Skip to content Skip to navigation

Periskoplu Işık Platformu

24/03/2018 - 09:15

Yaş: 11

Projemizde saydam, yarı saydam ve opak maddelerin özelliklerini daha etkin bir şekilde anlatmak için bir düzenek tasarladık. Tasarladığımız sistemi periskop ile birleştirdik. Korniş yardımıyla düzeneği hareketli hale getirdik. Saydam malzeme olarak cam, yarı saydam malzeme olarak şeffaf dosya ve opak malzeme olarak tahta kullandık. Bu sayede ahşap plakanın üzerindeki farklı bölmelerin arkasındaki hareketli lazer, periskop içerisindeki aynalardan yansıdı ve oluşan görüntüler gözlemlendi.

Giriş

İlk olarak ahşap plaka üzerinde kare şeklinde üç bölüm açtık.
İlk bölmeye cam gibi saydam bir malzeme, ikinci bölmeye şeffaf dosya yarı saydam bir malzeme, üçüncü bölmeye ise tahta gibi opak bir malzeme yerleştirdik.
Ahşap plakanın üstüne çift kanallı bir korniş sistemi monte ettik.
Uzun bir tahta çubuğun ucuna lazer yerleştirdik. Çubuğu kornişin ön kısmına monte ederek lazeri hareketli hale getirdik.
Kornişin arka kısmına ise kendimizin hazırladığı üç aynalı bir periskop yerleştirdik.
İlk aşamada lazeri plaka üzerindeki saydam, yarı saydam ve opak malzemelerin arkasından, önünde periskop olmadan, sınıf tahtasına yansıttık ve tahta üzerine düşen ışığı gözlemledik.
Saydam malzemeden ışığın tamamının geçtiğini, yarı saydam malzemeden ışığın bir kısmının geçtiğini ve opak malzemeden ışığın geçmediğini gördük.
Daha sonra periskobu düzeneğin arka kısmına yerleştirdik ve yukarıdaki işlemleri tekrarladık.
Bu sayede saydam olan kısımdan geçen ışık tavana yansıdı. Sonuçta saydam malzemeden geçen ışığın tamamının yansıyarak tavana ulaştığını, yarı saydam malzemenin olduğu kısımda ışığın bir kısmının tavana ulaştığı ve opak malzeme olan kısımda ışığın tavana hiç ulaşmadığını gözlemledik.

Amacı

Bu proje ile saydam, yarı saydam ve opak maddelerin özelliklerini sadece sözel olarak anlatıldığında kavramakta zorluk çeken öğrencilerin anlamalarını kolaylaştırmayı ve bilgilerini daha kalıcı hale getirmeyi amaçladık.
Bu düzenek sayesinde aynalarda gerçekleşen yansıma olayını, farklı maddelerle etkileşen ışığın nasıl davrandığını gözlemlemek ve böylece birden fazla bilgiyi tek düzenek üzerinden tecrübe ederek anlamak mümkün olabilecek

Yöntem

Malzemeler:
. Ahşap plaka
. Cam
. Şeffaf dosya
. Ayna
. Silikon
. Karton
. Ahşap boyası
. Lazer ya da el feneri
. Ahşap çubuk

Korniş ve lazeri tutan aparat silikon ile yapıştırıldı.
Cam ve şeffaf dosya da silikonla yapıştırıldı.
Düzenek akrilik boya ile boyandı.
Periskop yapımında karton ve silikon kullanıldı.

Sonuç ve Tartışma

Projenin amacında belirtildiği gibi saydam, yarı saydam ve opak kavramları yapılan düzenekle birlikte daha anlaşılır ve kalıcı hale geldi.
Bunun yanı sıra kurulan düzenekte periskobun içindeki aynalardan yansıyan ışınlar tavana yansıdı ve aynalarda gerçekleşen yansıma olgusu gözlendi.
Çevremizde bulunan saydam, yarı saydam ve opak olan maddelerin neler olduğu konusunda fikirler oluştu.

