Skip to content Skip to navigation

Ben Ergenim, Peki Neyi Ne Kadar Yemeliyim?

Dr. Zahide Yalaki - Dr. Rukiye Çolak Sivri
05/06/2019 - 10:00

Ergenlik dönemi bilişsel, fiziksel ve duygusal olarak çok hızlı değişimler geçirdiğimiz, kendine has özellikleri olan bir dönemdir. Peki, bu dönemde beslenme konusunda nelere dikkat etmek gerekiyor?

Ergenlik döneminde büyümedeki hızlanma ve ciddi hormonal değişiklikler nedeniyle protein ihtiyacı belirgin şekilde artıyor. Çeşitli vitamin ve minerallere duyulan ihtiyaç da bu dönemde artış gösteriyor. Hızlı büyüme sırasında artan iskelet kütlesi için kalsiyum, kan hacmini koruyabilmek için demir, iskelet ve kas dokusu için çinko alımının artırılması gerekiyor. Bu nedenlerle ergenlik döneminde yeşil sebze, et ve baklagiller açısından zengin gıdalarla beslenilmeli.

Peki zamanlarının çoğunu ev, okul, etüt merkezi üçgeninde geçiren bir gençseniz böyle bir beslenme düzenine sahip olmanız ne kadar mümkün? Çünkü bu dönemde sıkça dışarıda yemek yenir, öğün atlanır ve atıştırılır. Bu tür düzensiz beslenme alışkanlıkları sağlık sorunlarına yol açabiliyor.

Dışarıda ayaküstü yenilen yemekler, atıştırmalıklar, fast food gibi hazır gıdalar çoğunlukla yağ (özelliklede doymuş yağlar) ve sodyum açısından zengindir. Bu besinler, yağda kızartma yerine başka pişirme yöntemlerinin kullanılması ve öğünde daha fazla taze meyve ve sebze tüketilmesi ile daha sağlıklı hale getirilebilirler. Çünkü ergenlerin tükettikleri besinlerden aldıkları toplam enerjinin %30’undan azını yağların, %10’dan azını doymuş yağların oluşturması ve günlük kolesterolün tüketiminin 300 mg’dan daha az olması öneriliyor.

Sağlık bir beslenme düzeninde enerji ihtiyacının büyük bir kısmı karbonhidratlardan karşılanır. Ergenler ise karbonhidrat ihtiyaçlarını çoğunlukla basit şekerlerle karşılıyor. Ancak basit şekerler kandaki şeker düzeyinin hızla yükselmesine yol açıyor ve obeziteye neden olabiliyor. Beslenme uzmanlarıysa karbonhidrat ihtiyacını karşılamak için -karmaşık yapıda karbonhidratlar açısından zengin olan- yulaf, nohut, mercimek, tam buğday gibi posalı gıdaların tüketilmesini öneriyor.

Çoğu zaman bir yerlere yetişme telaşı içinde olan ergenlerin en sık atladığı öğün ise kahvaltı. Yakın zamanda gerçekleştirilen bilimsel araştırmalar ergenlik döneminde kahvaltı öğününün atlanmasının obezite riskini artırdığını gösteriyor. Araştırmalara göre kahvaltı etmek gençleri metabolizmayla ilgili sorunlardan korumanın yanı sıra dikkat, odaklanma gibi bilişsel becerilerini de artırıyor.

Kaynaklar:
Yazarlar Hakkında:
Dr. Zahide Yalaki
SBÜ Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Bölümü
 
Dr. Rukiye Çolak Sivri
SBÜ Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Bölümü

İlgili İçerikler

Tıp ve Sağlık

Göz hastalıklarının teşhisinde çok sık kullanılan göz tomografisi yöntemi beyin hastalıklarının tespitinde de kullanılabilir.

Tıp ve Sağlık

Güneş ışığının insanlar üzerinde doğrudan katkıları da vardır. Örneğin güneş ışığı vücudumuzda D vitamini üretimini artırır, uykumuzu düzenler ve ruh hâlimizi iyileştirir. Gelin, bu faydaları daha yakından inceleyelim.

Tıp ve Sağlık

Harvard Üniversitesinden David Mooney önderliğinde çalışmalar yapan bir grup araştırmacı, embriyolardan esinlenerek yetişkinlerdeki cilt yaralarını iyileştirmek için bir malzeme geliştirdi. 

Tıp ve Sağlık

Bağışıklık sistemi henüz olgunlaşmamış bebekleri ve çocukları ciddi hastalıklardan korumak için yapılan aşılar ile erken yaşlarda tanışırız.

Tıp ve Sağlık

Hücrelerde meydana gelen doğal süreçlerden biri aşırı yaşlanma sebebiyle çoğalmanın durmasıdır. İnsanlarda ileri yaşlarda ortaya çıkan eklem romatizması, kemik erimesi ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarının nedenlerinden biri de hücrelerin aşırı yaşlanmasıdır.

Tıp ve Sağlık

Gözlerin de tıpkı mide gibi sindirim yaptığını biliyor muydunuz? Evet, yanlış okumadınız. Gözler de mide gibi sindirim yapabiliyor. Ancak tek farkla... Midemiz tükettiğimiz gıdaları sindirirken gözümüz çevreden gelen bakterileri sindiriyor.

Tıp ve Sağlık

Bilimsel çalışmalar gözlerimizde yaşayan, göz sağlığına yararlı bakteriler olduğunu gösteriyor. Göz mikrobiyomu olarak adlandırılan bu bakterilerin davranışlarının tam olarak anlaşılması, çeşitli göz hastalıklarının tedavisinde yararlı olabilir.

Tıp ve Sağlık

“Seyahat” denildiğinde aklımıza ilk olarak yeni yerler görme, yeni insanlar tanıma fırsatı gelir. Peki, seyahat etmenin kimi zaman sağlığımız için tehdit oluşturabileceğini biliyor muydunuz?

Tıp ve Sağlık

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.

Tıp ve Sağlık

Uçmak insanların çoğuna büyük keyif verir. Ancak yerden yükselmek insan fizyolojisi üzerinde çeşitli etkilere yol açar. Dış kulak ile orta kulak arasında yer alan kulak zarı, uçuş sırasındaki  basınç değişikliklerinden etkilenen en önemli yapıdır.