Ay’ın Dünya’dan Görülemeyen Yüzünün Fotoğrafı Nasıl Çekilir?

Dr. Tuba Sarıgül
27/08/2015 - 18:15

Çizim: Rabia Alabay

NASA’nın Deep Space Climate Observatory (DSCOVR) uzay aracı 16 Temmuz’da Ay’ın eşsiz bir görüntüsünü yakaladı. Yaklaşık 1,5 milyon kilometre uzaktan çekilen fotoğrafta Ay’ın Dünya’dan görülemeyen yüzünü net bir şekilde görmek mümkün.

NASA/NOAA

Ay’ın kendi etrafındaki dönüş süresi, Dünya etrafındaki dönüş süresine yaklaşık olarak eşit olduğundan Dünya’dan bakıldığında Ay’ın hep aynı yüzü görülür. Bu durumun daha ayrıntılı bir açıklamasına “Neden Ay’ın Hep Aynı Yüzünü Görürüz?” yazısından ulaşabilirsiniz. Ay’ın diğer yüzü 1959 yılında Rusya’ya ait Luna 3 uzay aracı tarafından çekilen fotoğraflar Dünya’ya ulaşıncaya kadar görüntülenememişti. Deep Space Climate Observatory uzay aracı tarafından çekilen fotoğrafta ise Ay, Dünya’nın Güneş tarafından aydınlatılan bölümünün önünden geçerken görülüyor.

Ay’ın diğer yüzü Dünya’ya bakan yüzüyle kıyaslandığında hayli engebeli. Örneğin Güneş Sistemi’nin en büyük krateri bu bölgede bulunuyor.

Model uydu yarışması CanSat Competition 2018’de Bülent Ecevit Üniversitesi grizu-263 takımı ikinci oldu.

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) tarafından düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül 2018 tarihlerinde, İstanbul Yeni Havalimanı Yerleşkesi'nde gerçekleştiriliyor.

TÜBİTAK 20-23 Eylül’de İstanbul Yeni Havaalanı’nda düzenlenen TEKNOFEST’te bilim ve teknoloji severler ile buluşuyor.

2009 yılında Beta Pictoris adlı yıldızın etrafında Jüpiter’den yedi kat daha büyük kütleli bir gezegen keşfedilmişti. 2018 yılının başında uzaya amacı bu sistemi gözlemek olan bir uydu fırlatıldı.

Astronomy & Astrophysics dergisinde yayımlanan araştırmaya göre  TRAPPIST-1 yıldızının yaşanabilir bölgesinin içinde yer alan üç gezegende suyun bulunması mümkün.

Ay ve Boğa Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Aldebaran 2 Eylül’ü 3 Eylül’e bağlayan gece birbirine çok yakın görünecek.

TÜBİTAK tarafından bu yıl üçüncüsü düzenlenen Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması 20-23 Eylül’de İstanbul 3. Havalimanı’nda gerçekleştirilecek. Yarışmaya yurt içinden 294, yurt dışından 18 takım başvurdu.

TÜBİTAK Uzay Teknolojileri Araştırma Enstitüsü’nde (TÜBİTAK UZAY) üretim ve test süreçleri devam eden Hall Etkili İtki Motoru Geliştirme Altyapı Projesi (HALE) projesi ürünü olan itki motorunun işlevsel ve performans testleri geçen ay gerçekleştirildi.

Avrupa Uzay Ajansı’na (ESA) ait Mars Express uzay aracı tarafından elde edilen veriler Mars’ın güney kutbunun derinlerinde sıvı halde su bulunduğuna işaret ediyor.

NASA, Güneş’i incelemek amacıyla yeni bir sondayı 12 Ağustos'ta uzaya gönderdi. Sondanın görevini başarıyla yerine getirebilmesi için aşırı yüksek sıcaklıklarla baş etmesi gerekecek.