Skip to content Skip to navigation

Yatmadan Önce e-Kitap Okumayın!

Dr. Tuba Sarıgül
26/12/2014 - 09:18

Son yıllarda elektronik cihazları bir şeyler okumak, iletişim kurmak ve keyifli vakit geçirmek için yaygın olarak kullanıyoruz. Ancak Aralık ayında Proceedings of the National Academy of Sciences (USA) dergisinde yayımlanan bir araştırma LED aydınlatmaların kullanıldığı elektronik cihazların uyku saatinden kısa süre önce kullanılmasının, uyku-uyanıklık döngüsünü ve günlük ritmi düzenleyen melatonin hormonunun salgılanmasını engellediğini, derin uykuya geçişi geciktirdiğini ve derin uyku süresini azalttığını yani uyku kalitesini olumsuz yönde etkilediğini gösteriyor.

Son elli yılda ortalama uyku süresinin ve uyku kalitesinin azaldığı biliniyor. Bu durumun en önemli sebebinin yapay aydınlatmalar olduğu düşünülüyor. Vücudumuzdaki fizyolojik, psikolojik ve davranışsal birçok süreç doğal aydınlık-karanlık döngüsüne göre düzenleniyor. Işık, günlük ritim olarak tanımlanan bu mekanizmayı düzenleyen temel etken olduğu için yapay aydınlatmalar günlük ritimde bozukluklara neden olabiliyor. Günlük ritimdeki bozukluklar ve uykusuzluk ise genel sağlık sorunlarına, performans düşüklüğüne ve dikkat eksikliğine yol açabiliyor.

Yapılan son çalışmalar ABD’lilerin yaklaşık %90’ının haftanın en az birkaç günü yatmadan bir saat önce elektronik cihazları kullandığını gösteriyor. Elektronik cihazların günlük ritimde neden olduğu bozuklukların sebebinin özellikle kısa dalga boyunda yani yüksek enerjili ışık yayan LED aydınlatmalar olduğu düşünülüyor. Geçmişte yapılan araştırmalarda mavi ışığın -görünür dalga boyundaki ışınların içinde mavi ışığın dalga boyu daha kısadır- melatonin üretimini azaltıcı etkisinin daha güçlü olduğu belirlenmişti.

İlgili İçerikler

Tıp ve Sağlık

Stanford Üniversitesi Tıp Fakültesinde çalışan bir grup araştırmacı, sağlıklı hücrelere zarar vermeden kanserli hücreleri öldürmeye imkân veren bir yöntem geliştirdi. Dr. Hokyung K. Chung ve arkadaşlarının Prof. Dr. Michael Z. Lin önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları Science’ta yayımlandı.

Tıp ve Sağlık

Geçmişte yapılan araştırmalar, yüksek tansiyonun hafif bilişsel bozukluklar ve demansla ilişkilendirilebileceğini göstermişti. Peki, bu doğru mu?

Tıp ve Sağlık

İnsan gözüne farklı kaynaklardan yayılan (örneğin Güneş, yapay aydınlatmalar, ekranlar) belirli dalga boylarında ışınlar ulaşır.

Tıp ve Sağlık

ABD ve Çin’de çalışan bir grup araştırmacı, vücuttaki tüm organları ve dokuları aynı anda bir saniye kadar kısa bir süre içinde görüntülemeye imkân veren bir sistem geliştirdi.

Tıp ve Sağlık

Obezitenin ve beslemenin uyku sağlığı üzerine etkilerine gelin yakından bakalım.

Tıp ve Sağlık

Bacağı kırılan bir atın iyileşmesi mümkün olmadığı için vurulduğunu filmlerde görmüş olabilirsiniz. Atlardaki kemik kırıklarının iyileşmesi küçük boyuttaki hayvanlardakinden ve insanlardakinden çok daha zordur. Çünkü atlar çok ağır (kütleleri 1 tona yaklaşabilir) ve büyük hayvanlardır.

Tıp ve Sağlık

Dünya nüfusunun 2050’de 10 milyara ulaşması bekleniyor. Dolayısıyla besin olarak tükettiğimiz tarım ürünlerine olan ihtiyaç her geçen gün artıyor.

Tıp ve Sağlık

ABD ve Fransa’da çalışan bir grup bilim insanı sağlıklı insanlarla sağlıklı olmayan insanların tükettikleri besinleri karşılaştırıp sağlıklı beslenmeye dair sorulara cevap bulmaya çalıştı.

Tıp ve Sağlık

Gece yatarken, sabah uyanır uyanmaz, yolda yürürken veya ders çalışırken akıllı telefonunuzu sık sık kontrol ediyor musunuz? Günlük alışkanlıklarımızdan biri olduğu düşünülse de ekran bağımlılığı teknolojik gelişmelerin beraberinde getirdiği yeni bir hastalık olabilir.

Tıp ve Sağlık

Vücudumuzu mikroorganizma adı verilen gözle görülemeyecek kadar küçük trilyonlarca canlı ile paylaştığımızı biliyor muydunuz?