Skip to content Skip to navigation

Periskoplu Işık Platformu

24/03/2018 - 09:15

Projemizde saydam, yarı saydam ve opak maddelerin özelliklerini daha etkin bir şekilde anlatmak için bir düzenek tasarladık. Tasarladığımız sistemi periskop ile birleştirdik. Korniş yardımıyla düzeneği hareketli hale getirdik. Saydam malzeme olarak cam, yarı saydam malzeme olarak şeffaf dosya ve opak malzeme olarak tahta kullandık. Bu sayede ahşap plakanın üzerindeki farklı bölmelerin arkasındaki hareketli lazer, periskop içerisindeki aynalardan yansıdı ve oluşan görüntüler gözlemlendi.

Giriş

İlk olarak ahşap plaka üzerinde kare şeklinde üç bölüm açtık.
İlk bölmeye cam gibi saydam bir malzeme, ikinci bölmeye şeffaf dosya yarı saydam bir malzeme, üçüncü bölmeye ise tahta gibi opak bir malzeme yerleştirdik.
Ahşap plakanın üstüne çift kanallı bir korniş sistemi monte ettik.
Uzun bir tahta çubuğun ucuna lazer yerleştirdik. Çubuğu kornişin ön kısmına monte ederek lazeri hareketli hale getirdik.
Kornişin arka kısmına ise kendimizin hazırladığı üç aynalı bir periskop yerleştirdik.
İlk aşamada lazeri plaka üzerindeki saydam, yarı saydam ve opak malzemelerin arkasından, önünde periskop olmadan, sınıf tahtasına yansıttık ve tahta üzerine düşen ışığı gözlemledik.
Saydam malzemeden ışığın tamamının geçtiğini, yarı saydam malzemeden ışığın bir kısmının geçtiğini ve opak malzemeden ışığın geçmediğini gördük.
Daha sonra periskobu düzeneğin arka kısmına yerleştirdik ve yukarıdaki işlemleri tekrarladık.
Bu sayede saydam olan kısımdan geçen ışık tavana yansıdı. Sonuçta saydam malzemeden geçen ışığın tamamının yansıyarak tavana ulaştığını, yarı saydam malzemenin olduğu kısımda ışığın bir kısmının tavana ulaştığı ve opak malzeme olan kısımda ışığın tavana hiç ulaşmadığını gözlemledik.

Amacı

Bu proje ile saydam, yarı saydam ve opak maddelerin özelliklerini sadece sözel olarak anlatıldığında kavramakta zorluk çeken öğrencilerin anlamalarını kolaylaştırmayı ve bilgilerini daha kalıcı hale getirmeyi amaçladık.
Bu düzenek sayesinde aynalarda gerçekleşen yansıma olayını, farklı maddelerle etkileşen ışığın nasıl davrandığını gözlemlemek ve böylece birden fazla bilgiyi tek düzenek üzerinden tecrübe ederek anlamak mümkün olabilecek

Yöntem

Malzemeler:
. Ahşap plaka
. Cam
. Şeffaf dosya
. Ayna
. Silikon
. Karton
. Ahşap boyası
. Lazer ya da el feneri
. Ahşap çubuk

Korniş ve lazeri tutan aparat silikon ile yapıştırıldı.
Cam ve şeffaf dosya da silikonla yapıştırıldı.
Düzenek akrilik boya ile boyandı.
Periskop yapımında karton ve silikon kullanıldı.

Sonuç ve Tartışma

Projenin amacında belirtildiği gibi saydam, yarı saydam ve opak kavramları yapılan düzenekle birlikte daha anlaşılır ve kalıcı hale geldi.
Bunun yanı sıra kurulan düzenekte periskobun içindeki aynalardan yansıyan ışınlar tavana yansıdı ve aynalarda gerçekleşen yansıma olgusu gözlendi.
Çevremizde bulunan saydam, yarı saydam ve opak olan maddelerin neler olduğu konusunda fikirler oluştu.

Kaynaklar

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı
Işığın Maddeyle Karşılaşması Konusu

Ekip Tanıtımı

Danışman:
Erdi Özgül-Eyüpsultan Belediyesi Simurg Silahtarağa Bilgi Evi Fen Bilimleri Öğretmeni
Öğrenciler:
Miray Begüm Çalışkanoğlu - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi
Buse Yakar - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi
Eylül Berra Eryılmaz - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi
Berat Kır - Simurg Silahtarağpa Bilgi Evi öğrencisi

İlgili İçerikler

Fizik

Yüzeylerine gelen güneş ışığını elektrik enerjisine dönüştüren düzeneklere güneş gözesi adı verilir. Işık enerjisini elektrik enerjisine, elektrik enerjisini de hareket enerjisine dönüştüreceğimiz bir etkinlik ile güneş gözelerinin verimliliğini ölçmeye çalışacağız.

Fizik

Bilim Genç Fotoğraflar köşesinde şubat ayında objektiflerinizi etrafınızda gerçekleşen değişime ve çevrenizdeki harekete odaklamanızı istemiştik. Oylamalar sonucunda şubat ayının en beğenilen fotoğrafı Ahmet Utkan Ünal’a ait "An"ı Durdurmak oldu.

Fizik

ODTÜ RÜZGEM’in Kurucu Başkanı ve Müdürü olan Prof. Dr. Oğuz Uzol ile RÜZGEM’de gerçekleştirilen araştırmalar ve RÜZGEM’de inşa edilen Büyük Rüzgâr Tüneli Projesi ile ilgili bir söyleşi gerçekleştirdik.

Fizik

Prof. Dr. Fuat Sezgin, İslam Uygarlığında Mimari, Geometri, Fizik, Kimya kitabında karanlık kutu için ayrı bölüm ayırmış. Sezgin, kitabında İbnü’l-Heysem’in karanlık kutu ile ilgili incelemelerine yer veriyor.

Fizik

2019 yılı TÜBİTAK Efficiency Challenge Elektrikli Araç Yarışları başvuruları başladı. Başvurular 7 Mart’a kadar devam edecek. Yarışlar 16-22 Eylül 2019 tarihleri arasında İstanbul Atatürk Havalimanı’nda gerçekleştirilecek.

Fizik

Basit makineler, çok az parçadan oluşan ve genellikle tek bir kuvvetin kullanıldığı araçlardır.

Fizik

Kitap ödüllü Bilim Genç Fotoğraflar köşesinde şubat ayının konusu “Hareket”. Fotoğraflarınızı Bilim Genç’te paylaşırken açıklama bölümüne #Hareket etiketini eklemeyi unutmayın!

Fizik

Elektrik ve elektronik mühendisliğinde biyomalzeme tabanlı fotonik aygıtlar konusundaki uluslararası düzeyde üstün nitelikli çalışmalarıyla 2018 yılı TÜBİTAK Teşvik Ödülü’ne layık görülen Dr. Sedat Nizamoğlu ile Bilim Genç ekibi olarak bir söyleşi gerçekleştirdik.

Fizik

Uluslararası Birim Sistemi’nde (SI) değişiklikler yapılmasına karar verildi. 20 Mayıs’tan itibaren geçerli olacak yeni birimlerde fiziksel nesnelere yapılan hiçbir referans kalmadı. SI’nın temelini oluşturan yedi temel birim, yedi sabit üzerinden tanımlanacak.

Fizik

Ambalaj lastiğini serbest bıraktıktan sonra bazen lastik parmağımıza çarpar ve canımızı acıtır. Peki, lastik eski haline dönerken çok hızlı bir şekilde hareket etmesine rağmen neden bazen parmağımıza çarparken bazen çarpmaz?