Antarktika’da Devasa Bir Penguen Kolonisi Keşfedildi

Dr. Tuba Sarıgül
15/03/2018 - 11:51

Rachael Herman, Louisiana State University, Stony Brook University

Antarktika’daki Peninsula Yarımadası’nın kuzey ucundaki Danger Takımadaları’nda 1,5 milyondan fazla Adélie pengueninden oluşan bir koloni keşfedildi. Araştırmanın sonuçları Scientific Reports dergisinde yayımlandı.

ABD’deki Stony Brooks Üniversitesi’nden bilim insanları Danger Takımadaları’nın geçmişte yapılan araştırmalarda elde edilen görüntülerini incelediklerinde, renkli bölgelerin guano adı verilen penguen dışkılarından ve kalıntılarından kaynaklanabileceğini düşündü. 2015’te uluslararası bir araştırma grubu ile bu adalardaki canlı türlerini incelemek için bir bilim seferi düzenlendi.

Casey Youngflesh, Stony Brook Üniversitesi

Araştırmacılar yerden yapılan doğrudan gözlemler ve insansız hava araçları (İHA) ile havadan çekilen görüntüler ile Danger Takımadaları’nda yaşayan penguen popülasyonunu hesapladı. Araştırmada İHA’lar tarafından çekilen görüntülerdeki penguen yuvalarını otonom olarak belirleyen bir bilgisayar programı kullanıldı. Sonuçta Danger Takımadaları’nı oluşturan dokuz adada 750.000'den fazla Adélie penguen çiftinin yaşadığı belirlendi.

Adélie penguenleri (Pygoscelis adeliae) Antarktika kıtasında yaşayan beş penguen türünden biri. Boyları ortalama 70 santimetre olan Adélie penguenlerinin kütleleri ise 3-6 kilogram aralığında değişir. Adélie penguenlerini gözlerinin etrafındaki beyaz halkalar sayesinde diğer penguen türlerinden ayırabilirsiniz.

Kış aylarını açık denizdeki buz parçaları üzerinde geçiren Adélie penguenleri yaz aylarında Antarktika’nın kıyı bölgelerindeki ve küçük adalardaki kayaların üzerinde yaşar. Adélie penguenleri bahar aylarında küçük çakıl taşlarından yuva yapar ve her yavrulama döneminde yuvalarına iki yumurta bırakırlar.

Videoda Adélie penguenlerinin araştırma sırasında havadan çekilen görüntüleri yer alıyor. (Thomas Sayre-McCord, Hanumant Singh, Northeastern University, Woods Hole Oceanographic Institution)

Geçmişte yapılan çok sayıda araştırma Adélie penguenlerinin sayısında Peninsula Yarımadası’nın batısında bir düşüş eğilimi, Antarktika’nın doğusunda ve Ross Denizi’nde ise belirgin bir artış olduğunu gösteriyordu. Elde edilen son veriler Peninsula Yarımadası’nın kuzeyinde yer alan Danger Takımadaları’nda, bölgenin batısındakinden farklı bir değişim olduğunu gösteriyor. Bu farklılığın nedeni tam olarak bilinmiyor ancak iklim değişikliklerinin adaların etrafındaki deniz buzullarının büyüklüğünü, buna bağlı olarak da penguenlerin besin kaynaklarına erişimini etkilemesiyle bağlantılı olabilir.

Bilkent Üniversitesi Malzeme Bilimi ve Nanoteknoloji Araştırma Enstitüsü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Urartu Özgür Şafak Şeker ile sentetik biyoloji ve genetiği değiştirilmiş biyosistemlerin oluşturulması amacıyla sürdürdüğü çalışmaları üzerine videolu bir söyleşi gerçekleştirdik.

Yapılan farklı araştırmalar karıncaların kendi vücut ağırlıklarının 10-50 kat fazlasını taşıyabildiklerini gösteriyor. Peki, karıncalar nasıl bu kadar kuvvetli olabiliyor?

Yenilenebilir enerji kaynaklarının tercih edildiği, su ve enerjinin verimli kullanıldığı, hava kalitesinin artırıldığı, geri dönüştürülebilen malzemelerden yapılan yeşil binalar içinde yaşayanların verimliliğini artıracak şekilde tasarlanıyor.

İskorpitgiller takımında yer alan uçan kırlangıç balığı dünyada tuzlu, sıcak ve ılıman denizlerde yaşar.

Karbon, azot, fosfor, kükürt, hidrojen ve oksijen canlıların yapısında bulunan temel elementlerdir. Bu elementler ekosistemde sürekli olarak bir formdan başka bir forma dönüştürülür ve canlılar tarafından yaşamsal faaliyetler için tekrar tekrar kullanılır.

Türkiye doğasında zehirli ve zehirsiz birçok büyük mantar türü bulunuyor. Mantarların zehirli olup olmadığını anlamak ise hiç kolay değil. Çünkü aynı ortamda yaşayabilen mantarlar şekillerine, renklerine ve kokularına göre kolayca ayırt edilemezler.

Hücrelerimizde genetik bilgiyi taşıyan molekül olan DNA’nın keşfinden bu zamana kadar hayli yol alındı. Bu yıl 66.’sı kutlanan 25 Nisan DNA Günü’nde, 1860’lardan bugüne kadar genler üzerinde yapılan araştırmalara ve bu alanda yürütülen büyük projelere göz atmaya ne dersiniz?