Beynin Kapasitesi Zannedilenden Çok Daha Fazlaymış

Dr. Mahir E. Ocak
29/03/2017 - 08:34

Los Angeles’taki Kaliforniya Üniversitesi’nde (UCLA) çalışan Dr. Jason J. Moore ve arkadaşları, Science’ta yayımladıkları makalede beynin kapasitesinin daha önce zannedilenden onlarca kat daha fazla olduğunu gösterdi.

Sinir sistemini oluşturan hücrelerin (nöronların) soma olarak adlandırılan bir gövdesi ve dentrit olarak adlandırılan, gövdeden dışarıya doğru uzanan çok sayıda kolu vardır. Geçmişte doğru olarak kabul edilen görüşe göre, nöronların birbirleriyle iletişim kurmasını sağlayan elektrik sinyalleri somalarda üretilir, dentritlerin işleviyse sadece pasif olarak bu elektrik sinyallerini iletmektir. Her ne kadar somaların elektrik sinyalleri ürettiği laboratuvar ortamında doğrulanmış olsa da dentritlerin işlevinin gerçekten de sadece pasif olarak sinyalleri iletmek olup olmadığı deneylerle test edilememişti. Doğal davranışlar sergileyen hayvanların dentritlerine yerleştirilen elektrotlar sinir hücrelerinin ölmesine neden oluyordu. UCLA’da çalışan araştırmacılar bu sorunun üstesinden gelebilmek için elektronların dentritlerin içine değil, yakınına yerleştirildiği yeni bir yöntem geliştirmiş. Deneyler, dentritlerin zannedilenin aksine sadece pasif bir biçimde elektrik sinyallerini iletmediğini, aynı zamanda somalar gibi elektrik sinyalleri ürettiğini de gösteriyor. Hatta dentritler bilişsel süreçlerde somalardan çok daha aktif bir rol oynuyor. Science’ta yayımlanan sonuçlara göre fareler uyurken beyinlerindeki dentritler somalardan beş kat daha aktif. Fareler hareket halindeyken bu oran ona çıkıyor. Ayrıca dentritler somaların aksine büyük potansiyel salınımları da üretebiliyor.

Araştırma ekibinin lideri Dr. Mayank Mehta, dentritlerin toplam hacmi somalarınkinin 100 katından fazla olduğu için, elde edilen sonuçların beynin kapasitesinin geçmişte zannedilenin yüz katından daha fazla olduğu anlamına geldiğini söylüyor.

Satranç köşesinde bu ay Kasım 2019 probleminin çözümüne ve Aralık 2019 problemine yer veriyoruz.