Skip to content Skip to navigation

Beyin Dopingi Mümkün mü?

Dr. Tuba Sarıgül
31/08/2016 - 13:50

Beyni elektrik sinyalleri kullanarak uyaran cihaz, sporcuların performansının artırılmasına yardımcı olabilir.

Bir sporcunun başarılı olmasını sağlayan en önemli etkenler yetenek yani genetik altyapının uygun olması, düzenli ve yeterli düzeyde antrenman ve sağlıklı bir ruhsal durum. Ancak olimpiyatlar gibi prestijli spor organizasyonlarında fark yaratmak için bazı sporcular başka yöntemlere başvuruyor. Bunlar arasında en bilineni ise hem sporun ruhuyla hem de etik değerlerle uyuşmayan bir yöntem olan doping. Son yıllarda ise üzerinde araştırmalar yapılan farklı bir yöntem var: beynin elektrik sinyalleriyle uyarılarak fiziksel performansın artırılması. Bu amaçla geliştirilen ve Halo Sport olarak isimlendirilen cihaz bir kulaklık gibi başa takılarak kullanılıyor.

Halo Sport, elektrik sinyalleri kullanarak beynin motor korteks bölümündeki sinir hücrelerini uyarıyor. Motor korteks, beynin vücutta hareketle ilgili sistemleri kontrol eden bölgesi.

Halo Neurosciences

ABD Kayak ve Snowboard Birliği (USSA) bu cihazın etkilerini belirleyebilmek için bir araştırma yaptı. Araştırma aralarında olimpiyatlarda da yarışan yedi kayakla atlama sporcusunun bulunduğu sporcular ile gerçekleştirildi. Sonuçta bu yöntemin sporcuların atlama sırasında ürettikleri itme gücünü ve yere inişteki kontrol kabiliyetlerini artırdığı belirlendi. Ayrıca farklı bir araştırma bu yöntemin sporcuların yorgunluk algısını da azalttığını gösteriyor.

Hâlihazırda Dünya Anti-Doping Ajansı’nın (WADA) yasaklılar listesinde bulunmayan bu yöntem 2016 Rio Olimpiyat Oyunları’nda yarışan farklı sporcular tarafından kullanıldı.

Fiziksel performans üzerine yapılan araştırmalarda genellikle iskelet kas, solunum ve dolaşım sistemlerinin etkisi incelenir. Ancak son yıllarda yapılan araştırmalar bu süreçte beynin işlevini yadsımamak gerektiğini gösteriyor.

İlgili İçerikler

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler, önce geçen ay sorduğumuz problemin çözümünü sizlerle paylaşıyoruz: Klavdiya Tuşavina, Smena, 1938.

Beyin ve Sinir Bilim

1999’da vizyona giren Matrix filminde ana karakter Neo, Headjack olarak isimlendirilen bir beyin-bilgisayar arayüzü sayesinde Matrix dünyasına girebiliyordu. Neo’nun kafatasının arkasında yer alan bağlantı girişi sayesinde bu cihaz binlerce küçük bağlantı boyunca beynin derinliklerine ulaşabiliyordu. Headjack bilgisayarlara bağlanıyor ve bu şekilde insanlar bir sanal gerçeklik dünyası olan Matrix'e giriş yapabiliyordu.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Temmuz 2019 probleminin çözümüne ve Ağustos 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Çok acıktığınızı ve arkadaşlarınızla beraber en sevdiğiniz ev yapımı hamburgerciye gittiğinizi hayal edin. Büyük bir iştahla siparişinizi verdiniz. Ancak yan masada oturan kişi meyve suyunu höpürdeterek içiyor. Çok rahatsız oluyor ve hemen orayı terk ediyorsunuz.

Beyin ve Sinir Bilim

Bazen zamanın nasıl geçtiğini anlayamayız. Akşam olmak üzeredir ancak biz hâlâ gün ortasındaymışız gibi hissederiz. Bunun tam tersine trafiğin çok yoğun olduğu bir yerde zaman bir türlü geçmek bilmez. Peki nasıl oluyor da beynimiz zamanı farklı biçimlerde algılayabiliyor?

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Haziran 2019 probleminin çözümüne ve Temmuz 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Hiç elinizin ya da ayağınızın uyuşması nedeniyle art arda iğneler batıyormuş gibi hissettiğiniz oldu mu? Karıncalanma dediğimiz bu olay uzun süre alışılmadık pozisyonda durduğumuzda ortaya çıkar.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Mayıs 2019 probleminin çözümüne ve Haziran 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Uluslararası bir araştırma grubu, farelerin gözlerine nanoparçacıklar (boyutları metrenin milyarda biri ölçeğinde olan parçacıklar) enjekte ederek kızılötesi ışığı algılamalarını sağladı. Çalışma ile ilgili makale Dr. Yuqian Ma ve arkadaşları tarafından Cell’de yayımlandı.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Nisan 2019 probleminin çözümüne ve Mayıs 2019 problemine yer veriyoruz.