Atletlerin Performansını Artıran Bakteri

Dr. Mahir E. Ocak
20/09/2017 - 15:16

Bir grup bilim insanının yakın zamanlarda Amerikan Kimya Derneği’nin 254. toplantısında sunduğu araştırma sonuçlarına göre, insanların bağırsak florasındaki bir bakteri türü atletlerin performansını önemli ölçüde artırıyor.

Bağırsak florasındaki bakteriler, sağlık için çok önemlidir. Hem sindirime yardımcı olurlar hem de nörolojik işlevleri vardır. Dolayısıyla bazı bakteri türleri dayanıklılıkla da ilişkili olabilir.

Araştırmacılar atletlerin performansıyla ilişkili olabilecek bakteri türlerini belirlemek için 2015 yılındaki Boston maratonunun bir hafta öncesinden başlayarak iki hafta boyunca her gün 20 atletten dışkı örnekleri almış. Yarış öncesi ve sonrasında alınan örneklerin analiz sonuçları karşılaştırıldığında önemli bir fark dikkat çekiyor: Bir bakteri türünün sayısı yarışlardan hemen sonra aşırı miktarda artıyor. Araştırmacılar, bu bakteri türünün doğal işlevinin laktik asidi parçalamak olduğunu söylüyor. Laktik asit yoğun egzersiz yaptıktan sonra kaslarda ortaya çıkan ağrının ve bitkinliğin nedenidir. Dolayısıyla belirlenen bakteri türü, atletlerin yarışlardan sonraki yorgunluğu daha kısa süre içinde atlatmalarına yardım ediyor olabilir.

Araştırmacılar, bakteri türünü dışkı örneklerinden ayrıştırarak özelliklerini incelemeye başlamış. İlk çalışmalar bakterilerin test tüplerindeki laktik asidi parçalayabildiğini ve farelerin sindirim sistemlerinden geçtikten sonra da canlı kalabildiğini gösteriyor. Şu an fareler bakterilerle beslenerek organizmanın laktik asit seviyeleri ve bitkinlik üzerindeki etkileriyle ilgili ölçümler yapılıyor.

Araştırma ekibinin üyelerinden Prof. Dr. Jonathan Scheiman, yeryüzündeki en sağlıklı ve zinde insanların biyolojik yapısını inceleyerek diğer insanlara yardımcı olmayı amaçladıklarını söylüyor.

Spor

Kalıtımın insanların fiziksel performansı üzerinde önemli etkileri olduğu biliniyor. Bugüne kadar yapılan araştırmalar 200’den fazla genin fiziksel performansla ilişkili olduğunu gösteriyor.

Spor

Olimpiyatlardaki rekorları ve madalyaları ile yakından tanıdığımız Michael Phelps’in onu diğer yüzücülerden ayıran bir özelliği var.

Spor

Isınma hareketleri kalbi ve dolaşım sistemini aşama aşama hızlandırarak vücudu fiziksel egzersize hazırlar. Isınma hareketleri sırasında...

Spor

İlk Olimpik Türk Pentatlet İlke Özyüksel ile sizler için keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik.

Spor

İnsanlar “rahatsız, bunaltıcı, güzel görünmüyor, saçlarım dağılıyor” gibi nedenlerle kask takma konusunda isteksiz davranabiliyor.

Spor

Milli güreşçimiz, olimpiyat şampiyonu Taha Akgül ile Bilim Genç okurları için kısa bir söyleşi gerçekleştirdik.

Spor

Milli güreşçimiz Rıza Kayaalp ile Bilim Genç okurları için kısa bir söyleşi gerçekleştirdik.

Spor

Bilim Genç Kafe’nin yeni konuğu yayın kurulu üyemiz “Doğadaki İnsan” Serdar Kılıç.

Spor

İnsanoğlunun nefesini tutarak suyun altına ilk ne zaman girdiği bilinmemekle birlikte, bunun yaklaşık 5000 yıl önce olduğu tahmin ediliyor.

Spor