Kaynaklar

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı
Işığın Maddeyle Karşılaşması Konusu

Ekip Tanıtımı

Danışman:
Erdi Özgül-Eyüpsultan Belediyesi Simurg Silahtarağa Bilgi Evi Fen Bilimleri Öğretmeni
Öğrenciler:
Miray Begüm Çalışkanoğlu - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi
Buse Yakar - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi
Eylül Berra Eryılmaz - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi
Berat Kır - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi

İlgili İçerikler

Fizik

Evde ve okulda kolayca bulabileceğiniz malzemelerle gerçekleştirebileceğiniz bu etkinlik sayesinde kendi kartezyen dalgıcınızı tasarlayabilirsiniz.

Fizik

Metalik mavi renkli kelebekler, yanardöner renkli meyveler, altın rengi kabuğa sahip böcekler... Peki, bu renklerin hiçbirinin kaynağının boyalar ya da pigmentler olmadığını biliyor muydunuz? Öyleyse bu ışıl ışıl parıldayan renkler nasıl ortaya çıkıyor?

Fizik

ABD’de uzunluk ölçüsü olarak metre yerine yard, feet ve inç; kütle ölçüsü olarak kilogram yerine pound ve ons gibi metrik olmayan ölçü birimlerinin kullanılması dikkatinizi çekmiştir. Peki, ABD’de bu ölçü birimlerinin kullanılmasında Karayip korsanlarının da payı olduğunu biliyor muydunuz?

Fizik

Elektrik ve nükleer enerji santrallerinde soğutma amacıyla kullanılan suların büyük kısmı buharlaşarak atmosfere karışır. Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nde çalışan bir grup araştırmacı bu kayıp suları geri kazanmak için yeni bir yöntem geliştirdi.

Fizik

Mikroakışkan çipler, mikrolitre ve daha küçük hacimlerdeki akışkanların mikro ölçekteki (metrenin milyonda biri) kanallar içerisinde kontrol edilm

Fizik

Baryon grubu parçacıklar üç kuarktan oluşur. Uluslararası bir araştırma grubu, di-Omega olarak adlandırılan bir parçacığın doğada var olabileceğini ileri sürdü. Baryon türü iki omega parçacığının bir araya gelmesiyle oluşan di-Omegaların Avrupa ve Japonya’daki parçacık hızlandırıcılarda üretilebileceği düşünülüyor.

Fizik

Farklı düğüm yapılarının dayanıklılıkları üzerine pek çok araştırma yapıldıysa da bir düğümün nasıl olup da kendi kendine açıldığına dair bir çalışma yapılmamıştı. Ta ki bir akademisyen küçük kızının ayakkabı bağcıklarının neden sürekli çözüldüğünü merak edene kadar. Bunun üzerine iki öğrencisiyle birlikte koşu sırasında ayakkabı bağcığının ne gibi etkilere maruz kaldığını yakından gözlemledi.

Fizik

Hem bilimsel çalışmalar hem de günlük hayattaki pek çok etkinlik için kendi içinde tutarlı ölçüm birimlerine ihtiyaç vardır. Günümüzde bu amaçla yaygın şekilde kısaca SI olarak adlandırılan Uluslararası Birim Sistemi (Système international d’unités) kullanılsa da henüz arzu edilen düzeye erişilebilmiş değil.

Fizik

Ölçü birimlerine bir standart getirmek için 1790’larda Fransa’da metrik sistem oluşturulmuştu.

Fizik

TÜBİTAK Bilim İnsanı Destekleme Daire Başkanlığı tarafından üniversite öğrencilerine yönelik olarak düzenlenen Girişimcilik ve Yenilikçilik Yarışması, Özel Sektöre Yönelik Lisans Bitirme Tezleri Yarışması ve Öncelikli Alanlarda Üniversite Öğrencileri Proje Yarışması başvuruları bugün başladı.