Skip to content Skip to navigation

El Hesabı

15/06/2015 - 12:21

El eski çağlardan beri insanların kullandığı en yaygın hesap aletlerinden biridir. Bu projede kağıt kalem kullanmadan el parmaklarıile, bazı pozitif tamsayı aralıklarında çarpma işlemi yapmayı amaçladık.

Giriş

Eski uygarlıklar nehrin taşma zamanını belirlemek, sabahleyin otlağa götürülen hayvanların hepsinin akşam geri dönüp dönmediğini anlayabilmek için hayvan kemiklerinin ve ağaçların yüzeyine çizgiler çizerek, çakılları yan yana veya üst üste yığarak ve bedenin çeşitli bölümlerini kullanarak farklı sayı sayma yöntemleri geliştirmişlerdir.

Ancak bu yöntemler kullanıldığında sayılan miktar arttıkça yapılan işlem zorlaşmıştır. Bu yüzden sayı sayma için kullandıkları araçları farklı şekillerde sıralamış ve bölmüşlerdir. Bu şekilde yeni bir sayı sistemine adım atılmıştır.

En kolay sayma işlemi olarak da el parmaklarını kullanmışlardır.

Amacı

Bu projede kağıt kalem kullanmadan bazı pozitif tamsayı aralıklarında çarpma işlemi yapmayı amaçladık.

Yöntem

Bu projede baş parmaktan başlayarak ardışık her parmağa bir tam değer vererek işlem yapıldı.

Parmaklara sayı değeri vermeye el yumuk haldeyken başlandı, parmakları ard arda kaldırıp, açık durumdayken birer birer indirilerek devam edildi.

Bu işlemi sol elden sağ ele doğru olacak şekilde seçildi. Kıvrık parmaklarla başlayıp; bir için sol baş parmak, iki için aynı elin işaret parmağı ve sonunda 10 için sağ elin serçe parmağı ard arda kaldırılır.

Sonuç ve Tartışma

Projemizde 5 ile 10, 10 ile 15, 15 ile 20 ve 20 ile 25 aralıklarında iki tamsayı kullanarak el ile çarpma işlemi yapıldı.

Ayrıca bu yöntemi kullanarak bir oyun geliştirdik. Bu oyuna ZeTu Oyunu ismini verdik.

Bu oyunda rakip iki kişi sıkılı yumruklarını ileri uzatır ve hakemin işaretiyle “0 ve ya 1” rakamlarından birini söyleyerek oyuna başlar.

Oyuncular eliyle 1 den 5’e kadar (5 dahil) bir sayı gösterir.

Gösterilen iki sayını toplamı 2 ile tam bölünebiliyorsa 0 diyen, bölünemiyorsa 1 diyen oyuncu puan alır.

Eğer oyuncular aynı sayıyı söylerlerse oyunun bu aşaması tekrarlanır.

En çok puan alan oyunu kazanır.

Bu gibi oyunlar küçük yaştaki çocukların işlem yapma yeteneğini arttırmak için kullanılabilir.

Kaynaklar

Ifrah, G., "Bir Gölgenin Peşinde Rakamların Evrensel Tarihi", Tübitak Popüler Bilim Kitapları, 1999.

Ekip Tanıtımı

Öğrenciler:

Tuğba Deliktaşlı

Zeliha Fatma Aykın

Danışman Öğretmen:

Hatice Uslu

İlgili İçerikler

Matematik

Ayın Şifrebilim Sorusu köşesinde Haziran 2020 sorusunu doğru çözenler arasından kura ile belirlenen 5 kişi TÜBİTAK popüler bilim kitaplarından hediye kazandı

Matematik

Aşağıda, okun üstündeki ifadelere bir fonksiyon uygulanıyor ve bu fonksiyonların çıktıları okun alt tarafındaki harfler oluyor. Buna göre...

Matematik

8 × 8’lik satranç tahtasının her birimkaresine birer sayı yazılmıştır. Her satır üzerinde en fazla 4 farklı sayı ve her sütun üzerinde en fazla...

Matematik

Ayın Matematik Sorusu köşesinde Haziran 2020 sorusunu doğru çözenler belli oldu.

Matematik

Ayın Şifrebilim Sorusu köşesinde Mayıs 2020 sorusunu doğru çözen 1 kişi TÜBİTAK popüler bilim kitaplarından hediye kazandı.

Matematik

Aşağıda okun solundaki ifadelere bir fonksiyon uygulanıyor ve bu tekil fonksiyonların çıktıları okun sağ tarafındaki sayılar oluyor. Buna göre, soru işaretleri ile belirtilen rakamlar hangileridir?

Matematik

Keloğlan, cücelerin bir doğru üzerinde dizilmiş 7 kutudan birine 1, birine 2, ... ,

Matematik

Ayın Matematik Sorusu köşesinde Mayıs 2020 sorusunu doğru çözenler belli oldu.

Matematik

Ayın Şifrebilim Sorusu köşesinde Nisan 2020 sorusunu doğru çözenler arasından kura ile belirlenen 5 kişi TÜBİTAK popüler bilim kitaplarından hediye kazandı. 

Matematik

Aşağıda okun solundaki ifadelere bir fonksiyon uygulanıyor ve bu tekil fonksiyonların çıktıları okun sağ tarafındaki sayılar oluyor. Buna göre, soru işareti ile belirtilen rakam nedir?