Skip to content Skip to navigation

Periskoplu Işık Platformu

24/03/2018 - 09:15

Yaş: 11

Projemizde saydam, yarı saydam ve opak maddelerin özelliklerini daha etkin bir şekilde anlatmak için bir düzenek tasarladık. Tasarladığımız sistemi periskop ile birleştirdik. Korniş yardımıyla düzeneği hareketli hale getirdik. Saydam malzeme olarak cam, yarı saydam malzeme olarak şeffaf dosya ve opak malzeme olarak tahta kullandık. Bu sayede ahşap plakanın üzerindeki farklı bölmelerin arkasındaki hareketli lazer, periskop içerisindeki aynalardan yansıdı ve oluşan görüntüler gözlemlendi.

Giriş

İlk olarak ahşap plaka üzerinde kare şeklinde üç bölüm açtık.
İlk bölmeye cam gibi saydam bir malzeme, ikinci bölmeye şeffaf dosya yarı saydam bir malzeme, üçüncü bölmeye ise tahta gibi opak bir malzeme yerleştirdik.
Ahşap plakanın üstüne çift kanallı bir korniş sistemi monte ettik.
Uzun bir tahta çubuğun ucuna lazer yerleştirdik. Çubuğu kornişin ön kısmına monte ederek lazeri hareketli hale getirdik.
Kornişin arka kısmına ise kendimizin hazırladığı üç aynalı bir periskop yerleştirdik.
İlk aşamada lazeri plaka üzerindeki saydam, yarı saydam ve opak malzemelerin arkasından, önünde periskop olmadan, sınıf tahtasına yansıttık ve tahta üzerine düşen ışığı gözlemledik.
Saydam malzemeden ışığın tamamının geçtiğini, yarı saydam malzemeden ışığın bir kısmının geçtiğini ve opak malzemeden ışığın geçmediğini gördük.
Daha sonra periskobu düzeneğin arka kısmına yerleştirdik ve yukarıdaki işlemleri tekrarladık.
Bu sayede saydam olan kısımdan geçen ışık tavana yansıdı. Sonuçta saydam malzemeden geçen ışığın tamamının yansıyarak tavana ulaştığını, yarı saydam malzemenin olduğu kısımda ışığın bir kısmının tavana ulaştığı ve opak malzeme olan kısımda ışığın tavana hiç ulaşmadığını gözlemledik.

Amacı

Bu proje ile saydam, yarı saydam ve opak maddelerin özelliklerini sadece sözel olarak anlatıldığında kavramakta zorluk çeken öğrencilerin anlamalarını kolaylaştırmayı ve bilgilerini daha kalıcı hale getirmeyi amaçladık.
Bu düzenek sayesinde aynalarda gerçekleşen yansıma olayını, farklı maddelerle etkileşen ışığın nasıl davrandığını gözlemlemek ve böylece birden fazla bilgiyi tek düzenek üzerinden tecrübe ederek anlamak mümkün olabilecek

Yöntem

Malzemeler:
. Ahşap plaka
. Cam
. Şeffaf dosya
. Ayna
. Silikon
. Karton
. Ahşap boyası
. Lazer ya da el feneri
. Ahşap çubuk

Korniş ve lazeri tutan aparat silikon ile yapıştırıldı.
Cam ve şeffaf dosya da silikonla yapıştırıldı.
Düzenek akrilik boya ile boyandı.
Periskop yapımında karton ve silikon kullanıldı.

Sonuç ve Tartışma

Projenin amacında belirtildiği gibi saydam, yarı saydam ve opak kavramları yapılan düzenekle birlikte daha anlaşılır ve kalıcı hale geldi.
Bunun yanı sıra kurulan düzenekte periskobun içindeki aynalardan yansıyan ışınlar tavana yansıdı ve aynalarda gerçekleşen yansıma olgusu gözlendi.
Çevremizde bulunan saydam, yarı saydam ve opak olan maddelerin neler olduğu konusunda fikirler oluştu.

