Skip to content Skip to navigation

Bir Kelebeğin Öyküsü

Turkuaz Kelebek Ekibi
14/10/2016 - 17:00

Havacılık; lojistik, askeri, sağlık, ulaşım vb. pek çok alanda işleri kolaylaştırıyor. Bu sektörün en önemli kısmını da uçaklar oluşturuyor. Eski tip hava araçlarına kıyasla işlevsellik, hız, manevra, maliyet gibi birçok yönden daha avantajlı olan insansız hava araçları (İHA) devletler için lüksten çok ihtiyaç haline geldi. Ülkeler İHA projelerini destekleyerek ya da proje yarışmaları organize ederek bu teknolojinin gerisinde kalmamayı amaçlıyorlar.

Tüm sektörlere uygun İHA üretmenin mümkün olduğu anlaşıldıktan sonra bu konudaki çalışmaların sayısı büyük bir artış gösterdi. TÜBİTAK Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması ile de Gebze Teknik Üniversitesi Havacılık ve Uzay Kulübü olarak bu alanda kendimizi göstermeyi amaçladık. Bu doğrultuda aerodinamik, SolidWorks gibi eğitimlerle oluşturduğumuz yetkin proje grubumuzla Turkuaz Kelebek projemizi şekillendirmeye başladık.

Çetrefilli bir beyin fırtınası döneminden sonra Turkuaz Kelebek’in iskelet türü, kanat tipi, kullanılacak malzemeler, üretilebilecek bölümler, yük bırakma mekanizması gibi önemli noktaları belirlendi. İlk önce aracın küçük bir prototipi yapıldı ve prototip kusursuza yakın bir performans gösterdi. Ardından gerçek tasarımın küçük bir modellemesi yapıldı ve ondan da yüksek bir performans alındı. Ancak gerçek tasarımı esas boyutlarında göklere salınca gerçeğin farkına vardık: aerodinamik. Hesaplamalarımızda ufak tefek olduğu için yok saydığımız küsuratlar uçağın boyutları büyüdüğünde performansı düşürmüş ve uçuşu zora sokabilecek rakamlara dönüşmüştü.

Daha ince hesaplamalar ve dikkatli çalışma sürecinin sonunda kanat profili ve gövdede değişikliklere gitmeye karar verdik. Bu karar bize deneme uçuşlarında parçalanacak 10-15 uçağa mal oldu. Deneme-yanılma yöntemiyle birkaç tane daha uçak parçaladıktan sonra en uygun tasarımı oluşturmayı başardık. Tasarımımız 180 cm kanat açıklığı, 110 cm gövde boyu, 2 kg ağırlığı ile kendisi hariç 3 kilogram yük taşıma kapasitesine sahip. Pil değerlerine göre 45-50 dakika kadar uçuş süresi bulunuyor ve bu süre pilin kapasitesine göre artırılabiliyor. Bununla birlikte aracımız 5 kilometre kontrol ve görüntü menziline ulaşabiliyor.

Bu tasarımın adı, önce parçalanan kardeşlerinin anısına, yaşamının bir günlük olduğuna inanılan Kelebek oldu, sonra da okulumuzun hatırına Turkuaz Kelebek’e dönüştü.

 

 

İlgili İçerikler

Gökbilim ve Uzay

Perseid göktaşı yağmuru 12-13 Ağustos’ta en yüksek etkinliğe ulaşıyor. Bu tarihte Ay’ın %47’si aydınlanmış durumda.

Gökbilim ve Uzay

Bugün pek çok gökbilimci Plüton’un buzlu yüzeyinin altında bir okyanus olup olmadığı hakkında kafa yoruyor.

Gökbilim ve Uzay

Çin tarihinde ilk kez Mars’a bir uzay aracı göndermeye hazırlanıyor.

Gökbilim ve Uzay

İngiltere’deki Manchester Üniversitesinden bir grup araştırmacı, matematiksel hesaplamalar yaparak uzaydan gelen kayaç parçalarının Dünya üzerinde nerelere düştüğünü tespit etmeye çalıştı.

Gökbilim ve Uzay

Bir grup gökbilimci Dünya’ya 1000 ışık yılı uzaklıkta bir karadelik keşfetti. 

Gökbilim ve Uzay

Temmuz ayında Güneş’in batısına geçen Merkür ayın ortalarına doğru gökyüzünde görülebilecek. 

Gökbilim ve Uzay

Avrupa Güney Gözlemevi’ndeki (ESO) Çok Büyük Teleskop (VLT), Dünya’dan 520 ışık yılı uzaklıktaki AB Aurigae yıldızının etrafında yeni doğmakta olan bir gezegen görüntüledi.

Gökbilim ve Uzay

Hubble Uzay Teleskobu ile yapılan gözlemler ilk yıldızların tahmin edilenden daha erken bir dönemde oluşmaya başladığını gösteriyor.

Gökbilim ve Uzay

Astronotlar ilk defa özel bir şirket tarafından geliştirilen uzay aracı ile Uluslararası Uzay İstasyonu’na taşındı. 

Gökbilim ve Uzay

Bir grup Japon araştırmacı, Mars’tan Dünya’ya gelmiş bir meteoritin içinde azotlu organik bileşikler keşfetti. Dr. Mizuho Koike ve arkadaşları tarafından yapılan araştırmanın sonuçları Nature Communications’ta yayımlandı.