Bakterilerle Farklı Bir Biçimde Mücadele Eden Antibiyotikler

Dr. Mahir E. Ocak
28/02/2020 - 15:54

McMaster Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacının complestatin ve yeni keşfedilmiş corbomycin adlı antibiyotiklerle yaptıkları deneyler, bu antibiyotiklerin bakterilerle daha önceleri bilinenlerden farklı bir biçimde savaştıklarını gösterdi.

Bakterilerin sebep olduğu enfeksiyonlarla mücadele etmek için yaygın olarak antibiyotikler kullanılır. Ancak bakteriler zamanla maruz kaldıkları antibiyotiklere karşı direnç geliştirmeye başlar ve bu durum antibiyotiklerin etkisinin azalmasına yol açar.

Antibiyotiklere karşı direnç geliştirmiş bakterilerin sebep olduğu enfeksiyonları tedavi etmenin bir yolu, bakterilerle farklı biçimlerde savaşan yeni antibiyotikler geliştirmek. Bugün bilinen antibiyotiklerin bazıları bakterilerin hücre duvarına bazıları hücre zarına etki eder. Bazı antibiyotiklerse bakteriyel enzimlerin çalışmasını engeller.

Araştırmacılar, bakteriler tarafından henüz direnç geliştirilmediği bilinen, glikopeptit olarak adlandırılan türdeki görece yeni geliştirilmiş çeşitli antibiyotiklere odaklanmış ve hücre görüntüleme yöntemleriyle bu antibiyotiklerin bakterilere nasıl etki ettiğini incelemişler.

Bakteri hücrelerinin etrafında hücre duvarı bulunur. Bakteri bölünerek çoğalırken hücre duvarının da bölünmesi gerekir. Araştırmacıların elde ettiği sonuçlara göre complesatin ve corbomycin, hücre duvarının bölünmesini ve böylece bakterilerin çoğalmasını engelliyor.

Araştırmacılar, kullandıkları hücre görüntüleme yöntemleriyle gelecekte başka antibiyotiklerin de incelenebileceğini ve belki bugün bilinmeyen başka etki mekanizmalarının da keşfedilebileceğini söylüyor.

Araştırma ile ilgili detaylı bilgiye Dr. Elizabeth J. Culp ve arkadaşlarının Nature’da yayımladıkları makaleden ulaşabilirsiniz.

Michigan Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacı uzuvlarını kaybeden insanların (amputelerin) yapmak istedikleri hareketleri düşünerek kontrol edebildiği bir robot el geliştirdi. Dr. Philip P. Vu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırma ile ilgili makale Science Translational Medicine’da yayımlandı.

Çin’de ortaya çıktıktan sonra hızla yayılan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığı, dünya genelinde yaklaşık 210.000 insanı etkiledi. SARS-CoV-2 diğer koronavirüs türlerine göre neden hızla yayılıyor ve çok sayıda insanı etkiliyor?

Ellerimizi temiz tutmak, koronavirüs gibi patojenler (hastalık yapıcı mikroorganizmalar ve virüsler) yoluyla yayılan hastalıklardan korunmak için alabileceğimiz önlemlerin başında geliyor. Hatta bazı bilim insanları el hijyenini “kendi kendinize yapabileceğiniz aşı” olarak tanımlıyor. Ancak araştırmalar ellerimizi gerektiği gibi yıkamadığımızda patojenlerin ellerimizde kaldığını gösteriyor.

Kanser, Down sendromu, renk körlüğü gibi pek çok hastalığın kökeninde genler vardır. Ancak bu hastalıkları tedavi etmek için kullanılan geleneksel yöntemlerde sadece belirtiler ortadan kaldırılmaya çalışılıyor, hastalığın kökeninde yer alan genlere bir müdahalede bulunulmuyor.

Kıyafetlerimizin üretiminde kullanılan iplikçikler çoğu zaman polyester, naylon ve akrilik gibi plastiklerden elde edilir. Yapılan son bilimsel çalışmalar, bu mikroiplikçiklerin denizlerdeki plastik kirliliğinin ana kaynaklarından biri olduğunu gösteriyor.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni tip koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar 30.000'den fazla kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.

Sağlıklı gelişebilmeleri için çocukların düzenli bir biçimde aşılanması çok önemli. Ancak bazen aşı kayıtlarında sıkıntılar yaşanabiliyor. Bazen de ebeveynler çocuklarının hangi aşıları olduğunu ya da hangi aşının zamanının geldiğini unutabiliyor.