Bilinen En Büyük Kozmik Patlama Gözlemlendi

Dr. Mahir E. Ocak
13/03/2020 - 17:07

Gökada kümeleri, birbirine kütleçekim etkisiyle bağlı çok sayıda gökadadan oluşan yapılardır.

Bir grup gökbilimci bilinen en büyük kozmik patlamayı gözlemledi. Dünya’ya 390 milyon ışık yılı mesafedeki Yılancı Gökada Kümesi’nde meydana gelen patlama sırasında yayılan enerjinin daha önceleri bilinen en büyük patlamadakinin beş katı kadar olduğu belirtiliyor.

Patlamanın bir gökadanın merkezindeki çok büyük kütleli bir karadelikten kaynaklandığı belirtiliyor ancak neden bu kadar şiddetli olduğu bilinmiyor. Patlama sırasında karadeliği çevreleyen sıcak gaz bulutunda bir “oyuk” açılmış. Araştırmacılar, gözlemlenen olayı 1980 yılında ABD’deki St. Helens Dağı’nda meydana gelen yanardağ patlamasına benzetiyor. Patlama o kadar şiddetliydi ki yanardağın tepesi parçalanmıştı. Yılancı Gökada Kümesi’ndeki patlamada oluşan “oyuğun” genişliği ise gökadamızınkinin 15 katı kadar.

Konu ile ilgili detaylı bilgiye Dr. S. Giacintucci ve arkadaşlarının The Astrophysical Journal’da yayımladıkları makaleden ulaşabilirsiniz.

Mayıs ayında Merkür ve Venüs’ü gün batımından sonra; Mars, Satürn ve Jüpiter’i ise gün doğumundan sonra gökyüzünde görebilirsiniz.

TÜBİTAK tarafından düzenlenen canlı bilim söyleşilerinin dördüncüsü, 7 Mayıs 2020 tarihinde saat 17.00’de TÜBİTAK Bilim Genç YouTube kanalında canlı olarak yayınlanacak.

Güneş panellerinden yansıyan ışıklar sayesinde uyduları geceleri gökyüzünde rahatça görmek mümkün. Uydulardan yansıyan bu ışık, ışığa duyarlı gözlem aletleri tarafından da algılanıyor ve bu durum bazen verilerde bozulmalara sebep olabiliyor.

Dünya’dan Mars’a gitmek için neden belirli zamanlar daha uygun diye merak etmiş miydiniz?

Bu soruyu cevaplayabilmek için ilk olarak ısının nasıl yayıldığını anlamamız gerekir. Isı ışıma, iletim ve konveksiyon olmak üzere üç yolla yayılır.