Atık Araba Lastikleriyle Asfalt Üretimi

Dr. Mahir E. Ocak
16/04/2019 - 17:17

Her yıl milyonlarca araba lastiği kullanılamaz hale geliyor. Çöplüklerde ve atık depolarında biriken bu lastikler hem çevreyi kirletiyor hem de sağlığı tehdit ediyor. Üstelik esnek ve dirençli oldukları için doğada yok olmaları çok uzun yıllar alıyor.

Atık lastikleri geri dönüştürmenin bir yolu “kauçuk asfalt” üretiminde kullanmak. Sıradan asfalt üretiminde kullanılan zift ile araba lastiklerindeki kauçuğun karıştırılmasıyla elde edilen bu malzeme, bugün de dünyanın çeşitli bölgelerinde yol yapımı için kullanılıyor. Üstelik sıradan asfalta göre hem daha ucuza mal oluyor hem daha iyi performans gösteriyor hem de çevreye daha az zarar veriyor. Ancak günümüzde kullanılan kauçuk asfalt ile ilgili bazı sorunlar var. Kauçuk ile zift arasındaki önemli yoğunluk farkı olduğu için uzun süre depolarda bekletilen kauçuk asfalt yeniden kauçuk ve zifte ayrışıyor.

Iowa State Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı kauçuk asfaltı daha kararlı hale getirmenin bir yolunu bulmuş. Dr. Brittany L. Hallmark-Haack ve arkadaşları, Energy & Fuels’te yayımladıkları makalede kauçuk asfalt üretiminde kullandıkları araba lastiği kauçuğunu önce çeşitli polimerlerle (çok sayıdaki küçük molekül birimlerinin birbirine bağlanmasıyla oluşan çok uzun moleküller) karıştırdıklarını yazıyorlar. Böylece malzemenin yoğunluğu düşüyor ve ziftinkine yaklaşıyor. Bu şekilde üretilen kauçuk asfalt hem daha iyi performans gösteriyor hem uzun süre depolanması durumunda bileşenlerine ayrışmıyor hem de daha ucuza mal oluyor. Araştırmacılar en iyi sonuçları 3:1 oranında trans-izoprenden üretilen polimerlerle karıştırılan kauçukla elde ettiklerini söylüyorlar.

Günümüzde yaygın olarak kullanılan lityum iyon piller pek çok bakımdan sorunlu. Örneğin kullanılan lityum iyon pillerin sadece %5’i geri dönüştürülüyor.

Brown Üniversitesinde çalışan Robert Hurt ve arkadaşları sivrisineklere karşı koruma sağlayan grafen tabanlı bir kumaş geliştirdi.

Bir grup araştırmacı, üzerine ışık tutulduğunda kasılan bir tür polimer (tekrar eden birimlerden oluşan zincir biçimli uzun molekül) geliştirdi. Ağırlıkları kaldırmayı başarabilen malzemeden yapay kas üretiminde yararlanılabilir.

Uluslararası bir araştırma grubu bir tür örümcek ipeğinin neme maruz kaldığında kısaldığını ve büküldüğünü keşfetti. Gelecekte örümcek ipeği kullanarak yapay kaslar üretmek mümkün olabilir. Dr. Dabiao Liu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırmanın sonuçları Science Advances’ta yayımlandı.

Northwestern Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı, kendini onaran metal kaplaması geliştirdi. Malzeme çizildikten, kazındıktan ya da çatladıktan sonra sadece saniyeler içinde kendini onarabiliyor.

Aralarında ODTÜ öğretim üyesi Dr. Sezer Özerinç'in de yer aldığı uluslararası bir araştırma grubu, kendi geliştirdikleri bir yöntemi kullanarak özel bir nikel folyo üretti. Yapısı ve yoğunluğu ahşaba benzediği için metal ahşap olarak adlandırılan malzeme çelik kadar güçlü.

ABD’deki Sandia Ulusal Laboratuvarı’nda çalışan bir grup araştırmacı tarafından üretilen platin (Pt) - altın (Au) alaşımının dünyanın aşınmaya karşı en dayanıklı malzemesi olduğu düşünülüyor.

Çoğunluğu Türk bilim insanlarından oluşan bir grup araştırmacı ısıya duyarlı görüntüleme sistemlerinden gizlenmeyi sağlayan bir çeşit yüzey malzemesi tasarlayıp üretti.

Kaliforniya Üniversitesi San Diego’da çalışan bir grup bilim insanı, üç boyutlu esnek elektronik cihazlar üretmek için yeni bir yöntem geliştirdi.

Günümüzde kullanılan su geçirmez kumaşların hem çevreye hem de sağlığa zararlı olmaları önemli bir sorun. Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden araştırmacılar bu soruna çözüm olabilecek yeni bir kaplama malzemesi geliştirdi.