Skip to content Skip to navigation

Bir Kelebeğin Öyküsü

Turkuaz Kelebek Ekibi
14/10/2016 - 17:00

Havacılık; lojistik, askeri, sağlık, ulaşım vb. pek çok alanda işleri kolaylaştırıyor. Bu sektörün en önemli kısmını da uçaklar oluşturuyor. Eski tip hava araçlarına kıyasla işlevsellik, hız, manevra, maliyet gibi birçok yönden daha avantajlı olan insansız hava araçları (İHA) devletler için lüksten çok ihtiyaç haline geldi. Ülkeler İHA projelerini destekleyerek ya da proje yarışmaları organize ederek bu teknolojinin gerisinde kalmamayı amaçlıyorlar.

Tüm sektörlere uygun İHA üretmenin mümkün olduğu anlaşıldıktan sonra bu konudaki çalışmaların sayısı büyük bir artış gösterdi. TÜBİTAK Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması ile de Gebze Teknik Üniversitesi Havacılık ve Uzay Kulübü olarak bu alanda kendimizi göstermeyi amaçladık. Bu doğrultuda aerodinamik, SolidWorks gibi eğitimlerle oluşturduğumuz yetkin proje grubumuzla Turkuaz Kelebek projemizi şekillendirmeye başladık.

Çetrefilli bir beyin fırtınası döneminden sonra Turkuaz Kelebek’in iskelet türü, kanat tipi, kullanılacak malzemeler, üretilebilecek bölümler, yük bırakma mekanizması gibi önemli noktaları belirlendi. İlk önce aracın küçük bir prototipi yapıldı ve prototip kusursuza yakın bir performans gösterdi. Ardından gerçek tasarımın küçük bir modellemesi yapıldı ve ondan da yüksek bir performans alındı. Ancak gerçek tasarımı esas boyutlarında göklere salınca gerçeğin farkına vardık: aerodinamik. Hesaplamalarımızda ufak tefek olduğu için yok saydığımız küsuratlar uçağın boyutları büyüdüğünde performansı düşürmüş ve uçuşu zora sokabilecek rakamlara dönüşmüştü.

Daha ince hesaplamalar ve dikkatli çalışma sürecinin sonunda kanat profili ve gövdede değişikliklere gitmeye karar verdik. Bu karar bize deneme uçuşlarında parçalanacak 10-15 uçağa mal oldu. Deneme-yanılma yöntemiyle birkaç tane daha uçak parçaladıktan sonra en uygun tasarımı oluşturmayı başardık. Tasarımımız 180 cm kanat açıklığı, 110 cm gövde boyu, 2 kg ağırlığı ile kendisi hariç 3 kilogram yük taşıma kapasitesine sahip. Pil değerlerine göre 45-50 dakika kadar uçuş süresi bulunuyor ve bu süre pilin kapasitesine göre artırılabiliyor. Bununla birlikte aracımız 5 kilometre kontrol ve görüntü menziline ulaşabiliyor.

Bu tasarımın adı, önce parçalanan kardeşlerinin anısına, yaşamının bir günlük olduğuna inanılan Kelebek oldu, sonra da okulumuzun hatırına Turkuaz Kelebek’e dönüştü.

 

 

İlgili İçerikler

Gökbilim ve Uzay

Filmlerde görmüşsünüzdür, uzay boşluğuna koruyucu kıyafeti olmadan çıkmak zorunda kalan astronotun kolları ve bacakları donmaya başlar, sonra porselen gibi kırılır. O hâlde uzay çok soğuk olmalı değil mi?  Zavallı uydularımız uzayda donuyor olmalı.

Gökbilim ve Uzay

Bir grup gökbilimcinin yaptığı çalışmalar WASP-76b adlı bir ötegezegenin atmosferinde demir yağmurları yağdığına işaret ediyor. Dr. D. Ehrenreich ve arkadaşları tarafından yapılan araştırma ile ilgili makale Nature’da yayımlandı.

Gökbilim ve Uzay

Bir grup gökbilimci bilinen en büyük kozmik patlamayı gözlemledi. Dünya’ya 390 milyon ışık yılı mesafedeki Yılancı Gökada Kümesi’nde meydana gelen patlama sırasında yayılan enerjinin daha önceleri bilinen en büyük patlamadakinin beş katı kadar olduğu belirtiliyor.

Gökbilim ve Uzay

Bir yıldan uzun süredir Mars’ta görev yapan InSight, bulunduğu bölgede daha önceleri tahmin edilenden on kat daha büyük manyetik alan tespit etti. Uzay aracının gönderdiği veriler, Mars’ın yüzeyindeki manyetik alanın günlük hatta saniyelik olarak değiştiğini gösteriyor.

Gökbilim ve Uzay

Mars’ın jeolojik yapısını incelemek için özel olarak tasarlanan InSight aracı, 26 Kasım 2018’de Kızıl Gezegen’in yüzeyine inmişti. InSight’ın topladığı verilerin analiz edilmesiyle elde edilen ilk bilgiler Nature Geoscience’ın özel bir sayısında yayımlandı.

Gökbilim ve Uzay

Mart ayında gökyüzünde görebileceğiniz takımyıldızlardan biri, ters soru işaretine benzeyen şekliyle dikkat çeken Aslan Takımyıldızı. Aslan Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Regulus -Aslan’ın Kalbi olarak da isimlendirilir- ise bu soru işaretinin noktasını oluşturur.

Gökbilim ve Uzay

2011 yılında uzay mekikleri emekliye ayrıldığından beri NASA astronotları Rusya’nın Soyuz uzay araçları ile uzaya gidiyor. SpaceX şirketinin geliştirdiği Dragon uzay aracı ile yakın zamanda bu durum değişebilir.

Gökbilim ve Uzay

Gökbilimciler önümüzdeki yıllarda Güneş ile ilgili araştırmaların altın çağının yaşanacağını düşünüyor. Hem yakın geçmişte hayata geçirilen hem de yakın gelecekte hayata geçirilmesi planlanan projeler sayesinde Güneş bugüne kadar eşi benzeri görülmemiş bir hassasiyetle incelenebilecek.

Gökbilim ve Uzay

1. TÜBİTAK Liseler Arası İnsansız Hava Araçları Yarışması’nın başvuruları başladı. Başvuru için son tarih 23 Mart 2020.

Gökbilim ve Uzay

5. TÜBİTAK Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması başvuruları başladı. Başvurular 23 Mart’a kadar devam edecek ve bu yıldan itibaren çevrimiçi olarak yapılacak. Yarışma 15 - 20 Eylül 2020 tarihleri arasında Gaziantep Alleben Göleti’nde gerçekleştirilecek.