Bakterilerle Farklı Bir Biçimde Mücadele Eden Antibiyotikler

Dr. Mahir E. Ocak
28/02/2020 - 15:54

McMaster Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacının complestatin ve yeni keşfedilmiş corbomycin adlı antibiyotiklerle yaptıkları deneyler, bu antibiyotiklerin bakterilerle daha önceleri bilinenlerden farklı bir biçimde savaştıklarını gösterdi.

Bakterilerin sebep olduğu enfeksiyonlarla mücadele etmek için yaygın olarak antibiyotikler kullanılır. Ancak bakteriler zamanla maruz kaldıkları antibiyotiklere karşı direnç geliştirmeye başlar ve bu durum antibiyotiklerin etkisinin azalmasına yol açar.

Antibiyotiklere karşı direnç geliştirmiş bakterilerin sebep olduğu enfeksiyonları tedavi etmenin bir yolu, bakterilerle farklı biçimlerde savaşan yeni antibiyotikler geliştirmek. Bugün bilinen antibiyotiklerin bazıları bakterilerin hücre duvarına bazıları hücre zarına etki eder. Bazı antibiyotiklerse bakteriyel enzimlerin çalışmasını engeller.

Araştırmacılar, bakteriler tarafından henüz direnç geliştirilmediği bilinen, glikopeptit olarak adlandırılan türdeki görece yeni geliştirilmiş çeşitli antibiyotiklere odaklanmış ve hücre görüntüleme yöntemleriyle bu antibiyotiklerin bakterilere nasıl etki ettiğini incelemişler.

Bakteri hücrelerinin etrafında hücre duvarı bulunur. Bakteri bölünerek çoğalırken hücre duvarının da bölünmesi gerekir. Araştırmacıların elde ettiği sonuçlara göre complesatin ve corbomycin, hücre duvarının bölünmesini ve böylece bakterilerin çoğalmasını engelliyor.

Araştırmacılar, kullandıkları hücre görüntüleme yöntemleriyle gelecekte başka antibiyotiklerin de incelenebileceğini ve belki bugün bilinmeyen başka etki mekanizmalarının da keşfedilebileceğini söylüyor.

Araştırma ile ilgili detaylı bilgiye Dr. Elizabeth J. Culp ve arkadaşlarının Nature’da yayımladıkları makaleden ulaşabilirsiniz.

Sayısız bitki ve canlı çeşitliliğiyle su altı keşfedilmeyi bekleyen bir ortam. Su altına olan ilginizin daha önce çekilmiş fotoğrafları incelemekle sınırlı kalmasını istemiyor ve bu keşfedilmemiş dünyayı kendiniz deneyimlemek istiyorsanız, bunun en iyi yollarından biri dalış sporu ile ilgilenmek.

Aşırı şeker tüketilmesinin hiperaktiviteye neden olduğu konusunda bilim insanları arasında görüş birliği bulunmasa da obezite, diyabet yani şeker hastalığı, karaciğerde yağlanma, diş problemleri gibi sorunlara neden olduğu biliniyor.

İletişim ve bilgi teknolojilerinin hızla yaygınlaşmasıyla sosyal medya yaşamımızın ayrılmaz bir parçası  hâline geldi.

Milyonlarca insanı etkileyen yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığının henüz etkisi kanıtlanmış bir tedavisi veya aşısı yok. İlaç ve aşı geliştirme çalışmaları ise sürüyor.

N95-N99/FFP2-FFP3 maskelerin, parçacıkların geçirgenliğini engelleyen nanofiber filtreleri TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi Malzeme Enstitüsü tarafından üretildi.

Kimi zaman bazı yiyecekleri canımız diğerlerine göre daha çok çeker. Bunun sebebiyse vücudumuz için gerekli besin maddelerini günlük olarak belirli oranlarda almak zorunda olmamız.

Yeni tip koronavirüsün ağız, burun, boğaz gibi solunum yollarından geçip akciğerlere ve havayı soluk borusundan akciğerlere taşıyan hava yolları olan bronşlara yerleştiği ve bunun sonucunda virüsün bulaştığı kişide solunum yetmezliğinin ortaya çıktığı artık biliniyor.

Yeni tip koronavirüs, solunum yolu enfeksiyonuna neden oluyor. Bu nedenle COVID-19’a yakalanan hastalardan ciddi solunum yetmezliği yaşayanların tedavisinde mekanik ventilatörlere yani solunum cihazlarına ihtiyaç duyuluyor.

Kısa bir sürede tüm dünyayı etkisi altına alan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığının henüz bir tedavisi ya da aşısı bulunmuyor.

Bir grup araştırmacı, fareler üzerinde yaptıkları deneylerde hayvanların beyninde ağrı algısını kontrol eden bir bölge keşfetti.