanotube arrays) anlamına geliyor. Saf karbon kaplama olan vantablack “düşük-sıcaklık karbon nanotüp büyüme süreci” adı verilen bir teknikle üretildi. NASA ve başka araştırma şirketleri de özellikle havacılık ve uzay teknolojilerinde kullanmak için vantablack gibi “süper siyah” malzemeler üzerinde araştırmalar yapıyor. Süper siyah malzemeler genelde silisyum ve titanyum üzerine kaplanıyor. Karbon nanotüp malzemeler üretilirken yüksek sıcaklıklarda çalışıldığı için hassas elektronik cihazlara ve düşük erime sıcaklığına sahip malzemelere ise doğrudan uygulamak mümkün olmuyor. Vantablack’te alt tabaka (substrat) olarak alüminyum kullanılıyor.

Yüksek ısı iletkenliğine ve düşük kütle hacim oranına sahip bir malzeme olan vantablack ısıyı bakırdan yedi buçuk kat daha iyi iletiyor, çelikten ise on kat daha sağlam. Kalkış şoklarına ve uzun süreli sarsıntılara dayanıklı olan vantablack uzay çalışmalarında kullanılan cihazların iç parçalarını kaplamak için de hayli uygun.

Vantablack’in ultra düşük yansıtma özelliği ile elektro-optik görüntüleme ve hedefleme sistemlerinin daha iyi performans göstereceği düşünülüyor. Bu malzemenin kullanıldığı teleskoplarla en donuk (sönük) yıldızlar daha net gözlemlenebilecek, ayrıca uzayın en yaşlı cisimlerinin fotoğrafları çekilebilecek. NASA’ya ait teleskoplarda şu an z306 kodlu boya kullanılıyor. Bu boya yıldızlardan gelen ışığın yansımasını olabildiğince azaltıyor. Ancak yansıyan ışığın oluşturduğu kirlilikten dolayı elde edilen verinin %40’ı hâlâ kullanılamıyor. Vantablack bu boyadan 10 kat daha koyu ve çok daha fazla soğurma kapasitesine sahip. Öte yandan uzay görevleri sırasında yüksek ısı ve radyasyona maruz kalabilen uzay araçlarının vantablack ile yalıtılabileceği de düşünülüyor.

İlgili İçerikler

Teknoloji

TÜBİTAK Alternatif Enerjili Araç Yarışları elektromobil ve hidromobil kategorilerindeki final yarışları ile sona erdi.

Teknoloji

Etkinliğin ikinci gününde otonom araç kategorisi yarışları gerçekleştirildi. Yıldız Teknik Üniversitesi'nden AESK takımı "Electra" isimli aracıyla birinci oldu. 

Teknoloji

Alternatif Enerjili Araç Yarışları'nda ilk gün elektromobil ve hidromobil kategorisinde birinci final yarışları gerçekleştirildi.

Teknoloji

Alternatif Enerjili Araç Yarışları 6-12 Ağustos 2018 tarihleri arasında İzmit Körfez Yarış Pisti’nde gerçekleştirilecek.

Teknoloji

Kaliforniya Teknoloji Enstitüsü ve Zürih Federal Teknoloji Enstitüsü’nde çalışan bir grup araştırmacı herhangi bir motor ya da güç kaynağı olmadan yol alabilen bir mini denizaltı geliştirdi. Robotik cihaz, sudaki sıcaklık değişimlerinden yararlanarak kürek çekiyor.

Teknoloji

Massachussetts Teknoloji Enstitüsü’nde (MIT) çalışan bir grup mühendis, bir tür robot planör tasarladı.

Teknoloji

ABD’deki Carnegie Mellon Üniversitesi’nden bilim insanları düşük maliyetli bir biyoyazıcı sistemi geliştirdi.

Teknoloji

Sürücüsüz araçlar konusunda önemli gelişmeler kaydedildi. Ancak bu araçların yolculuk etme konusundaki yetilerinin, insanlarla karşılaştırıldığında, hâlâ çok zayıf olduğu söylenebilir. Bilmedikleri bir yere yolculuk ederken araç kullanan insanlar yolculuğun büyük kısmında sadece yola bakar, yanlış yollara sapmamak için ara sıra haritalardan yardım alırlar.

Teknoloji

Yıldırım bir uçağa çarptığında hiç zarar vermeyebileceği gibi ciddi hasarlara da yol açabilir. Yıldırımların sebep olduğu son kaza 1988 yılında meydana geldi. Sonraki yıllarda ise yıldırımların uçaklar üzerinde etkilerinin belirlenmesi sayesinde etkin koruma teknikleri geliştirildi.

Teknoloji

Birleşik Krallık’taki Lancaster Üniversitesi’nden mühendisler yolların yüzeyine gömülecek ve geçen taşıtlardan kaynaklanan titreşimleri elektrik enerjisine dönüştürecek akıllı malzemeler, piezoelektrik özellikli seramikler üzerinde çalışıyor.