Skip to content Skip to navigation

Ben Ergenim, Peki Neyi Ne Kadar Yemeliyim?

Dr. Zahide Yalaki - Dr. Rukiye Çolak Sivri
05/06/2019 - 10:00

Ergenlik dönemi bilişsel, fiziksel ve duygusal olarak çok hızlı değişimler geçirdiğimiz, kendine has özellikleri olan bir dönemdir. Peki, bu dönemde beslenme konusunda nelere dikkat etmek gerekiyor?

Ergenlik döneminde büyümedeki hızlanma ve ciddi hormonal değişiklikler nedeniyle protein ihtiyacı belirgin şekilde artıyor. Çeşitli vitamin ve minerallere duyulan ihtiyaç da bu dönemde artış gösteriyor. Hızlı büyüme sırasında artan iskelet kütlesi için kalsiyum, kan hacmini koruyabilmek için demir, iskelet ve kas dokusu için çinko alımının artırılması gerekiyor. Bu nedenlerle ergenlik döneminde yeşil sebze, et ve baklagiller açısından zengin gıdalarla beslenilmeli.

Peki zamanlarının çoğunu ev, okul, etüt merkezi üçgeninde geçiren bir gençseniz böyle bir beslenme düzenine sahip olmanız ne kadar mümkün? Çünkü bu dönemde sıkça dışarıda yemek yenir, öğün atlanır ve atıştırılır. Bu tür düzensiz beslenme alışkanlıkları sağlık sorunlarına yol açabiliyor.

Dışarıda ayaküstü yenilen yemekler, atıştırmalıklar, fast food gibi hazır gıdalar çoğunlukla yağ (özelliklede doymuş yağlar) ve sodyum açısından zengindir. Bu besinler, yağda kızartma yerine başka pişirme yöntemlerinin kullanılması ve öğünde daha fazla taze meyve ve sebze tüketilmesi ile daha sağlıklı hale getirilebilirler. Çünkü ergenlerin tükettikleri besinlerden aldıkları toplam enerjinin %30’undan azını yağların, %10’dan azını doymuş yağların oluşturması ve günlük kolesterolün tüketiminin 300 mg’dan daha az olması öneriliyor.

Sağlık bir beslenme düzeninde enerji ihtiyacının büyük bir kısmı karbonhidratlardan karşılanır. Ergenler ise karbonhidrat ihtiyaçlarını çoğunlukla basit şekerlerle karşılıyor. Ancak basit şekerler kandaki şeker düzeyinin hızla yükselmesine yol açıyor ve obeziteye neden olabiliyor. Beslenme uzmanlarıysa karbonhidrat ihtiyacını karşılamak için -karmaşık yapıda karbonhidratlar açısından zengin olan- yulaf, nohut, mercimek, tam buğday gibi posalı gıdaların tüketilmesini öneriyor.

Çoğu zaman bir yerlere yetişme telaşı içinde olan ergenlerin en sık atladığı öğün ise kahvaltı. Yakın zamanda gerçekleştirilen bilimsel araştırmalar ergenlik döneminde kahvaltı öğününün atlanmasının obezite riskini artırdığını gösteriyor. Araştırmalara göre kahvaltı etmek gençleri metabolizmayla ilgili sorunlardan korumanın yanı sıra dikkat, odaklanma gibi bilişsel becerilerini de artırıyor.

Kaynaklar:
Yazarlar Hakkında:
Dr. Zahide Yalaki
SBÜ Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Bölümü
 
Dr. Rukiye Çolak Sivri
SBÜ Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Bölümü

İlgili İçerikler

Tıp ve Sağlık

Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün her yaştaki insana ve özellikle gençlere tavsiye olarak verdiği bu sözü, spor yapan kişinin zihinsel olarak da sağlıklı olacağını anlatıyor. Peki, spor yapmak beynimizi nasıl etkiler?

Tıp ve Sağlık

Çin’de ortaya çıktıktan sonra dünya genelinde bir salgına dönüşen yeni tip koronavirüs milyonlarca insanı etkiledi.

Tıp ve Sağlık

Bütün hastalıkların bir aşısı olmasa da bugüne kadar pek çok hastalığa karşı aşı geliştirilmiştir. Peki aşı vücudumuzu hastalıklardan nasıl korur?

Tıp ve Sağlık

Stanford Tıp Fakültesinde çalışan bir grup araştırmacı kök hücre üretmek için kullanılan bir yöntemle insan hücrelerini gençleştirmeyi başardı.

Tıp ve Sağlık

Hem bakteriyel hastalıkların hem de kanserin tedavisinde kullanılan ilaçların zamanla etkisizleşmesine karşı bir çözüm bulmaya çalışan bir grup araştırmacı, hücrelerin ne şekilde mutasyona uğrayacağı hakkında tahminler yapılmasına imkân veren bir model geliştirmişler.

Tıp ve Sağlık

Suya ve sabuna ulaşma imkânımızın olmadığı durumlarda ellerimizi nasıl dejenfekte edebiliriz? Deneyler köşesinin bu etkinliğinde kolay temin edebileceğimiz malzemelerle el dezenfektanı yapıyoruz.

Tıp ve Sağlık

Bir grup araştırmacı, henüz aşısı veya tedavisi bulunmayan yeni tip koronavirüse karşı alınan önlem yöntemleri üzerine bir çalışma gerçekleştirdi.

Tıp ve Sağlık

Harvard Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacı, stresin saçları beyazlatma sürecinin nasıl gerçekleştiğiyle ilgili ilk bulgulara ulaştı.

Tıp ve Sağlık

Yeni tip koronavirüsün sebep olduğu salgın ortaya çıktığından beri etkilerini daha iyi anlamak, karşılaştırma yapmak ve neler olabileceğini öngörmek adına dünya üzerinde bugüne kadar yaşanan büyük salgınlara odaklanıldı. Biz de tarihteki önemli salgınları sizin için özetledik.

Tıp ve Sağlık

El hijyeni, yeni tip koronavirüs gibi solunum yolu enfeksiyonuna neden olan virüslerden korunmak için alınabilecek en etkili önlemlerden biri. Peki sabun virüsleri nasıl yok ediyor?