Akciğer Kanseri Yayılmadan Önce Yıllarca Saklı Kalabiliyor

İbrahim Özay Semerci
05/12/2014 - 08:52

Dünya genelinde her yıl 1,6 milyon, ülkemizde de 30 bin kişiye akciğer teşhisi konuyor. İngiliz bilim insanlarının Science’ta yayımladığı çalışmaya göre, akciğer kanseri dokuda yayılmaya başlamadan önce bazen 20 yıldan fazla etkisiz şekilde bekliyor. Çalışma sigara içenler, içip bırakanlar ve hiç içmeyenlerin oluşturduğu denek grubu üzerinde yapılmış. Elde edilen sonuçlara göre kansere neden olan ilk genetik bozukluklar, hastalığın hızla yayılmasına yol açan yeni bozukluklar meydana gelene kadar tespit edilemeden varlığını koruyor. Çalışmada akciğer kanserinin gelişiminde sigaranın rolüne de vurgu yapılarak, ilk genetik bozuklukların çoğunun sigarayla başladığı belirtiliyor. İngiltere Kanser Enstitüsü ve Rosetrees Vakfı’nın desteklediği araştırmada, hastaların üçte ikisinde akciğer kanserinin ilerlemiş safhalarda teşhis edildiği ve bu yüzden hastalığın daha erken evrelerinde teşhis konmasının gerekliliğine vurgu yapılıyor.

Michigan Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacı uzuvlarını kaybeden insanların (amputelerin) yapmak istedikleri hareketleri düşünerek kontrol edebildiği bir robot el geliştirdi. Dr. Philip P. Vu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırma ile ilgili makale Science Translational Medicine’da yayımlandı.

Çin’de ortaya çıktıktan sonra hızla yayılan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığı, dünya genelinde yaklaşık 210.000 insanı etkiledi. SARS-CoV-2 diğer koronavirüs türlerine göre neden hızla yayılıyor ve çok sayıda insanı etkiliyor?

Ellerimizi temiz tutmak, koronavirüs gibi patojenler (hastalık yapıcı mikroorganizmalar ve virüsler) yoluyla yayılan hastalıklardan korunmak için alabileceğimiz önlemlerin başında geliyor. Hatta bazı bilim insanları el hijyenini “kendi kendinize yapabileceğiniz aşı” olarak tanımlıyor. Ancak araştırmalar ellerimizi gerektiği gibi yıkamadığımızda patojenlerin ellerimizde kaldığını gösteriyor.

Kanser, Down sendromu, renk körlüğü gibi pek çok hastalığın kökeninde genler vardır. Ancak bu hastalıkları tedavi etmek için kullanılan geleneksel yöntemlerde sadece belirtiler ortadan kaldırılmaya çalışılıyor, hastalığın kökeninde yer alan genlere bir müdahalede bulunulmuyor.

McMaster Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacının complestatin ve yeni keşfedilmiş corbomycin adlı antibiyotiklerle yaptıkları deneyler, bu antibiyotiklerin bakterilerle daha önceleri bilinenlerden farklı bir biçimde savaştıklarını gösterdi.

Kıyafetlerimizin üretiminde kullanılan iplikçikler çoğu zaman polyester, naylon ve akrilik gibi plastiklerden elde edilir. Yapılan son bilimsel çalışmalar, bu mikroiplikçiklerin denizlerdeki plastik kirliliğinin ana kaynaklarından biri olduğunu gösteriyor.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni tip koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar 30.000'den fazla kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.