Akciğer Kanseri Yayılmadan Önce Yıllarca Saklı Kalabiliyor

İbrahim Özay Semerci
05/12/2014 - 08:52

Dünya genelinde her yıl 1,6 milyon, ülkemizde de 30 bin kişiye akciğer teşhisi konuyor. İngiliz bilim insanlarının Science’ta yayımladığı çalışmaya göre, akciğer kanseri dokuda yayılmaya başlamadan önce bazen 20 yıldan fazla etkisiz şekilde bekliyor. Çalışma sigara içenler, içip bırakanlar ve hiç içmeyenlerin oluşturduğu denek grubu üzerinde yapılmış. Elde edilen sonuçlara göre kansere neden olan ilk genetik bozukluklar, hastalığın hızla yayılmasına yol açan yeni bozukluklar meydana gelene kadar tespit edilemeden varlığını koruyor. Çalışmada akciğer kanserinin gelişiminde sigaranın rolüne de vurgu yapılarak, ilk genetik bozuklukların çoğunun sigarayla başladığı belirtiliyor. İngiltere Kanser Enstitüsü ve Rosetrees Vakfı’nın desteklediği araştırmada, hastaların üçte ikisinde akciğer kanserinin ilerlemiş safhalarda teşhis edildiği ve bu yüzden hastalığın daha erken evrelerinde teşhis konmasının gerekliliğine vurgu yapılıyor.

17 Aralık 1903’te, ABD’li Wright kardeşler tarafından bir hava aracı ile gerçekleştirilen ilk uçuşun üzerinden bir asırdan fazla zaman geçti. O tarihten itibaren hızla gelişen havacılık teknolojileri bugün insanlara yerden ortalama 11-12 kilometre (36.000-40.000 feet) yüksekte uçma imkânı sunuyor.

Bir grup araştırmacının yaptığı çalışmalar plasentadan elde edilmiş, Cdx2 olarak adlandırılan kök hücrelerin kalp krizi geçirmiş farelerde yeniden sağlıklı kalp hücrelerine dönüşebildiğini gösterdi.

Yakın zamanda doktora gittiyseniz hastane duvarlarında şöyle bir uyarı ile karşılaşmış olabilirsiniz: “Doktorunuza antibiyotik yazması için ısrar etmeyin”. Peki, bu uyarı neden yapılıyor? Neden antibiyotik kullanıyoruz? Antibiyotikler tehlikeli mi? Gelin, bu soruların cevaplarına birlikte bakalım.

Rochester Teknoloji Enstitüsünde çalışan Nicholas Conn, Karl Schwarz ve David Borkholder, konjestif kalp yetmezliği hastaları için yararlı olacak bir klozet oturağı geliştirdi. Çeşitli ölçüm cihazlarıyla donatılmış oturak, henüz semptomlar ortaya çıkmadan hastanın sağlığındaki bozulmaları tespit edebiliyor.

Ergenlik dönemi bilişsel, fiziksel ve duygusal olarak çok hızlı değişimler geçirdiğimiz, kendine has özellikleri olan bir dönemdir. Peki, bu dönemde beslenme konusunda nelere dikkat etmek gerekiyor?

Prof. Dr. Ramazan Akdemir ile üç boyutlu yazıcıyla üretilen eriyebilen damar stenti projesi üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

“Her şeyin azı karar çoğu zarar” denir. Bu söz bağışıklık sistemimiz için de geçerli olabilir. Çünkü bağışıklık sisteminin aşırı aktif olması otoimmün hastalıklara (öz bağışıklık hastalıkları) sebep olabiliyor.

Sindirim sistemimizi yakından tanıyıp yiyeceklerin vücudumuza girdikten sonra hangi süreçlerden geçtiğini ve nasıl enerjiye dönüştüğünü öğrenmek i

Stanford Üniversitesi Tıp Fakültesinde çalışan bir grup araştırmacı, sağlıklı hücrelere zarar vermeden kanserli hücreleri öldürmeye imkân veren bir yöntem geliştirdi. Dr. Hokyung K. Chung ve arkadaşlarının Prof. Dr. Michael Z. Lin önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları Science’ta yayımlandı.

Geçmişte yapılan araştırmalar, yüksek tansiyonun hafif bilişsel bozukluklar ve demansla ilişkilendirilebileceğini göstermişti. Peki, bu doğru mu?