Araçlardaki Eğlence Sistemleri Sürüş Güvenliğini Tehlikeye Atıyor
Bilgi ve eğlence sistemleri, her ne kadar araçları daha konforlu bir ortama dönüştürse de aynı zamanda sürüş güvenliğini tehlikeye atabiliyor.
Modern otomobillerin pek çoğu dokunmatik ekranlar, radyolar, CD/DVD çalarlar, navigasyon ve iletişim sistemleriyle donatılıyor. Bu bilgi ve eğlence sistemleri, her ne kadar araçları daha konforlu bir ortama dönüştürse de aynı zamanda sürüş güvenliğini tehlikeye atabiliyor. Birleşik Krallık’ın en büyük yol güvenliği organizasyonu IAM RoadSmart tarafından yapılan bir araştırma, bu bilgi ve eğlence sistemlerinin sürüş güvenliği açısından hayli tehlikeli olabileceğini gösteriyor.
İngiltere’deki Ulaşım Araştırma Laboratuvarı tarafından yapılan testler sırasında çeşitli bilgi ve eğlence sistemlerinin sürücülerin dikkatini ne ölçüde dağıttığı tespit edilmeye çalışılmış. Sonuçlar özetle aşağıdaki grafikte gösterildiği gibi. Elleri kullanmadan telefonla konuşmak sürücülerin tepki verme süresinin %27 oranında uzamasına sebep oluyor. Telefonla konuşma sırasında ellerin de kullanılması durumunda bu oran %46’ya çıkıyor. Cep telefonları ile mesajlaşmak ise tepki verme süresini %35 uzatıyor.
Navigasyon sistemleri de sürücülerin dikkatinin dağılmasına yol açıyor. Bu sistemler ortalama olarak 11-16 saniye sürücülerin gözlerini yoldan ayırmalarına sebep oluyor. Sadece sesle kontrol edilen sistemler sürücülerin tepki verme süresinin %30-36 oranında artmasına sebep olurken, ellerin de kullanılması durumunda bu oran %53-57’ye kadar yükseliyor. Sürüş sırasında navigasyonla meşgul olan sürücüler bazen yaklaşık yarım metre şerit dışına çıkıyor.
Araç kullanırken bilgi ve eğlence sistemleriyle meşgul olan sürücülerin ani frenleme sırasında durma mesafesi de uzuyor. Yüksek hızla seyahat edilen otoyollarda bu fark bazen aracın kendi uzunluğunun dört, beş katı kadar olabiliyor.