Az Uyku ile Yetinmeyi Sağlayan Gen Mutasyonu

Dr. Mahir E. Ocak
12/11/2019 - 11:56

San Francisco’daki Kaliforniya Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacı, insanların hiçbir sağlık sorunu yaşamadan az uykuyla yetinebilmesini sağlayan bir genetik mutasyon keşfetti. Dr. Lijuan Xing ve arkadaşları tarafından yapılan araştırmanın sonuçları Science Translational Medicine’da yayımlandı.

“İnsanlar neden uyuyor?” sorusu hâlâ cevaplanmayı bekliyor. Ancak yetersiz uykunun çeşitli sağlık sorunlarına sebep olduğu biliniyor. Yetişkin insanların büyük çoğunluğu günde 7-9 saat uyur. Ancak bir baba ve oğlu var ki günde sadece 4,5-5,5 saat uyuyorlar. Üstelik hiçbir sağlık sorunu yaşamıyor ve hafıza testlerinde pek çok insandan daha başarılılar.

Baba ve oğulun çok az uykuyla yetinmeyi nasıl başardığını merak eden araştırmacılar, yaptıkları çalışmalar sonucunda her iki bireyde de var olan bir genetik mutasyon tespit etmişler. Daha sonra bir grup farenin genleriyle oynayarak az uyku ile yetinmenin gerçekten de bu mutasyonla ilişkili olup olmadığını belirlemek için deneyler yapmışlar. Sonuçta, farelerin de tıpkı baba ve oğul gibi az uyumaya başladıkları ve buna rağmen sağlıklarında hiçbir bozulma olmadığı görülmüş.

Araştırma ekibinin lideri Ying-Hui Fu, asıl amaçlarının sağlıklı uykuyla ilgili mekanizmaları anlamak ve böylece yetersiz uykunun sebep olduğu sağlık sorunlarını önlemek olduğunu söylüyor.

Satranç köşesinde bu ay Kasım 2019 probleminin çözümüne ve Aralık 2019 problemine yer veriyoruz.

Bazı resim ya da fotoğraflara baktığımızda onları aslında olduklarından farklı şekilde algılarız. Görsel yanılsama ya da optik illüzyon adı verilen bu olay ışık, objenin rengi ve deseni gibi faktörlerin etkisiyle ortaya çıkar. Yani bir anlamda beynimiz kandırılır.

Satranç köşesinde bu ay Eylül 2019 probleminin çözümüne ve Ekim 2019 problemine yer veriyoruz.