Andromeda Gökadası’nın Halkaları

Dr. Mahir E. Ocak
03/09/2014 - 15:06

Harvard Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacının yaptığı bilgisayar benzetimleri, Andromeda Gökadası’nın spiral kollarının, bir cüce gökada ile yaşanmış bir çarpışmanın sonucu olduğunu gösteriyor.

Güneş Sistemimizin de içinde bulunduğu Samanyolu Gökadası’nın en yakın komşusu olan Andromeda, yaklaşık 2,5 milyon ışık yılı (ışığın 2,5 milyon yılda katettiği mesafe) uzaklıkta. Gökada eş merkezli birkaç halka içeriyor. Bu halkaların nasıl oluştuğunu açıklamak için öne sürülen fikirlerden biri, halkaların bir cüce gökada ile yaşanan çarpışmanın sonucunda oluştuğu. Çarpışmadan önce Andromeda’nın disk biçimli bir gökada olduğu düşünülüyor. Bilgisayarlar ile yapılan benzetimler bu hipotezi destekliyor.

Cüce gökada, benzetimlerde Andromeda’nın içinden geçen bir mermi gibi görünüyor. Andromeda’nın içinden geçtikten sonra, kütleçekiminin etkisiyle yavaşlayarak tekrar Andromeda’ya doğru yol alıyor. İki gökada şu an yine çarpışma sürecinde. Benzetimlerde, çarpışmadan önce disk biçimindeki Andromeda’nın, çarpışmadan sonra eş merkezli halkalara sahip olduğu görülüyor.

Scott S. Sheppard, David Jewitt ve Jan Kleyna, Hawaii’deki Mauna Kea Dağı’ndaki Subaru Teleskobu’yla yaptıkları gözemler sonucunda Satürn’ün 20 yeni uydusunu keşfetti. Böylece Satürn’ün bilinen uydularının sayısı 82’ye çıktı.

NASA Space Apps Challenge’ın (NASA Uluslararası Uzay Uygulamaları Yarışması) Türkiye ayağı bu yıl Ankara, Elazığ ve Şanlıurfa’da düzenleniyor. Ankara’daki organizasyona 19-20 Ekim tarihlerinde ODTÜ Genç Girişimciler Topluluğu ev sahipliği yapıyor.