Kaynaklar

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı
Işığın Maddeyle Karşılaşması Konusu

Ekip Tanıtımı

Danışman:
Erdi Özgül-Eyüpsultan Belediyesi Simurg Silahtarağa Bilgi Evi Fen Bilimleri Öğretmeni
Öğrenciler:
Miray Begüm Çalışkanoğlu - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi
Buse Yakar - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi
Eylül Berra Eryılmaz - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi
Berat Kır - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi

İlgili İçerikler

Fizik

Kristal kadar berrak yağmur damlaları, turkuaz rengi okyanuslar ya da pembe göller... Hepsi sudan meydana gelmelerine rağmen renkleri farklı. Çünkü suyun rengini su moleküllerinin ışıkla etkileşiminin yanı sıra suyun içinde çözünmüş ya da asılı halde bulunan başka maddeler de etkiler.

Fizik

14. Uluslararası Masterclasses organizasyonu kapsamında Konya Bilim Merkezi’nde düzenlenen etkinlikte, Türkiye genelindeki farklı okullardan lise öğrencileri Avrupa Nükleer Araştırma Merkezi’nde (CERN) gerçekleştirilen deneylerin verilerini analiz ederek parçacık fiziği alanındaki en güncel çalışmalar hakkında bilgi edinme ve CERN deneylerinin bir parçası olma imkânını yakaladı.

Fizik

Tehlikeli trafik kazalarının birçoğu sisli havalarda meydana gelir. Bu nedenle sürücüler görüş mesafesinin belirgin derecede düştüğü sisli hava koşullarında hızlarını düşürmeleri gerektiğini bilir. Ancak araştırmalar sisin, çevremizde hareket eden nesnelerin hızlarını gerçekte olduğundan farklı algılamamıza neden olduğunu gösteriyor.

Fizik

İngiliz fizikçi Stephen Hawking 76 yaşında hayatını kaybetti. Cambridge Üniversitesi’nden yapılan açıklamada kuramsal fizikçinin 14 Mart Çarşamba gününün ilk saatlerinde Cambridge’deki evinde hayata gözlerini yumduğu belirtildi.

Fizik

Sürtünme kuvveti üzerine ilk bilimsel çalışmayı 500 yıldan daha uzun bir süre önce Leonardo da Vinci yapmıştı. Da Vinci’nin vardığı sonuç, sürtünme kuvvetiyle normal kuvvet arasında doğrusal bir ilişki olduğuydu. Peki, bugün hâlâ mühendisler tarafından kullanılan bu yasa gerçekten doğru mu?

Fizik

Harvard Üniversitesi’ndeki (ABD) ve Kuantum Elektronik Enstitüsü’ndeki (Zürih, İsviçre) iki ayrı araştırma ekibi, eş zamanlı olarak dünyadaki en ince aynayı inşa etti. 

Fizik

Yenilenebilir enerji alanında çalışmalar yapan Japonya merkezli Eco Marine Power (EMP) şirketi 2019’da ilk güneş enerjisi yelkenlerini test etmeye başlamayı planlıyor. “Enerji yelkenleri” adı verilen teknoloji sayesinde gemiler hem güneş hem de rüzgâr enerjisini kullanabilecek.

Fizik

Bilim Genç Fotoğraflar köşesinde aralık ayının konusu #Yansımalar idi. Bu süreçte paylaştığınız ilgi çekici “Yansıma” fotoğrafları Bilim Genç ekibi tarafından değerlendirildi ve aralık ayının en beğenilen fotoğrafları belirlendi.

Fizik

ODTÜ DAS’ın altıncısı 5-7 Şubat 2018 tarihlerinde ODTÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde gerçekleştirilecek. Üç günde 64 oturumun yapılacağı etkinliğe katılmak için yapmanız gereken tek şey başvuru formunu doldurarak seminerlere kayıt olmak.

Fizik

Knot (Türkçesi “düğüm”) denizcilikte ve havacılıkta kullanılan bir hız birimi. 1 knot 1 saatte kaydedilen 1 deniz miline yani 1852 metreye eşittir.