Skip to content Skip to navigation

Periskoplu Işık Platformu

24/03/2018 - 09:15

Projemizde saydam, yarı saydam ve opak maddelerin özelliklerini daha etkin bir şekilde anlatmak için bir düzenek tasarladık. Tasarladığımız sistemi periskop ile birleştirdik. Korniş yardımıyla düzeneği hareketli hale getirdik. Saydam malzeme olarak cam, yarı saydam malzeme olarak şeffaf dosya ve opak malzeme olarak tahta kullandık. Bu sayede ahşap plakanın üzerindeki farklı bölmelerin arkasındaki hareketli lazer, periskop içerisindeki aynalardan yansıdı ve oluşan görüntüler gözlemlendi.

Giriş

İlk olarak ahşap plaka üzerinde kare şeklinde üç bölüm açtık.
İlk bölmeye cam gibi saydam bir malzeme, ikinci bölmeye şeffaf dosya yarı saydam bir malzeme, üçüncü bölmeye ise tahta gibi opak bir malzeme yerleştirdik.
Ahşap plakanın üstüne çift kanallı bir korniş sistemi monte ettik.
Uzun bir tahta çubuğun ucuna lazer yerleştirdik. Çubuğu kornişin ön kısmına monte ederek lazeri hareketli hale getirdik.
Kornişin arka kısmına ise kendimizin hazırladığı üç aynalı bir periskop yerleştirdik.
İlk aşamada lazeri plaka üzerindeki saydam, yarı saydam ve opak malzemelerin arkasından, önünde periskop olmadan, sınıf tahtasına yansıttık ve tahta üzerine düşen ışığı gözlemledik.
Saydam malzemeden ışığın tamamının geçtiğini, yarı saydam malzemeden ışığın bir kısmının geçtiğini ve opak malzemeden ışığın geçmediğini gördük.
Daha sonra periskobu düzeneğin arka kısmına yerleştirdik ve yukarıdaki işlemleri tekrarladık.
Bu sayede saydam olan kısımdan geçen ışık tavana yansıdı. Sonuçta saydam malzemeden geçen ışığın tamamının yansıyarak tavana ulaştığını, yarı saydam malzemenin olduğu kısımda ışığın bir kısmının tavana ulaştığı ve opak malzeme olan kısımda ışığın tavana hiç ulaşmadığını gözlemledik.

Amacı

Bu proje ile saydam, yarı saydam ve opak maddelerin özelliklerini sadece sözel olarak anlatıldığında kavramakta zorluk çeken öğrencilerin anlamalarını kolaylaştırmayı ve bilgilerini daha kalıcı hale getirmeyi amaçladık.
Bu düzenek sayesinde aynalarda gerçekleşen yansıma olayını, farklı maddelerle etkileşen ışığın nasıl davrandığını gözlemlemek ve böylece birden fazla bilgiyi tek düzenek üzerinden tecrübe ederek anlamak mümkün olabilecek

Yöntem

Malzemeler:
. Ahşap plaka
. Cam
. Şeffaf dosya
. Ayna
. Silikon
. Karton
. Ahşap boyası
. Lazer ya da el feneri
. Ahşap çubuk

Korniş ve lazeri tutan aparat silikon ile yapıştırıldı.
Cam ve şeffaf dosya da silikonla yapıştırıldı.
Düzenek akrilik boya ile boyandı.
Periskop yapımında karton ve silikon kullanıldı.

Sonuç ve Tartışma

Projenin amacında belirtildiği gibi saydam, yarı saydam ve opak kavramları yapılan düzenekle birlikte daha anlaşılır ve kalıcı hale geldi.
Bunun yanı sıra kurulan düzenekte periskobun içindeki aynalardan yansıyan ışınlar tavana yansıdı ve aynalarda gerçekleşen yansıma olgusu gözlendi.
Çevremizde bulunan saydam, yarı saydam ve opak olan maddelerin neler olduğu konusunda fikirler oluştu.

Kaynaklar

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı
Işığın Maddeyle Karşılaşması Konusu

Ekip Tanıtımı

Danışman:
Erdi Özgül-Eyüpsultan Belediyesi Simurg Silahtarağa Bilgi Evi Fen Bilimleri Öğretmeni
Öğrenciler:
Miray Begüm Çalışkanoğlu - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi
Buse Yakar - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi
Eylül Berra Eryılmaz - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi
Berat Kır - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi

İlgili İçerikler

Fizik

Deneyler köşesinin yeni etkinliğinde Faraday kafesinin çalışma prensibini ve günlük hayatımızda nerelerde kullanıldığını öğreniyoruz.

Fizik

Bu etkinliğimizde maliyeti uygun malzemeler kullanarak sabit makaralar, kaldıraç ve tekerleklerden oluşan ve bir bileşik makine olan “lastik tekerlekli vinç” düzeneği tasarlayacağız.

Fizik

Deneyler köşesinin bu etkinliğinde basit bir kondansatör tasarlayıp birçok elektrik devresinde kullanılan bu elektronik devre elemanının çalışma prensibini öğreniyoruz.

Fizik

Yenilenebilir enerji kaynaklarının başında güneş enerjisi geliyor. Ancak güneş ışığından aldığı enerjiyi elektriğe dönüştüren geleneksel fotovoltaik gözeler sadece gündüzleri çalışıyor. Gündüzleri elde edilen enerjiyi geceleri kullanabilmek içinse başka enerji biçimlerine dönüştürüp depolamak gerekiyor.

Fizik

Fren pedalına hafif bir dokunmayla, yüklü bir kamyonun nasıl durduğunu öğrenmek ister misiniz? Sürücü tarafından fren pedalına uygulanan kuvvet, fren hidroliği tarafından balatalara iletilir. Balatalar da tekerleklerle bağlantılı fren disklerini sıkıştırarak aracın yavaşlamasını ve durmasını sağlar.

Fizik

Yarasalar ilgi çekici bir özelliğe sahip: Ses dalgalarını kullanarak tamamen karanlık bir ortamda çevrelerindeki nesnelerin yerini belirleyebiliyorlar. Görme engelli bazı insanların da bu özelliğe sahip olduğu biliniyor.

Fizik

Tasarla ve Yap köşesinin bu etkinliğinde maliyeti uygun malzemeler kullanarak elektrik enerjisi elde edip enerjiyi ışık, hareket ve ses enerjisine dönüştüren bir düzenek tasarlayacağız.

Fizik

Su, elektrik enerjisi kullanılmadan bulunduğu yerden daha yükseğe nasıl taşınabilir? Arşimet bu sorunu milattan önce üçüncü yüzyılda icat ettiği Arşimet vidası ile çözmüştü. Deneyler köşesinin bu etkinliğinde, Arşimet vidası tasarlayarak suyu yukarı taşımak amacıyla kullanılabilecek bir pompa yapıyoruz.

Fizik

Bilim Genç olarak ODTÜ Saçılmalı Demet Hattı ve İVME-R’de yürütülen çalışmalarla ilgili ODTÜ Fizik Bölümü Öğretim Üyesi ve İVME-R Müdürü Prof. Dr. Bilge Demirköz ile bir söyleşi gerçekleştirdik.

Fizik

Bundan yüzyıllar önce Dünya’nın kendi etrafında dönüp dönmediği, ayrıca Dünya’nın mı Güneş’in etrafında yoksa Güneş’in mi Dünya’nın etrafında dolandığı bilim insanları arasındaki en hararetli tartışma konularından biriydi.