Aşı Vücudumuzu Hastalıklardan Nasıl Korur?

Ayşenur Okatan
13/05/2020 - 14:43

Bazı bakteriler ve virüsler sağlıklı hücrelerimizi kullanarak çoğalır. Enfekte olan sağlıklı hücreler zarar görür. Vücudumuzdaki bakteri ve virüsler belirli bir sayıya ulaştığında ise hasta oluruz. Aşı, hastalık yapıcı bakteri ve virüslere karşı vücudumuzu koruyan bir tedavi yöntemidir. Bütün hastalıkların bir aşısı olmasa da bugüne kadar pek çok hastalığa karşı aşı geliştirilmiştir. Peki aşı vücudumuzu hastalıklardan nasıl korur?

Vücudumuzda hastalık yapıcı bakterilere ya da virüslere karşı savaşan ve onları yok eden bazı hücreler bulunur. Bu hücrelere bağışıklık sistemi hücreleri denir. Bağışlık sistemi hücreleri beyaz kan hücreleri tarafından üretilir. Antikor da bağışıklık sistemi hücrelerinden biridir. Antikorlar bakteri ve virüs gibi hastalık yapıcı etmenleri yüzeylerindeki antijen olarak isimlendirilen moleküller sayesinde tanır ve yok eder.

Bir çeşit protein olan antikorların şekilleri Y harfine benzer. Antikorların antijenlerle anahtar-kilit ilişkisine benzer bir yapı kurmalarını sağlayan, proteinden oluşan özel bölgeleri vardır. Bu bölgelere paratop denir. Antijenlerin de antikorlarla etkileşime girdiği belirli bölgeleri vardır. Bu bölgelere de epitop denir. Paratop ve epitop birbirine yaklaştığında moleküllerdeki artı (+) ve eksi yüklü (-) bölgeler arasında elektriksel etkileşim ortaya çıkar. Bu sayede antikorun paratopu ve antijenin epitopu birbirine zayıf bir şekilde tutunur. Bir anlamda antijen ve antikorlar birbirlerini “tanımış” olur.

Aşı, hastalık yapıcı bakteri ve virüsler kullanılarak üretilir. Aşı olduğumuzda bağışıklık sistemimiz uyarılır ve vücudumuzdaki antikorların antijeni tanıması sağlanır. Aşının içindeki antijen hastalık yapacak kadar güçlü olmasa da bağışıklık sistemi bu antijeni artık tanıdığı için bir dahaki karşılaşmasında antikorların daha hızlı üretilmesini sağlar. Bu şekilde vücudumuz hastalığa karşı bağışıklık oluşturur.

Sayısız bitki ve canlı çeşitliliğiyle su altı keşfedilmeyi bekleyen bir ortam. Su altına olan ilginizin daha önce çekilmiş fotoğrafları incelemekle sınırlı kalmasını istemiyor ve bu keşfedilmemiş dünyayı kendiniz deneyimlemek istiyorsanız, bunun en iyi yollarından biri dalış sporu ile ilgilenmek.

Aşırı şeker tüketilmesinin hiperaktiviteye neden olduğu konusunda bilim insanları arasında görüş birliği bulunmasa da obezite, diyabet yani şeker hastalığı, karaciğerde yağlanma, diş problemleri gibi sorunlara neden olduğu biliniyor.

İletişim ve bilgi teknolojilerinin hızla yaygınlaşmasıyla sosyal medya yaşamımızın ayrılmaz bir parçası  hâline geldi.

Milyonlarca insanı etkileyen yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığının henüz etkisi kanıtlanmış bir tedavisi veya aşısı yok. İlaç ve aşı geliştirme çalışmaları ise sürüyor.

N95-N99/FFP2-FFP3 maskelerin, parçacıkların geçirgenliğini engelleyen nanofiber filtreleri TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi Malzeme Enstitüsü tarafından üretildi.

Kimi zaman bazı yiyecekleri canımız diğerlerine göre daha çok çeker. Bunun sebebiyse vücudumuz için gerekli besin maddelerini günlük olarak belirli oranlarda almak zorunda olmamız.

Yeni tip koronavirüsün ağız, burun, boğaz gibi solunum yollarından geçip akciğerlere ve havayı soluk borusundan akciğerlere taşıyan hava yolları olan bronşlara yerleştiği ve bunun sonucunda virüsün bulaştığı kişide solunum yetmezliğinin ortaya çıktığı artık biliniyor.

Yeni tip koronavirüs, solunum yolu enfeksiyonuna neden oluyor. Bu nedenle COVID-19’a yakalanan hastalardan ciddi solunum yetmezliği yaşayanların tedavisinde mekanik ventilatörlere yani solunum cihazlarına ihtiyaç duyuluyor.

Kısa bir sürede tüm dünyayı etkisi altına alan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığının henüz bir tedavisi ya da aşısı bulunmuyor.

Bir grup araştırmacı, fareler üzerinde yaptıkları deneylerde hayvanların beyninde ağrı algısını kontrol eden bir bölge keşfetti.