Skip to content Skip to navigation

Bilgisayarınız Vücut Dilinizi Okuyabilir

Dr. Tuba Sarıgül
08/03/2016 - 15:06

İngiltere’deki Sussex ve Staffordshire üniversitelerinden bilim insanlarının gerçekleştirdiği araştırmaya göre bilgisayarlar, insanların ekranda gördükleri şeyden sıkılıp sıkılmadıklarını “anlayabilir”.

Bir aleti ya da elektronik bir cihazı ustalıkla kullanabilmek için vücut, baş ve göz hareketleri ile bu hareketlerin birbiriyle uyumlu olması hayli önemlidir. Vücut hareketleri cihazı kontrol edebilmemizi sağlarken, baş ve göz hareketleri ilgilendiğimiz konuya odaklanmamıza yardımcı olur. Belirli bir amacı olmayan kıpırdanma ve gerinme gibi hareketler ise genellikle farkında olmadan yaptığımız ve bilişsel durumumuzu yansıtan eylemlerdir. Dolayısıyla bir konuyla ilgilenirken yaptığımız hareketler o konuya odaklandığımızın ya da dikkatimizin dağıldığının göstergesi olabilir.

Frontiers in Psychology dergisinde yayımlanan araştırmada bilim insanları, bu hareketlerin birbirlerinden ayrılıp ayrılamayacağını belirlemeye çalıştı. Bu amaçla katılımcıların bilgisayar kullanırken gerçekleştirdikleri hareketler incelendi. Sonuçlar ilgilerini çeken bir durum söz konusu olduğunda insanların farkında olmadan yaptıkları amaçsız hareketlerin önemli oranda -yaklaşık %42- azaldığını gösteriyor.

Araştırmanın özellikle yapay zekâ teknolojilerine katkı sağlayabileceği düşünülüyor. İnsanların ilgilerinin takip edilmesi gerektiği durumlarda, örneğin online eğitim programlarında kullanıcının sıkılıp sıkılmadığının belirlenmesi, dikkatin tekrar içeriğe yönlendirilmesine yönelik etkileşimli uygulamalar geliştirilmesine yardımcı olabilir.

İlgili İçerikler

Bilgisayar ve İnternet

Son zamanlarda özellikle robot teknolojileri alanında sıkça yararlanılan yapay zekâyla ilgili araştırmalar yapan Orta Doğu Teknik Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Şeyda Ertekin ile yapay zekâ üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

Bilgisayar ve İnternet

Günlük hayattan aşina olduğumuz bilgisayarlar bir insanın yıllarca uğraşsa bile bitiremeyeceği işleri saniyeler içerisinde gerçekleştirebiliyor. Ancak çalışma ilkeleri klasik fizikle açıklanan bu bilgisayarların kapasiteleri sınırlı. Gelecekte belirli işlemleri klasik bilgisayarlardan çok daha hızlı yapabilen kuantum bilgisayarların geliştirilebileceği düşünülüyor

Bilgisayar ve İnternet

4. CodeFest programlama yarışması 23-24 Şubat 2019 tarihlerinde Üsküdar Amerikan Lisesi’nde gerçekleştirilecek.

Bilgisayar ve İnternet

Sinemada görsel efekt tasarımının sınırları her gün genişliyor. Bizi şaşırtan görüntüleri teknolojik gelişmelerin yaratıcı beyinlere sunduğu olanaklar sayesinde izleyebiliyoruz.

Bilgisayar ve İnternet

TÜBİTAK BİLGEM Ulusal Elektronik ve Kriptoloji Araştırma Enstitüsü tarafından lise ve üniversite öğrencilerine yönelik düzenlenen kriptoloji yaz okulları başvuruları 6 Ağustos’a kadar devam ediyor.

Bilgisayar ve İnternet

Özellikle gençlerin yakından takip ettiği, çevrimiçi bir ortam olarak tanımlanan sosyal medya adeta dijital dünyamız haline geldi. Gençler gün boyu -hatta geceleri- sosyal medya aracılığı ile sosyal ilişkiler kuruyor, bilgi ediniyor ve çeşitli konularda paylaşımlarda bulunuyor. Peki, sosyal medyayı bu kadar yoğun kullanmanın, sağladığı çeşitli faydaların yanı sıra, olumsuz etkileri de olabilir mi?

Bilgisayar ve İnternet

Bir grup araştırmacı, yakın zamanlarda Science Advances’ta yayımladıkları bir makalede yapay zekâ yardımıyla çok hızlı bir biçimde yeni metalik camlar tasarlamayı ve üretmeyi başardıklarını açıkladı.

Bilgisayar ve İnternet

Çocuklar nesneleri evirip çevirerek, tutup bırakarak ya da itip çekerek oyunlar oynar. Bu, küçük yaşlardan itibaren fiziksel dünyayı keşfetmelerinin bir yoludur. İşte şimdi Google’a ait DeepMind’dan ve California Üniversitesi’nden araştırmacılar tarafından eğitilen bir yapay zekâ uygulaması bu tür bir oyun davranışının ilk aşamalarını sergiliyor.

Bilgisayar ve İnternet

Ankara Altındağ Cebeci Ortaokulu tarafından bu yıl 2.’si düzenlenen “Oyunumu Kodluyorum Yarışması”nın ödül töreni 12 Nisan 2018 tarihinde Ankara’da gerçekleştirildi. Geçtiğimiz yıl yalnızca Ankara’daki okulların katıldığı yarışmada bu yıl Türkiye genelinden birçok okul yer aldı.

Bilgisayar ve İnternet

2 Nisan’da başlayan 23. Ulusal Ortaokul Bilim Olimpiyatları ve 26. Ulusal Bilim Olimpiyatları birinci aşama sınavı başvuruları 24 Nisan’da sona eriyor.